NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
Hellrider skrev:
CarMan skrev:Som jag skrev så vet vi att blandningsförhållandet sak vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

i dag kostar blyfri 95 11,22:-/liter & E85 7,85:-/liter

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil,, utan företagskunder som har leasingbilar m.m,mindre förmånsvärde,vägtullar,parkeringar blir ju betydligt mindre
Psst.. jag har köpt min som privatperson.. kan ju även avslöjja att ja precis fyllt 21.. kalla mej dum eller kalla mej dum.. jaja ja tycker iallafall de e ett vettigt köp me dagens stigande bensinpriser..
av Hellrider
DanneF skrev:
Hellrider skrev:
CarMan skrev:Som jag skrev så vet vi att blandningsförhållandet sak vara 14,7:1 på bensin & 9:1 på E85

det betyder i klartesx att om en bil drar 1liter/mil med bensin så drar den 1,63 liter/mil om man kör på E85

alla som har bilar som drar mindre kör på för snål blandning & reskerar stora motorskador

i dag kostar blyfri 95 11,22:-/liter & E85 7,85:-/liter

om vi nu tar den här bilen som drar 1 liter/ mil som exempel så kostar bränslet 11,22:-/ mil på bensin & 12,79/ mil om man kör på E85
Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil,, utan företagskunder som har leasingbilar m.m,mindre förmånsvärde,vägtullar,parkeringar blir ju betydligt mindre
Psst.. jag har köpt min som privatperson.. kan ju även avslöjja att ja precis fyllt 21.. kalla mej dum eller kalla mej dum.. jaja ja tycker iallafall de e ett vettigt köp me dagens stigande bensinpriser..
japp får hoppas du har rätt men tyvärr tror jag ej på detta,om du nu inte passerar vägtullar och parkerar innersta´n för jämnan
av DanneF
Hellrider skrev:
DanneF skrev:
Hellrider skrev: Ja men nu finns det ju förhoppningsvis inga privatpersoner som köper en sån här bil,, utan företagskunder som har leasingbilar m.m,mindre förmånsvärde,vägtullar,parkeringar blir ju betydligt mindre
japp får hoppas du har rätt men tyvärr tror jag ej på detta,om du nu inte passerar vägtullar och parkerar innersta´n för jämnan
bor iförsej inte så långt ifrån dom jäkla tullarna men sällan man passerar där.. köpte en flexifuel mest för att ja gillar tanken med o försöka vara lite miljövänlig. samt kul o köra på ett udda bränsle..
Användarvisningsbild
av CarMan
E85 är miljövänligare för att man inte andvänder ett fosilt bränsle & därmed inte ökar växthuseffekten (ialla fall när vi så småningom kommer att framställa mer av det innom räckhåll, istället för att köra det i båt från brasilen)

Så det är halt rätt om man vill vara miljövänlig.
men jag tror inte man tjänar några pengar på det (om nu inte räknar med vägtullar & parkeringar)

räknat totalt sett med servicar m.m.
av DanneF
CarMan skrev:E85 är miljövänligare för att man inte andvänder ett fosilt bränsle & därmed inte ökar växthuseffekten (ialla fall när vi så småningom kommer att framställa mer av det innom räckhåll, istället för att köra det i båt från brasilen)

men jag tror inte man tjänar några pengar på det (om nu inte räknar med vägtullar & parkeringar)

jag har räknat ut att när soppapriset ligger på 14.57 så går jag plus minus noll på 1000mila servicen som bilia haganorra ville ha 2543kr för.. (vilket jag tycker är svindyrt för ett oljebyte) samma lika oljebyte hos en fordverkstad har kostat runt 1000lappen för folk på etanol.nu
Användarvisningsbild
av CarMan
DanneF skrev:
CarMan skrev:E85 är miljövänligare för att man inte andvänder ett fosilt bränsle & därmed inte ökar växthuseffekten (ialla fall när vi så småningom kommer att framställa mer av det innom räckhåll, istället för att köra det i båt från brasilen)

jag har räknat ut att när soppapriset ligger på 14.57 så går jag plus minus noll på 1000mila servicen som bilia haganorra ville ha 2543kr för.. (vilket jag tycker är svindyrt för ett oljebyte) samma lika oljebyte hos en fordverkstad har kostat runt 1000lappen för folk på etanol.nu
det är stor skilnad på ett oljabyte & en service!

kan man få se uträkningen på det?
av DanneF
CarMan skrev:
DanneF skrev:

det är stor skilnad på ett oljabyte & en service!

kan man få se uträkningen på det?
jotack att de e stor skillnad på oljebyte o service vet jag också.. men 1000mila är endast olja +filter..

hmm uträkningen vet jag inte riktigt hur ja kom fram till om ja är ärlig :)
men det kostar ju 2.54kr per mil för 1000mila servicen istället förden normala 2000mila..

tror jag räknade lite i sömnen me mina 14.57 märker jag nu.. satt sent igårkväll o räknade på det..

ska se om man kan klura ut nån uträkning senare när ja har lite mer tid.
av JÅJ
Glad ägare av en ny S40 1,8 F

Har kör 30 mil och färddatorn visar på en förbrukning på 10,8 L 10/km
KAllt är i Stadstrafik i Göteborg.

E85 kostar i Göteborg 7,83 och brukar inte påverkas av bensinprisförändringar.
De lokala priskrigen som vi ofta har i GBG med 1 krona neråt påverkar inte heller E85 soppan ... När JET börjar säla i GBG så sjunker priset lite :D
Blanda körning fabriksuppgifter E85 1,05 Bensin 0,75 L/mil
Jämförpriset för Bensin blir då 10,68:- så i dag käns det bra att tanka E85 :D :D :D

En kul grej varatt parkeringstillståndet komm jättesnabt dagen efter jag fått bilen levrerad ! :D
av DanneF
JÅJ skrev:Glad ägare av en ny S40 1,8 F

Har kör 30 mil och färddatorn visar på en förbrukning på 10,8 L 10/km
KAllt är i Stadstrafik i Göteborg.

E85 kostar i Göteborg 7,83 och brukar inte påverkas av bensinprisförändringar.
De lokala priskrigen som vi ofta har i GBG med 1 krona neråt påverkar inte heller E85 soppan ... När JET börjar säla i GBG så sjunker priset lite :D
Blanda körning fabriksuppgifter E85 1,05 Bensin 0,75 L/mil
Jämförpriset för Bensin blir då 10,68:- så i dag käns det bra att tanka E85 :D :D :D

En kul grej varatt parkeringstillståndet komm jättesnabt dagen efter jag fått bilen levrerad ! :D
jag har haft min v50 flexifuel i 3 veckor nu o kört 315 mil med den och i början när jag körde in den drog den enligt färddator 12.8 och med uträkning 12.0 nu efter 315 mil så ligger den på 10-10.5 enligt färddator.

jag märker att man får räkna av 0.07l/milen från färddatorn för att få verklig förbrukning o detta betyder att ja ligger på 0,93l /milen så jag är rätt nöjd fasst det är messt landsväg jag kör.
av JÅJ
DanneF skrev:
jag har haft min v50 flexifuel i 3 veckor nu o kört 315 mil med den och i början när jag körde in den drog den enligt färddator 12.8 och med uträkning 12.0 nu efter 315 mil så ligger den på 10-10.5 enligt färddator.

jag märker att man får räkna av 0.07l/milen från färddatorn för att få verklig förbrukning o detta betyder att ja ligger på 0,93l /milen så jag är rätt nöjd fasst det är messt landsväg jag kör.
Nu har jag tankat min för andra gången och verklig förbrukning blev 0,93l/mil och färdatorn visade 1,02 L/mil samma fel på min bil också.
Varningslampan för lite bränsle tändes när mätaren var mitt i det röda fältet, åkte och tankade 48 liter så det kanske fans 8 liter körbart bränsle som instruktionsboken lovade.
Jag kör ACC in med bortkopplad AC spara alltid lite.
Första gången jag kommer under fabrikssiffrorna som är 1,05 på en ny bil.
Min Focus som kört tog konsekvent en 0,05 liter mer än fabrikssifffrorna.

Nöjd.
JÅJ
Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Efter mycket felsökning, testkörningar m[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]