Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:OBS!

-Om du tänker tappa ur olja underifrån via trågpluggen så kan jag berätta på min S60 2,4T Geartronic så rinner det ut exakt 3,4 liter!

Jag har gjort denna operation två gånger med exakt samma volymresultat. Helst ska man byta 3 gånger om man tillgriper denna oljebytesmetod. Sen ska man givetvis köra bilen ett antal mil mellan varje "delbyte"
Det är absolut fel att tro att man byter olja genom att bara byta i tråget 3 ggr!
av LJN
-Det är en "etablerad" metod som används av många, och då främst av oss amatörer som vill byta på ett enkelt sätt. Och visst, rent matematiskt kommer det att finnas några procent g:a olja kvar i omlopp.

Men som i mitt fall, oljan i växellådan fick en markant förbättrad renhetsgrad med "bara" två byte á 3,4 liter. Att lådan rymmer cirka 7,2 liter ska väl också nämnas.

Förresten, hur många Volvo verkstäder har ett kvalificerat renkörningsaggregat?
Användarvisningsbild
av CarMan
LJN skrev:-Det är en "etablerad" metod som används av många, och då främst av oss amatörer som vill byta på ett enkelt sätt. Och visst, rent matematiskt kommer det att finnas några procent g:a olja kvar i omlopp.

Men som i mitt fall, oljan i växellådan fick en markant förbättrad renhetsgrad med "bara" två byte á 3,4 liter. Att lådan rymmer cirka 7,2 liter ska väl också nämnas.

Förresten, hur många Volvo verkstäder har ett kvalificerat renkörningsaggregat?
Renkörnings agrigat, vad är det för nått?

det man gör är att man tryker igenom den nya oljan igenom systemet & gör ut den andra samtidigt.

man låssar returen till tråget & foller på 2 liter klr tills det kommer luftbubblor & fyller på 2 liter till.... tills man kört i 6 liter. detta är ett olje byte. har man problem kör man en spolning = samma dsak fast med 12 liter.
inte svårt alls & kräver ingen special utrustning.
Det jag mena är att man kan väll göra på rätt sätt istället för att göra nått som blir sisådär!
av EvilEd
Tack för svaren.

Har tappat ur lite så nu ligger nivån rätt, märke ingen skillnad i lådan
(hade inte väntat mig det heller) men det känns bra att lådan inte är överfylld :)

En helt annan fråga, planerar att byta olja på semestern och köpte (redan nu) 20L växelådsolja från Volvo eftersom man ska köra med det och inget annat.

Det jag undrar är, vad är det som gör att växellådan (gäller inte bara Volvo) är så väldigt känsligt för oljetypen man häller i ?

I en motor tex. kan man ju köra med (nåja...) "vad som helst" utan att den går sönder?

Eller är det fel att jämföra motor med växellåda?

/ed
Användarvisningsbild
av CarMan
EvilEd skrev:Tack för svaren.

(hade inte väntat mig det heller) men det känns bra att lådan inte är överfylld :)

En helt annan fråga, planerar att byta olja på semestern och köpte (redan nu) 20L växelådsolja från Volvo eftersom man ska köra med det och inget annat.

Det jag undrar är, vad är det som gör att växellådan (gäller inte bara Volvo) är så väldigt känsligt för oljetypen man häller i ?

I en motor tex. kan man ju köra med (nåja...) "vad som helst" utan att den går sönder?

/ed
kan inte svara på det, men gissa lite kan jag.
oljan i växelådan andvänds inte bara till smörjning & kylning som i motorn, utan den sköter ju kraftöverföring i convertern & ska funka som ett "hydralsystem" det finns ju en hel del kolvar & ventiler saml några bromsar som går i olja bad.
mjukvaran till lådan adapterar sig viserligen, men man kanske har vissa toleranser man måste hålla sig innom & om man har fel olja så beter den sig inte så som lådan/mjukvaran tror, när tempraturen & belastningen skivtar på lådan.
av EvilEd
CarMan skrev:
EvilEd skrev:Tack för svaren.

/ed
kan inte svara på det, men gissa lite kan jag.
oljan i växelådan andvänds inte bara till smörjning & kylning som i motorn, utan den sköter ju kraftöverföring i convertern & ska funka som ett "hydralsystem" det finns ju en hel del kolvar & ventiler saml några bromsar som går i olja bad.
mjukvaran till lådan adapterar sig viserligen, men man kanske har vissa toleranser man måste hålla sig innom & om man har fel olja så beter den sig inte så som lådan/mjukvaran tror, när tempraturen & belastningen skivtar på lådan.
Tack :)
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]