Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nån som har några bättre tips än originalplatserna i trösklarna?

På mina V70N använde jag aldrig bilens "nöddomkraft" men på V70II varje gång...

Annars skulle man väl ha en sk "jackpad" med ett kryss lr en skåra i som man använder vid lyft i originaluttagen och de har jag bara sett till salu i USA.
Själv brukar jag ta en tjock bräda på 1,5 meter i mitten på sidan under och hissa upp bägge hjulen samtigt, funkar kanonbra.
Såg ett inslag på nyheterna igår om däckbyte-stressen på verkstäderna inför 15 april och där gjorde snubben precis likadant med en bräda.

M
Variosboy skrev:Jag lyfter med en vanlig garagedomkraft och lägger en gummibit mellan bara, funkar så fint så..
Samma här. Min garagedomkraft har 4 "klor" på själva lyftplattan. Bara att rulla in och lyfta i den öppning som finns i tröskeln. Kan inte bli fel:-)
Lyfter bak på respektive länkarm, fram på bottenplattans "knölar" strax bakom hjulen (akta avgasröret för värmaren vid höger fram) Volvoverkstan "dubbellyfter" på dessa punkter.
Hej,

ursäkta en ohändig jävel - men vad gäller för originaldomkraften på V70II, rekommenderar
volvo att man skiftar hjul med den eller är den endast för nödfall? I Instr.boken får man intrycket
att de faktisk rekommenderar den..?

Nu har jag köpt en garagedomkraft (var med om en original till saab som vek sig...) men
var ska jag sätta den...? Lyftställena för originaldomkraften med en gummibit emellan läser jag,
är det funkis?

Läser olika besked i trådarna här - det går ej att lyfta bägge fram / bak samtidigt..?

Tacksam för svar
Den som följer med bilen brukar Jag aldrig använda mer än i nödfall, tycker den känns både klen och lite provisorisk. Synd att nöta på den och du plötsligt står vid vägkanten ute i ödsligheten och den har blivit utsliten för att du bytt hjul hemma på uppfarten när du sitället kunde använda riktiga don :)

De där med en planka e nog bra, Jag lyfte min första gången i våras i trösklarna där de är som en liten markering undertill, funkade bra.
Jag skiftade däck så sent som för några timmar sedan.
Jag använde en garagedomkraft, placerad på angivna platser, utan mellanlägg. Det gick väldigt geschwint, antagligen mycket pga de två skåror som fanns i gagaredomkraftens lyftplatta.
Jag har tidigare (på min f d S60-08) använt den medföljande domkraften vid däckskifte i tre år, samt för två nödskiften vid vägkanten. Den känns ju lite i klenaste laget, men höll bra, och var inte sämre sista gången jag skiftade, än den första, så håller gör den nog...
Synd bara att man nu kör den fina R-Designen med 16" Vinterdäck - utseendet blir ju lite smått lidande, men å andra sidan går ju komforten upp ett snäpp, så att man slipper ha njurbälte på sig. :wink:
Jag använder alltid garagedomkraft, för en bil jag hade förut så stod det t om i instruktionsboken att man INTE ska använda bilens domkraft till sommar/vinterdäcksbyten.

Dock har jag ALDRIG haft nån bil där det är tillnärmelsevis så struligt som V70 II att tänka ut var man ska sätta garagedomkraften.

Ett problem är att det är en plastsköld utanför domkraftfästet som man är livrädd att skada.

Jag har provat lite olika ställen, jag brukar ha en tjock bräda emellan. Det får ju inte vara oförstärkta golvet heller, då kommer det att buckla in sig.

Nu provade jag att stoppa in garagedomkraften i domkraftfästena direkt utan att lägga nåt emellan, som två av er tipsade om.

Det resulterade i TVÅ FULA JACK i bilen, i domkraftfästena alltså. :shock:

Jag pratar alltså om metallen, inte den där löjliga plastskölden som är utanför.

Det jag är mest intresserad av nu är, vad gör jag nu? Är detta något som måste lagas annars rostar det? Vad består egentligen dom där domkraftfästena av?

Jag antar att Volvo är så smarta så dom inte har samma typ av lackad plåt som i framskärmarna om jag säger så, men tål domkraftfästena såna här skador eller måste jag laga/måla på rostskydd eller nåt??
Enklast är garagedomkraft med 'jackpad' under de vanliga domkraftsfästena. Bra jackpads finns t.ex. hos Biltema. Lyfter man i främre domkraftsfästet och lyfter framhjulet ca 1 dm över marken så 'kommer' bakhjulet också, och man kan ta båda hjulen på samma sida samtidigt. Enda problemet är att det är ganska lågt under domkraftsfästet, och jackpaden tar en del plats i höjdled, så det bör vara en garagedomkraft med ordentligt lågt 'tomläge'.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]