Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanT5
Normalt så köper man hela kamrems satsen kosta för mig 2100 kr på mekonomen då får du med vatten pump och det som behövs vid ett byta av kamrem.
Användarvisningsbild
av CarMan
Normalt sett så är det helt bortkastade pengar att byta vatten pump på dom där motorerna. jag har inte nuder alla år set en enda motor som rasat på grund av detta. Nån enstaka vatten pump har jag sett, men aldrig ett motor ras.

hur är historiken på din motor? kan det var så att man tidigare bytt vatten pump, till en pirat?
Användarvisningsbild
av CarMan
StefanT5 skrev:Normalt så köper man hela kamrems satsen kosta för mig 2100 kr på mekonomen då får du med vatten pump och det som behövs vid ett byta av kamrem.

Ja självklart säljer dom vatten pumpen i paket med kamremen. det är nämligen tok lätt att övertala folk att alltid köpa en vatten pump (lätt at tjäna extra pengar)
Användarvisningsbild
av StefanT5
ja men vad är 400 hundra extra och veta allt är bra.
Har sett ett par som har börjat läcka vatten i det lilla hålet uppe på pumpen täcken på att de börjar ge sig.
av *pettson*
CarMan skrev:
StefanT5 skrev:Normalt så köper man hela kamrems satsen kosta för mig 2100 kr på mekonomen då får du med vatten pump och det som behövs vid ett byta av kamrem.

Ja självklart säljer dom vatten pumpen i paket med kamremen. det är nämligen tok lätt att övertala folk att alltid köpa en vatten pump (lätt at tjäna extra pengar)
Ja eller för att vara ärlig så är du inte speciellt uppdaterad med garantivillkoren. Menar du att på volvo får man ersättning för ett kamremsras fullt ut om det nu skulle inträffa, även om inte nån bytt spännrullar och pump?
Det är en superfin garanti isåfall. INGEN har detta i sina villkor annars. Inte pirat, inte nåt bilmärke jag kan komma att tänka på. Inte ens fransmännens.

Villkoret för att få ut ett kamremsras eller skador orsakade runt kamrem är att ALLT är bytt som kamremmen rör sej kring och ev. Driver. Och inte ens då är det så självklart att man får ut ersättning. DET är därför man säljer kompletta paket, det handlar inte bara om merförsäljning..
Användarvisningsbild
av CarMan
finns ingen garanti för kamremsbrott. bilen har endast nybilsgaranti.
Lösa reservdelar har reservdesgaranti.

..Mina nya belägg hade en slags platta p&ar[…]

Spolning av automatlåda

Mekonomen blåser dig nästan alltid […]

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Har du inga problem, kör vidare.