Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#401671
Liten fråga som egentligen sitter ihop med frågorna i denna tråden: (fast ändå inte))
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=53440

Jag är nu tvungen att återigen byta LMM i min bil. Det är inte mer än 4,5 år sedan jag bytte den sist, då med en originalare ifrån Volvo i Karlstad. Att byte är aktuellt vet jag tack vare detta forumet som angav att resistansen i LMM enheten bör ligga mellan 1,5 och 3 Ohm. Min låg runt 41 ohm om jag nu använde rätt läge på multimetern. Värdena som visades var 0.4/41,6 på två olika lägen, de övriga lägena gav enbart 1 som värde (= ej tillämpligt?)...

Varför går min LMM sönder efter endast 5-6000 mil? Tycker att en sådan här "passiv" del borde hålla bättre. Finns det andra delar som lirar ihop med LMM'en som kanske även de behöver bytas ut? (Lambda-sonder, vevhusvent. slangar, annat?)

Kolla gärna in den andra tråden oxå, där finns lite fler frågor kring LMM.
#401943
Nej, jag kör med den hederliga gamla luftburken på. Tog bort LMM'en igår och mätte upp den med multimeter (första gången i mitt 35'åriga liv jag använder en sån) och fick värdet 41,6ohm vid 20Kohm-läget. Ska nu beställa en Bosch original ifrån en skrot i Närke som är mätt till 1,7 ohm. Ett mycket bättre värde. 1000 stålar inkl frakt känns som ett kap jämförelsevis...

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.