- tor 15 apr 2010, 07:03
#400170
Takk til alle deltagere for mange gode svar!
Det endte med at min fru igår tok vår V70 II til Volvoverkstaden, og de fikk bruke hårde spark og gummiklubbe for å få løs hjulene, alle fire!!. Det virket som om dette var et kjent problem. og at flere andre også hadde vært innom. Derav også kostnadsfritt. De mente det berodde på galvanisk irr og belegg på grunn av aluminium mot stål.
Men jeg er fortsatt av den oppfatning at dette har vært spesielt problem for vår V70 II (jeg har hatt> 15 biler i mitt 62-årige liv, bl.a. en rekke Volvomodeller med alufelger), og dette problem er nytt for meg.
Hva angår donkraft så har jeg en proff sådan (Nike 2,5tonn) som jeg selvfølgelig anvender to ganger i året, men finner ingen annnen plassering enn der det er skåret ut et hakk i plasten under kanalen for plassering av den medfølgende saksejekk, så min store profesjonelle donkraft må balansere på en skarp kant i karosseriet. Det burde vært fire store, dedikerte gummikudder for donkraft, som på de fleste andre biler. Nå anvender jeg en trekloss og et tøystykke.
Vel, sommerdekkene er på, jeg skal i fred og lugn ta av ett og ett hjul, pusse felgåpning og senterringer pent med smergelpapir og finne en pasta til å smøre på så dette aldri hender igjen.
Takk for alle svar! God sommer!
Det endte med at min fru igår tok vår V70 II til Volvoverkstaden, og de fikk bruke hårde spark og gummiklubbe for å få løs hjulene, alle fire!!. Det virket som om dette var et kjent problem. og at flere andre også hadde vært innom. Derav også kostnadsfritt. De mente det berodde på galvanisk irr og belegg på grunn av aluminium mot stål.
Men jeg er fortsatt av den oppfatning at dette har vært spesielt problem for vår V70 II (jeg har hatt> 15 biler i mitt 62-årige liv, bl.a. en rekke Volvomodeller med alufelger), og dette problem er nytt for meg.
Hva angår donkraft så har jeg en proff sådan (Nike 2,5tonn) som jeg selvfølgelig anvender to ganger i året, men finner ingen annnen plassering enn der det er skåret ut et hakk i plasten under kanalen for plassering av den medfølgende saksejekk, så min store profesjonelle donkraft må balansere på en skarp kant i karosseriet. Det burde vært fire store, dedikerte gummikudder for donkraft, som på de fleste andre biler. Nå anvender jeg en trekloss og et tøystykke.
Vel, sommerdekkene er på, jeg skal i fred og lugn ta av ett og ett hjul, pusse felgåpning og senterringer pent med smergelpapir og finne en pasta til å smøre på så dette aldri hender igjen.
Takk for alle svar! God sommer!