Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Ja, som det låter.

Tränar ni? Vad för något?

Själv har jag efter 3års frånvaro :oops: från allt vad styrkelyft heter börjat träna på gym igen, som glad motionär.
Så jag har sen jag började om igen hunnit köra ganska precis 20 pass och det känns riktigt roligt och kroppen svarar över förväntan!

Det som främst slog mig när jag började igen var att jag tyckte jag var starkare än jag trodde men att uthålligheten var betydligt sämre än jag trott. Förut har jag kunnat känna på första repset ungefär hur många jag kommer orka, men nu kunde första kännas jättelätt och sen tvärdog jag på tredje.
Men det har börjat ordna upp sig nu, jag har på 2 månader gått upp 6kg i vikt, antagligen gamla muskler som börjat fyllas med vätska.

Jag klarar efter min trafikolycka inte av att springa utan att få väldigt ont så jag försöker att promenera minst 3-4km varje dag och försöker även att cykla istället för att åka bil.

Kom igen nu, berätta vad ni sysslar med och ge tips på roliga aktiviteter som vi andra motionärer kan börja med!

mvh
Anders
av PDK
Gym såklart... Inför sommaren, men det seriösa har man lagt bakom sig. Nu är det motionär-nivå som gäller.
Efter tjugotalet pass ska du känna att kroppen svarar, speciellt om du haft ett längre upphåll. Annars är det något som är galet. Viktigt är att få i sig energin kroppen behöver i början så du inte hamnar i katabola fasen, dvs negativ muskelutveckling.

Jag har gymmet, cyklar mycket när vädret tillåter, intervalltränar på spår, dock springer inte ännu. Men intensiv promenering i 10sek så att pulsen rusar, sedan 10s lugn promenad därefter. En mil varje gång. Men man ska nog börja med kortare sträckor.

Sen finns det så kallade "kettlebells", grymma så in i bomben när man fått in tekniken. Snacka om att man får ren o skär råstyrka! Att man aldrig provat tidigare!

Sen det med uthålligheten kan man alltid få bättre, genom att köra lättare vikter i början. Kanske öka "cardion" ett snäpp. Så att man får upp flåset och syreupptagningen. Något som är att rekommendera om man känner att flåset/uthålligheten inte ökar längre, att man hamnar i en uppförsbacke, är att ta en två veckor med kreatin. Sen håller man upp med det tills nästa motgång kommer.

Kom igen folk! Det här var en bra grej att starta inför sommaren!
Användarvisningsbild
av cybermunk
8 tim/dag ca fastighetsskötare :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Det är faktiskt en av de skönaste sakerna med att träna, att jag helt kan släppa den hjärngympa som jag ägnat hela dagen åt :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har tränat 6-7 dagar i veckan sen hösten 2009. Powerwalk 7 km, motionscykel på hårdaste fettförbränningen 2 mil, badminton 1-1,5h, tennis 1-1,5h, vikter och nya och gamla övningar. Upphopp, situps (gör ca 125 om dagen), armhävningar osv osv osv.

Det jag gjorde var att surfa runt, höra mig för, läsa tidningar etc om träning. Sen gäller det att testa sig fram vad som funkar för en själv.

Jag har kämpat stenhårt med både träning och kost sen i höstas (8 månader totalt hittills) - helt ny livsstil. Har tappat 30% av min kroppsvikt och fettprocenten har fallit kraftigt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Styrketränar 4 dagar i veckan nu, fått kliva ner från 5 pga flytt och byte av gym med sämre öppettider.

Tuffar på i maklig takt, men ett långt uppehåll på ca ett halvår med absolut noll och ingen fysisk ansträngning dödade allt vad tidigare resultat hette, samt en vår med en hel månadjävels sjukdom som inte heller gjorde susen har ju gjort sitt till för att försämra moralen.
Men det är bara att brumma på, vad man än hittar på så kommer motgångarna alltid förr eller senare och vill man komma vidare så är det ju bara att bita ihop och köra på :)
Användarvisningsbild
av camaro69
Kör några tunga sänglyft i veckan, samt lite navelboxning i samband med sovrumsgolf. :wink:

Men det blir promenad till arbetet varje dag.
Användarvisningsbild
av skovde
Jag cyklar året runt i ur och skur. Blir väl ca 20 mil i veckan nu när vädret är bra.
Är föräldraledig på heltid nu så det blir mycket vardagsmotion när man leker med barnen. Och alla promenader till ifrån dagis och lekplatser med med en unge i vagnen och en på ståbräda.

/Robert
av Marbas
Brainy skrev:Det är faktiskt en av de skönaste sakerna med att träna, att jag helt kan släppa den hjärngympa som jag ägnat hela dagen åt :)
Håller med. Det tråkiga är att fast man borde så tränar man inte regelbundet. Händer att man går några kilometer efter jobbet, men det är mer oregelbundet än ofta.
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]