Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Inga fler inlägg om att någon skulle vara korkad.
Alla har olika åsikter, och det kan man framföra utan att vara otrevlig.

Fortsätt nu denna diskussionen på en trevlig nivå så jag slipper låsa.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det som gör en sån här tråd svår är att man applicerar sin egen körteknik och sitt eget tänk när man ger råd och tips!

Den som tex kör många mil motorväg varje år tycker säkerligen att det är livsfarligt med vinterdäck på sommaren, medan den som bara ska ta sig till å från jobbet några km varje dag och med endast 50-vägar tycker att det är helt okey med halvtaskiga däck!

Sen hoppas och tror i alla fall jag att om man som förare av ett fordon vet att däcken är halvdåliga så kör man därefter! Gör man det så är det ju nära noll gällande risken!
av Fred
Mycket bra inlägg, Variosboy! Tänk att ingen kommit på att skriva så klokt och rationellt tidigare... :D

Det jag har lärt mig i denna tråd är att mina dubbfria troligen inte är lika bra som mina sommardäck och detta kommer jag givetvis ha med mig när jag kör på dem i sommar. När det är varmt och regnigt kommer jag givetvis ta det extra lugnt, medveten om att en del tester hävdar att däcken då blir "livsfarliga".

Jag är dock ganska säker på att mina däck inte kommer vara de farligaste som rullar på Sveriges vägar samt att jag inte heller är den trafikfarligaste föraren där ute.

20 års aktivt bilkörande, varav 6 år i yrkestrafik, utan att varit vållande till någon allvarlig incident, och dessutom endast inblandad i en riktigt farlig situation då en plogbil gjorde en U-sväng framför mig på E4:an som jag redde ut, säger ju lite om mitt sätt att köra bil! :D (Peppar, peppar-ta i trä och allt det där...!)
av llesrof
Fred skrev: 20 års aktivt bilkörande, varav 6 år i yrkestrafik, utan att varit vållande till någon allvarlig incident, och dessutom endast inblandad i en riktigt farlig situation då en plogbil gjorde en U-sväng framför mig på E4:an som jag redde ut, säger ju lite om mitt sätt att köra bil! :D (Peppar, peppar-ta i trä och allt det där...!)
...eller att du haft en jäkla tur. Faktum är att det inte säger något om ditt sätt att köra bil. Att 20 års erfarenhet och 6 år som "yrkesförare" skulle göra dig till någon slags autoritet är bara absurt. Eller så är det bara jag som inte förstår att du är ironisk. Det är många år sedan ordet "yrkesförare" innebar att någon var skicklig och hänsynstagande i trafiken. Den generationens yrkesförare sitter nog på ålderdomshemmet idag. Jag tycker att man dagligen ser "yrkesförare" bära sig åt som genuina fullblodsidioter på vägarna, inte minst taxi och bussförare.

Jag får nog vidhålla att du ogärna vill lyssna till de som har en annan uppfattning än du själv har. De som håller med dig dunkar du i ryggen och ger komplimanger och de som inte håller med dig verkar enligt dig bara snacka löja och saknar fog för sitt resonemang, eller så skriver du att du inte gillar dera sätt.

Så... då var det sagt.
Användarvisningsbild
av isak
ja du FRED.
umgås nog hellre med dig i trafikmiljöer tillsammans med tunga trafikens förare! det är till 95% lätt se vad de tänker göra för något.däremot är jag livrädd för folk med lågprofil i kombination med undermåligt lufttryck som ormar sig fram!
isak
av erc
Som man frågar får man svar... :)

Visst är det lååååångt mycket viktigare med en erfaren förare bakom ratten än med farbriksnya testvinnande däck. Men, eftersom du ju faktiskt frågade vad panelen tyckte om ditt förslag att köra på vinterdäcken på sommaren, är det ju inte så konstigt att vissa ogillade idén.

Eftersom det är kontinetala vinterdäck vi pratar om är jag helt lugn och trygg med det faktum att du rullar omkring på vägarna. Hade faktiskt varit lugn om du valt att köra på sprak nya dubbdäck också. Din medvetenhet om däcken räcker som argument för mig.

Värre då med nybakta 18-åriga förare med rondellsänkta 940 Turbo och tokslitna Ling-Long-vinterdäck. :)
Flest incidenter möter jag med kvinnor i medelåldern som uppenbarligen har tankar och engagemang långt från trafik och bilkörning. Visst, det kan vara mina fördomar om varför, men ATT det är så är helt klart - oavsett om jag har en del i det eller inte. Män i 55 - 65 med samma inställning (dålig uppmärksamhet, engagemang i körningen) är överrepresenterade också.

Lång inledning till synpunkten att yrkesförare ställt till det för mig ur säkerhetspunkt. Visst kan taxibilar tränga sig i köer och så, men de har ju en betalande kund i baksätet.
av Fred
Självklart är de flesta yrkeschaufförer skickliga bilförare. Dock kan många av dem ofta bete sig som idioter, stor skillnad där.

llesrof,

Jag har redan sagt att jag inte tänker fortsätta argumentera med dig och jag står vid mitt ord...dock jag kan ju inte hindra dig från att fortsätta komma med dina påhopp...auktoritet (autoritet)...ja, jösses... :roll:
av CalleV70
Om man ska följa det "bästa" som testas skulle alla köra Nokian vinterdäck och Michelin sommardäck. Men nu har vi olika prioritering vad gäller priser, egenskaper, slitage etc. Så 95 % av alla däck är ju sämst enligt testerna!! Givetvis är det absurt, då en framhjulsdriven Golf uppför sig annorlunda än en BMW med lika däck.
Så även förarna skiljer sig. Jag anser mig vara "yrkesförare" eller motsvarande då jag kör mer än 50 % av mina mil på vardagarna (ej till och från jobbet). Dom yrkesförarna kör lugnare eller mindre aggresivt än helgtrafikanterna. Kanske yrkesföraren är bättre att köra friktionsdäck på sommaren än moster Agda?? (jag möter kanske hellre Fred på vinterdäck i sommar än en 20-åring med vässad 18 år gammal BMW med fräscha sommardäck!!) :)
Senast redigerad av 1 CalleV70, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]