Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidka
Takk til alle deltagere for mange gode svar!

Det endte med at min fru igår tok vår V70 II til Volvoverkstaden, og de fikk bruke hårde spark og gummiklubbe for å få løs hjulene, alle fire!!. Det virket som om dette var et kjent problem. og at flere andre også hadde vært innom. Derav også kostnadsfritt. De mente det berodde på galvanisk irr og belegg på grunn av aluminium mot stål.
Men jeg er fortsatt av den oppfatning at dette har vært spesielt problem for vår V70 II (jeg har hatt> 15 biler i mitt 62-årige liv, bl.a. en rekke Volvomodeller med alufelger), og dette problem er nytt for meg.
Hva angår donkraft så har jeg en proff sådan (Nike 2,5tonn) som jeg selvfølgelig anvender to ganger i året, men finner ingen annnen plassering enn der det er skåret ut et hakk i plasten under kanalen for plassering av den medfølgende saksejekk, så min store profesjonelle donkraft må balansere på en skarp kant i karosseriet. Det burde vært fire store, dedikerte gummikudder for donkraft, som på de fleste andre biler. Nå anvender jeg en trekloss og et tøystykke.

Vel, sommerdekkene er på, jeg skal i fred og lugn ta av ett og ett hjul, pusse felgåpning og senterringer pent med smergelpapir og finne en pasta til å smøre på så dette aldri hender igjen.

Takk for alle svar! God sommer!
av lobbysleeper
Jag hade samma bekymmer första gången jag skulle ta av vinterdäcken (köpte bilen 1 år gammal). Jag fick rulla lite med lossade muttrar. Navet var då väldigt rostigt, vilket var lite skrämmande efter så kort tid.

Men sedan jag tog över hjulbytena så har jag varit noga med att borsta med stålborste (och ev lite sandpapper), göra rent, samt stryka på ett tunnt lager med aluminumpasta runt navet (inte på själva anläggningsytan). Numera har hjulen alltid lossnat som de bör.
av Lövet
StringerBell skrev:Har haft bil i hur många år som helst, har nästan alltid bytt själv och använt original-domkraften.
Vad skulle kunna hända ? ?:-/
Domkraften slits ut och bilen ramlar ner. Hände min förra S40N T5. Bara tur att jag har armarna kvar.

Sedan dess går jag inte i närheten av originaldomkrafter.
Användarvisningsbild
av seter
Har varit med om att domkraften har vikit sig och bilen gick i backen på bromsskivan. Domkraften vek sig över tröskeln och tryckte in plåten, kul....
Användarvisningsbild
av AndersP
andreas_lofgren skrev:
StringerBell skrev:Har haft bil i hur många år som helst, har nästan alltid bytt själv och använt original-domkraften.
Domkraften slits ut och bilen ramlar ner. Hände min förra S40N T5. Bara tur att jag har armarna kvar.

Vad säger att andra domkrafter håller forever ? ??:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför håller ni på med Alupasta eller Kopparpasta. Det blir bara potentialskillander mellan Alu i fälg, Järn i skivan och Alu eller Koppar i pastan.

Vanligt vattefast fett gör jobbet galant, hindrar galvansk korrosion och har funkat i 30 år för mig på alla typer av fordon.
av Lövet
AndersP skrev:
andreas_lofgren skrev:

Vad säger att andra domkrafter håller forever ? ??:-/
Erfarenhet.

Garagedomkrafter håller.

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]