erc skrev:Man ska ju även i fortsättningen kunna åka till Bilprovningen, dvs samma institution som idag. Ser fram emot när de ska förklara, på ett trovärdigt sätt, varför de behöver HÖJA priserna. Varmare pulverkaffe? Grinigare gubbar?
Vad man måste komma ihåg är att det faktiskt föreligger ett visst konsumentansvar för den här typen av omställningar. Nordbor har en förmåga att bita ihop och gå med på lite för mycket. Ställ krav! Åk INTE bara till den närmaste av gammal vana.
Vidare - i takt med att den svenska vagnparken sakta föryngras och livslängden på bilar lär bli kortare - kommer antalet gamla bilar att besiktiga minska. Det betyder att kundunderlaget kommer minska och de som vill ha en växande del av den kakan lär inte bli långvariga med för höga priser.
Ser fram emot omställningen, även om jag idag eller inom överskådlig framtid inte personligen tänker besiktiga någon bil alls.
Det är så sverige fungerar. När 50% av kunderna lämnat dej för att du är ointressant på ett eller annat sätt för kunden så pungslår du dom resterande 50% som är trogna dej med en fet höjning så att dom är tvugna att sluta komma till dej i vilket fall.
Säger nån nånting bränner du upp honom med blicken samtidigt som du mumlar att skatterna är högst i världen här, det är givetvis förklaringen till dom 3-400 du höjt avgiften med över en natt, det är så att säga eftersatt inkomst för din del.
I själva verket är det nog bara i sverige som bönder kan köpa 44 däck per år till en traktor och 960 meter kätting och 40.000 bult och ändå inte lyckas ha alla hjulen kvar på fordonet, samt egentligen inte producera nånting i vissa fall. Likväl som egenföretagaren rustat sin fjällstuga som han nyss köpt utan kapital då han är urfattig enligt utsago, med hjälp av järnaffären och bult för 38000 i form av kökstillbehör o en handtruck samt lite andra pinaler som aldrig kom till firmagolvet utan att nån egentligen ställer några frågor, mellan dom urusla lönerna han tar ut då inte firman går bättre så tar han och lever med hand i plånbok och sorterar verkligen inte mellan eget inköp och företagets då det är samma kort, alla vet att ett tvåmansföretag lätt förbrukar 212kg kaffe på ett år och person. Nu verkar ju inte svensk bilprovning som alla tror är helstatligt (vilket det inte är) ha just dom problemen med sin ledning, men dom går med för lite vinst för sina aktieinnehavare, skattetrycket verkar inte vara för hårt, innehavarna är för övrigt Svenska staten: 52 procent
Bilförsäkringsföretagen (Holmia Försäkrings AB, Folksam ömsesidig sakförsäkring, Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB, If Skadeförsäkrings AB, Trygg Hansa Försäkrings AB): 12 procent
Motorbranschens Riksförbund: 12 procent
Motormännens Riksförbund: 5 procent
Motorförarnas Helnykterhetsförbund: 5 procent
Kungliga Automobil Klubben: 5 procent
Svenska Taxiförbundet: 3 procent
Sveriges Åkeriföretag: 3 procent
Svenska Bussbranschens Riksförbund: 3 procent
Klart att dom måste gråta och höja. Tror ni att alla medlemmar i dessa organisationer kommer att vända sej till sitt eget *företag* då alternativ finns, när dom varje dag ser hur osmidigt och i många fall okunnigt det fungerar varje dag?
Sanningen är ju den att man kommer att fly sbp till varenda en som kan göra samma tjänst nåt lite bättre, nåt lite gladare och nåt lite proffsigare.