kave skrev:Det låter enklare att köpa rätt bil från början om man inte gillar bilens uppträdande.
Personligen tycker jag Volvo fått till balansen väldigt fint på bilarna. De är lätta att få att gå åt precis rätt håll och det är då inget fel på väghållningen.
Om vi talar kommunikation mot föraren, eller hur nervös bilen är så är det givetvis annorlunda i en Volvobil än bayrarna.
Mitt tipps är större hjul och lägre profil hos däcken om du nu inte ska köpa rätt bil för dig direkt.
Fast nu vill Bitez ha bättre väghållning och däck och fälg ger i princip ingen bättre väghållning alls om han inte samtidigt byter dämparna. Däcken gör ingen nytta om du inte kan utnyttja greppet i dem. Dessutom är däck och fälg en av de största kostnaderna att byta ut. I prio-ordning är dämparna och däcktryck viktigast. Därefter kommer fjärdrar, krängningshämmare, och sist skulle jag säga däck och fälg.
Tyvärr är det så att bättre väghållning och komfort inte går ihop. Man får göra en personlig avvägning av hur mycket man är beredd att kompromissa på komforten för att få den bättre väghållningen. Och att tex bara sänka 50mm och tro att man får bra väghållning är en fantasi. Stenhårda fjädrar är inte lika med bättre väghållning.
Om man bara är intresserad av utseende hade jag bara rekommenderat nya däck plus fälg plus sänkning utan nya dämpare eller krängningshämmare.
p.s. Volvos sportchassi borde kunna gå att eftermontera. Det är ljusår i skillnad mot original och är en billigt tillval. Då får du styvare och kortare fjädrar, hårdare kompression och returdämpning plus styvare krängningshämmare. Borde vara relativt billigt att eftermontera. Någon har säkert artikelnummren på delarna.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson