Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Balder
Tjena !

Skulle montera av mitt bakdäck för att se om min dämpare var kass, slant med adaptern till den låsbara hjulbulten, följden blev att det blev snedslitet i ett spår i adaptern så inte fasen fick jag av hjulet ! Nåja, sagt och gjort. Tänkte att en sån här adapter finns nog lite varstans, sökte på Mekonomens hemsida, jodå det skulle finnas ! Skickade dit min sambo när jag jobbade, dom stod helt frågande o sa att det där måste du åka till Volvo med, dom har problem som tusan med dom där låsbara hjulbultarna. Hon åkte till Volvo, där dom frågade efter något värdebevis som följer med bultarna, utan det kunde dom inte beställa rätt adapter. Om man inte hade det så var det bara att ta bilen till verkstan och svetsa upp skiten, skulle kosta en tusing. Vad är detta ? Ett skämt eller? Har verkligen varje uppsättning volvofälgar en unik adapter till dom låsbara bultarna ? Någon som har något annat tips ?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Balder skrev:Tjena !

Skulle montera av mitt bakdäck för att se om min dämpare var kass, slant med adaptern till den låsbara hjulbulten, följden blev att det blev snedslitet i ett spår i adaptern så inte fasen fick jag av hjulet ! Nåja, sagt och gjort. Tänkte att en sån här adapter finns nog lite varstans, sökte på Mekonomens hemsida, jodå det skulle finnas ! Skickade dit min sambo när jag jobbade, dom stod helt frågande o sa att det där måste du åka till Volvo med, dom har problem som tusan med dom där låsbara hjulbultarna. Hon åkte till Volvo, där dom frågade efter något värdebevis som följer med bultarna, utan det kunde dom inte beställa rätt adapter. Om man inte hade det så var det bara att ta bilen till verkstan och svetsa upp skiten, skulle kosta en tusing. Vad är detta ? Ett skämt eller? Har verkligen varje uppsättning volvofälgar en unik adapter till dom låsbara bultarna ? Någon som har något annat tips ?
Rena julafton för tjuvarna om alla låsbults nycklar skulle vara i samma form...men kör in din bil till volvo och ge de chassie nr till den, om låsbultarna följde med vid köp så åtgärdar de detta, men det finns ett litet papper så kallad värdebevis som skall finnas i den kartong som låsbultarna va i , där finns ett nr som du ska uppge...svetsa de i malmö kostar ca 300:- för alla 4...men det är malmö det...
Användarvisningsbild
av frilins
Råkade ut för ditt problem och åkte till Volvo, fick ett prisförslag som ditt dvs minst 1000:- per fälg!??
Dessutom kunde dom inte garantera att dom inte skulle förstöra fälgarna...!!???

Åkte till närmsta däckfirma där dom slog en vanlig hylsa ovanpå låsmuttrarna och på så sätt fick av dom, kostnad 200:-/ 4 däck.

Numera har jag vanliga bultar överallt så att jag själv kan få av dom när jag ska byta däck, en tjuv kan ändå med visst besvär få upp låsmuttrarna lika "lätt" som däckfirman, så... :roll:
av haxpet
Det är nog så, lås är för ärliga personer. Om en tjuv ar sett dina fälgar och vill ha dom så tar han dom nog vid första bästa tillfälle vare sej du har låsbultar eller ej. Tåkigt men sant.

Det ända som låsbultarna förhindrar är ju spontana försök att sno grejerna. Men man kanske får en bättre försäkring med låsbultar, vad vet jag?

Det jobbigaste är ju ändå dom personer som inte vet skillnad på mitt och ditt.
av markus.olsson
Samma sak hände mig i fjol... Jag åkte till Volvo och dom fixadedet direkt utan kostnad genom att slå en special-hylsa över den låsbara.

Sedan dess har jag använt vanliga bultar. Vem själ volvo orginal "tellus"-fälgar?
Användarvisningsbild
av Brainy
haxpet skrev:Det är nog så, lås är för ärliga personer. Om en tjuv ar sett dina fälgar och vill ha dom så tar han dom nog vid första bästa tillfälle vare sej du har låsbultar eller ej. Tåkigt men sant.

Det ända som låsbultarna förhindrar är ju spontana försök att sno grejerna. Men man kanske får en bättre försäkring med låsbultar, vad vet jag?

Hade en kollega tidigare som var minst sagt skum, när han gick hem en kväll så såg han en bil med enligt honom riktigt fula fälgar och låsbultar vilket han tyckte var så fjantigt med sådana fälgar. Så han plockade av låsbultarna och lade på motorhuven. Tog inte honom lång tid, gäller bara att veta hur man gör.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Brainded skrev:
haxpet skrev:Det är nog så, lås är för ärliga personer. Om en tjuv ar sett dina fälgar och vill ha dom så tar han dom nog vid första bästa tillfälle vare sej du har låsbultar eller ej. Tåkigt men sant.

Hade en kollega tidigare som var minst sagt skum, när han gick hem en kväll så såg han en bil med enligt honom riktigt fula fälgar och låsbultar vilket han tyckte var så fjantigt med sådana fälgar. Så han plockade av låsbultarna och lade på motorhuven. Tog inte honom lång tid, gäller bara att veta hur man gör.
Skojar du med mig !? Har du en vän som låser upp andras lås utan att de vet óm det, fan är det för en vän...????? är du vän med en TJUV ?
Tycker du ska radera ditt inlägg omdelbart..
av haxpet
G-kraft skrev:
Brainded skrev:

Skojar du med mig !? Har du en vän som låser upp andras lås utan att de vet óm det, fan är det för en vän...????? är du vän med en TJUV ?
Tycker du ska radera ditt inlägg omdelbart..
Nu skrev han ju inte att det var en vän, utan en kollega som var lite skum. Och killen stal ju inget, han bara jävlades lite. Men det kan ju fortfarande räknas som ofredande. Jag vill ju inte försvara den killens beteende.
Användarvisningsbild
av G-kraft
För mig är en kollega nästan som en vän, men en sådan SKUM person som går runt med en sådan bult !

( tror inte att han har den för skojs skull, räknas som en tjuv enligt mig, för sådana bultar ska endast vara inne i lokaler som däckfirma eller volvo verkstad).

Samt om han inte var en vän varför satte du inte stopp för den personen !? ehh inte min sak , men sådant gör mig irriterad, har en vän som äger en BMW M3 Cab - årsm.02 Hade 19-tums original,,,de blev stulna för ca 3 veckor sedan. Var på väg till jobb på morgonen, går ut till sin bil och där står den utan nånting att rulla på.....
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]