Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjJoakim
Tjenare, jag har en 244 sedan som är skitfin, ingen rost och bara gått 11 tusen mil :)

Men jag köpte den billigt för att bakaxeln hade rasat och urtrampningslagret va slut.
Jag tog ner bakaxeln och började genast min sökning efter en ny, en kompis har massor av gamla volvos så han hade en 245a! vi kollade inte årsmodellen utan skärde bort bakaxeln direkt och ja tog hem den, målade den, sen kom vintern.
Väntade och nu har ja målat det andra lagret, tryckt in bussningarna och ska montera.
När jag lyft upp den till 240in så märker jag att de inte finns någon kontakt på diffklumpen..
Vilket det fanns på min årsmodell innan..
Jag tror inte det är hastighetsmätare men har hört folk som säger att det är det, så min teori är denna :

Jag fick en bakaxel från en 87a, min är 89a. volvos 88-93 har hastighetsmätaren i diffklumpen och är alltså inte som 87ans, där det sitter i växellådan.

Men är det verkligen hastighetsmätaren?
Har demonterat diffhuset och försökt flytta över själva "buren" som mätaren läser på, men det är helt omöjligt eftersom dom frestat om och grejjat.

Så hur är det? Är det där hastighetsmätaren? om inte, kan man köra utan det och går den igenom besiktningen?

Jag tror dock att de är hastighetsmätaren.. men vill gärna vara 100% säker

Tacksam för svar!

Joakim
av Amarace
Från och med årsmodell 86 så är det elektronisk hastighetsmätare, så om du tog bakaxeln från en 87 var det redan bytt på den nån gång till en äldre.
av prinspärlan
Alldeles riktigt att det är hastighetsmätaren som går till diffklumpen.
Stötte på mitt stora problem här nu vid axelbyte.
Fick en ny axel med samma utväxling. Vid provkörning gick hastighetsmätaren i botten innan jag ens hunnit växla upp till 3:an.
Bytte då locket till klumpen där givaren sitter, men då var den gamla givaren för stor så den skrapade i kuggarna.
Fick sen tag på mätaren från den bil som jag fick den nya axeln ifrån.
Nu visar inte mätaren nånting istället.
Bensin, och tempmätare fungerar felfritt liksom klockan fast det var varvräknare på den gamla instrumenteringen.
Men hastighetsmätaren visar som sagt var inget.
Vad göra????
Tacksam om nån vet
Användarvisningsbild
av hedlundish
prinspärlan skrev:Alldeles riktigt att det är hastighetsmätaren som går till diffklumpen.
Stötte på mitt stora problem här nu vid axelbyte.
Fick en ny axel med samma utväxling. Vid provkörning gick hastighetsmätaren i botten innan jag ens hunnit växla upp till 3:an.
Bytte då locket till klumpen där givaren sitter, men då var den gamla givaren för stor så den skrapade i kuggarna.
Fick sen tag på mätaren från den bil som jag fick den nya axeln ifrån.
Nu visar inte mätaren nånting istället.
Bensin, och tempmätare fungerar felfritt liksom klockan fast det var varvräknare på den gamla instrumenteringen.
Men hastighetsmätaren visar som sagt var inget.
Vad göra????
Tacksam om nån vet

Har exakt samma fel
bytte bakaxel från min 93-a till en -88
min gamla hade 48 pulser-kugghjul och den "nya" har 12 pulser.
har testat att laborerat med olika sorts mätarhus också, satt 24964 i original, den rörde sig men visade inte alls mycket, kke 35 när jag körde i 110.
åkte till skroten och fick testa ett mätarhus från en 86:a och ett från en 91:a, 86ans visa inte ett jota medans 91:ans visade ungefär halva min hastighet...
Sen slog jag mig ner och tog fram miniräknaren å tänkte vara lite smart, tog mitt gamla mätarhus, dividerade siffrona på 4 och fick fram siffran 6241. (eftersom min gamla mätare fick 24964 pulser / km på 48kuggar så borde jag ha ett som är ger samma utslag på 4ggr färre kuggar, alltså 6241)
Trodde jag va Einstien och hittade ett sådant mätarhus på bildelsbasen för ett lagom pris, fick hem det och testade och mätaren va helt död...
alla andra mätare fungerar, har mätt ohm mellan givaren på bakaxeln och fram i kontakten bak på mätaren, det va kontakt. kontrollerade att de hade jord också, inga problem.

det ända jag kan tänka mig nu är att det är nått problem med själva givaren inne i axeln, men har faktist ingen aning.

ska tilläggas att bilen är från 93, har ingen abs, hade en 1030 bakaxel.
Bakaxeln jag slängde på va från en 88, och det var en 1031 bakaxel.

Nån hjälpsam volvoskruvare där ute som har en aning; let me know!

tack på förhand
av mittipannan
enklast e väl att byta till en axel som passar från början. jag har nu bytt bakaxel 3ggr på senaste månaden och det börjar bli väldigt enkelt. :D tror det är enklare en att byta mätarhus å grejer. en av gångerna jag böt var det bla för att bakaxeln va för gammal och inte hade någon mätare. (och för att lagren va slut)
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]