Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#400038
Nu vet vi ju inte alls hur det blir med detta, bara för att ett konsultföretag säger så innebär ju inte att det verkligen blir på det viset.

Men ytterligare en anledning att åka "veteran" :)
av *pettson*
#400143
Jag ger gladeligen 1000kr/år för att få min bil genomgången ORDENTLIGT... För det som är idag är inte svensk BILPROVNING.. Det är svensk INKONSEKVENSKONTROLL. Det har inget som helst med trafiksäkerhet att göra.
Jag betalar för att få bilen proffsigt besiktigad. ALLT som jag som mekaniker vet är trafikfarligt i alla situationer är undantagslöst borttaget ur bilprovningens kontroll, eller så har det hamnat så långt ned på poängskalan att man undrar om det är verklighet.
Några exempel nedan hur man hanterat en del kundbilar.

Brusten fjäder med vass spets som gjort märke i däcket= bra att veta
Brusten stötdämpare (efter avåkning)= bra att veta
Drivknutsdamask skadad. Knuten torr på fett med missljud= bra att veta (knuten havererade totalt på provkörningen runt huset)
Bromsrör längsgående rostskadad med läckage= bra att veta
Handbroms ur funktion= villkors 2
Bränslerör i plast grovt ytskadat på grund av underredsbrand (det mesta hade smält under bilen)= inget alls...
Bränslerör i kopparlegering = rostskadad och ombesiktning
Bromsrör i kopparlegering = rostskadat och ombesiktning
Länkarm rostskadad då man *slog hål* = ombesiktning (länkarmen tvättades och kontrollerades. Hålet man fann.. var avrinningshålet för vatten i länkarmen. Underredsbehandlingen täckte hålet.)
Bakre tvärarmslagring havererad= bra att veta (bilen gick krabbgång då bakhjulens lagring havererat och hjulen ställde sej på vilken toe som helst beroende på belastning).

så litar jag på dom?... inte alls..
#400225
Eftersom Bilprovningen kontrollerar 3 miljoner bilar per år, så är det rent matematiskt statistiskt omöjligt att det inte blir fel i en och annan bedömning...

Men dom underkänner ändå 1 miljon av dessa 3 miljoner, så något måste det vara som dom gör rätt. Det känns tryggt.
#400229
Detta kommer att gå duktigt åt helvet ...... det är jag 100% säker på.

Varför jo vi kommer att gå från ett monopol till ett annat monopol. Titta på Finland, priserna rusade åt helvete.... över 1000 spänn för en enkel besiktning.

Monopol ska ersättas med fri konkurrens men det händer inte. Kolla tex elmarknad.

3 bolag har delat upp 90% av marknaden mellan sig, folk blir skinnande och priserna rusar.

Kolla bensinmarknaden. Jet och Hydro försvann och Statoil köpte upp dem och kan köra hur fan som helst.

Enda området där konkurrens funkar är mobiltele, när man kan få allt för 99 kr/ månad och 6000 fira SMS och mobilt bredband för 199 och köra hur mycket man vill.....
av RCE
#400250
Dessutom läste jag i Vi Bilägare tror jag det var, att de besiktningsfirmor i Finland som lockar mest folk är de som ser mellan fingrarna på vissa saker. Låter inte bra, men helt logiskt! Det kommer alltid att finnas en vid skara människor som hellre vill få igenom sin bil än att se besiktningen som en säkerhetsåtgärd. Det är nog inte helt enkelt att locka kunder till sig om man har ett rykte om att vara hård och nitisk.

Jag tror inte besiktningen i Sverige blir bättre, utan bara dyrare! Varför skulle vi lyckas bättre än våra grannländer?
av erc
#400422
Man ska ju även i fortsättningen kunna åka till Bilprovningen, dvs samma institution som idag. Ser fram emot när de ska förklara, på ett trovärdigt sätt, varför de behöver HÖJA priserna. Varmare pulverkaffe? Grinigare gubbar?

Vad man måste komma ihåg är att det faktiskt föreligger ett visst konsumentansvar för den här typen av omställningar. Nordbor har en förmåga att bita ihop och gå med på lite för mycket. Ställ krav! Åk INTE bara till den närmaste av gammal vana.

Vidare - i takt med att den svenska vagnparken sakta föryngras och livslängden på bilar lär bli kortare - kommer antalet gamla bilar att besiktiga minska. Det betyder att kundunderlaget kommer minska och de som vill ha en växande del av den kakan lär inte bli långvariga med för höga priser.

Ser fram emot omställningen, även om jag idag eller inom överskådlig framtid inte personligen tänker besiktiga någon bil alls.
Användarvisningsbild
av SvenB
#400642
Svensk Bilprovning måste få konkurrens. Var och besiktigade mitt EU-släp (obromsat) vi var inte inne i fem min. De kollade belysningen, lyfte släpet och roterade hjulen och ut. 300:- Den längsta tiden gick åt att ta betalt.
av *pettson*
#400807
erc skrev:Man ska ju även i fortsättningen kunna åka till Bilprovningen, dvs samma institution som idag. Ser fram emot när de ska förklara, på ett trovärdigt sätt, varför de behöver HÖJA priserna. Varmare pulverkaffe? Grinigare gubbar?

Vad man måste komma ihåg är att det faktiskt föreligger ett visst konsumentansvar för den här typen av omställningar. Nordbor har en förmåga att bita ihop och gå med på lite för mycket. Ställ krav! Åk INTE bara till den närmaste av gammal vana.

Vidare - i takt med att den svenska vagnparken sakta föryngras och livslängden på bilar lär bli kortare - kommer antalet gamla bilar att besiktiga minska. Det betyder att kundunderlaget kommer minska och de som vill ha en växande del av den kakan lär inte bli långvariga med för höga priser.

Ser fram emot omställningen, även om jag idag eller inom överskådlig framtid inte personligen tänker besiktiga någon bil alls.

Det är så sverige fungerar. När 50% av kunderna lämnat dej för att du är ointressant på ett eller annat sätt för kunden så pungslår du dom resterande 50% som är trogna dej med en fet höjning så att dom är tvugna att sluta komma till dej i vilket fall.
Säger nån nånting bränner du upp honom med blicken samtidigt som du mumlar att skatterna är högst i världen här, det är givetvis förklaringen till dom 3-400 du höjt avgiften med över en natt, det är så att säga eftersatt inkomst för din del.
I själva verket är det nog bara i sverige som bönder kan köpa 44 däck per år till en traktor och 960 meter kätting och 40.000 bult och ändå inte lyckas ha alla hjulen kvar på fordonet, samt egentligen inte producera nånting i vissa fall. Likväl som egenföretagaren rustat sin fjällstuga som han nyss köpt utan kapital då han är urfattig enligt utsago, med hjälp av järnaffären och bult för 38000 i form av kökstillbehör o en handtruck samt lite andra pinaler som aldrig kom till firmagolvet utan att nån egentligen ställer några frågor, mellan dom urusla lönerna han tar ut då inte firman går bättre så tar han och lever med hand i plånbok och sorterar verkligen inte mellan eget inköp och företagets då det är samma kort, alla vet att ett tvåmansföretag lätt förbrukar 212kg kaffe på ett år och person. Nu verkar ju inte svensk bilprovning som alla tror är helstatligt (vilket det inte är) ha just dom problemen med sin ledning, men dom går med för lite vinst för sina aktieinnehavare, skattetrycket verkar inte vara för hårt, innehavarna är för övrigt Svenska staten: 52 procent

Bilförsäkringsföretagen (Holmia Försäkrings AB, Folksam ömsesidig sakförsäkring, Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB, If Skadeförsäkrings AB, Trygg Hansa Försäkrings AB): 12 procent

Motorbranschens Riksförbund: 12 procent
Motormännens Riksförbund: 5 procent
Motorförarnas Helnykterhetsförbund: 5 procent
Kungliga Automobil Klubben: 5 procent
Svenska Taxiförbundet: 3 procent
Sveriges Åkeriföretag: 3 procent
Svenska Bussbranschens Riksförbund: 3 procent

Klart att dom måste gråta och höja. Tror ni att alla medlemmar i dessa organisationer kommer att vända sej till sitt eget *företag* då alternativ finns, när dom varje dag ser hur osmidigt och i många fall okunnigt det fungerar varje dag?
Sanningen är ju den att man kommer att fly sbp till varenda en som kan göra samma tjänst nåt lite bättre, nåt lite gladare och nåt lite proffsigare.
#409278
KKR skrev:Svensk Bilprovning måste få konkurrens. Var och besiktigade mitt EU-släp (obromsat) vi var inte inne i fem min. De kollade belysningen, lyfte släpet och roterade hjulen och ut. 300:- Den längsta tiden gick åt att ta betalt.
Vad tycker du att det finns mer att ägna tid på att kontrollera, på ditt släp då?? ;-//
Kopplade de inte i isär, och testade kulhandsken oxå?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]