- ons 14 apr 2010, 19:50
#400041
Hej! börjar bli riktigt less...
Jag har haft problem med tomgången på min cross country -98 ett bra tag nu.
Den hugger även till/misständer till ibland när jag kör långkörning ibland engång efter några mils körning och ibland mer ofta. När den missar/hugger så är det bara en gång den missar.
Sedan så krånglar tomgången ofta när jag startar upp bilen efter den har stått ett tag (Över natten). Tomgången börjar vandra och sedan lägger den av. det går att hålla bilen vid liv om jag gasar.
Bilen går bra när den har blivit varm!
Dessa problem uppkom ungerfär när jag bytte bränslepumpen och gjorde en storservice (olja+filter, stift, tändkablar, rotor, fördelarlock)
Saker jag har bytt för att försöka lösa problemet:
Ringen vid tändningslåset
spjällhuskontakten.
provat en ny tomgångsmotor (även rengjort den gamla)
lött om bränslerelät
Backventil vid fuelrailen
kollat och bytt endel vacumslangar
säkert mer saker som jag glömt!
Förut har jag haft felkoden (system too rich) och (system too lean)
Kan det vara bränslepumpen som är felet? Jag bytte i förebyggande (bilen hade gått 31000mil) till en bättre beg ca 8000mil.
Eller kan det vara någon tempgivare som spökar eftersom den är konstig när den stått=kall?
behöver verkligen hjälp!!!!!!=(
Hälsningar Martinmartinuddh
Övningskörning
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 17:56
Personligt meddelandeE-post
Jag har haft problem med tomgången på min cross country -98 ett bra tag nu.
Den hugger även till/misständer till ibland när jag kör långkörning ibland engång efter några mils körning och ibland mer ofta. När den missar/hugger så är det bara en gång den missar.
Sedan så krånglar tomgången ofta när jag startar upp bilen efter den har stått ett tag (Över natten). Tomgången börjar vandra och sedan lägger den av. det går att hålla bilen vid liv om jag gasar.
Bilen går bra när den har blivit varm!
Dessa problem uppkom ungerfär när jag bytte bränslepumpen och gjorde en storservice (olja+filter, stift, tändkablar, rotor, fördelarlock)
Saker jag har bytt för att försöka lösa problemet:
Ringen vid tändningslåset
spjällhuskontakten.
provat en ny tomgångsmotor (även rengjort den gamla)
lött om bränslerelät
Backventil vid fuelrailen
kollat och bytt endel vacumslangar
säkert mer saker som jag glömt!
Förut har jag haft felkoden (system too rich) och (system too lean)
Kan det vara bränslepumpen som är felet? Jag bytte i förebyggande (bilen hade gått 31000mil) till en bättre beg ca 8000mil.
Eller kan det vara någon tempgivare som spökar eftersom den är konstig när den stått=kall?
behöver verkligen hjälp!!!!!!=(
Hälsningar Martinmartinuddh
Övningskörning
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 17:56
Personligt meddelandeE-post