Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Skulle du önska att Volvo hade ett eget forum där du kan hjälpa till att bygga den perfekta Volvon?

Ja
16
84%
Nej
3
16%
av Larzan
Skulle du vilja att Volvo hade ett eget forum där du som kund kan direkt fråga och önska om funktioner på kommande modeller, hur saker ska fungera som du som kund vill?
Där igenom så skulle vi kunder kunna få den "ultimata" Volvon till slut. :D

T.ex. Du skulle vilja att dieselvärmaren skulle fungera på ett visst sätt i nästa generation av bil. Du ställer frågan och så kan Volvo se om den frågan är något som är av stort intresse som kundunderlag bl.a.

Kanske skulle du kunna få webbaserad felkodsavläsning ifrån bilen via blåtand och Volvosupport? (Varför lämna in bilen till en verkstad för felkodsavläsning, när du kan t.ex. betala via mobil eller över nät)

Ja det är några frågor som jag själv funderat lite över.
av llesrof
Volvo (och förmodligen andra tillverkare också) brukar ha någon slags testgrupp av representativa kunder som får tycka till om saker och ting på nya modeller. Min gissning är att den genomsnittliga volvoforums-användaren inte tillhör denna representativa grupp då många köper begagnade bilar och mest verkar vara intresserade av vingar och fälgar och att kunna spela med mycket bas påp stereon.
av Larzan
Oavsett om det gäller att fästa plastbitar på bilen eller montera USB så bör nog tillverkaren lyssna på den stora massan av slutanvändare av deras produkter. Den första köparen behåller nog en ny bil mycket kortare tid och kan byta samt vänta på uppdateringar då det kanske inte känns lika viktigt för stunden. Ägare 2 eller tre har ofta bilen mycket längre tid och kanske har t.o.m. högre krav på produkten än vad första ägaren hade som tjänstebil. Saker och ting kommer till användning på ett annat sätt och kanske vore det bra att lyssna på det "gänget" med som representativ kund.
Detta kanske kan få biltillverkaren att snabbare ställa om sin produktion om de direkt kan se att kunderna vill ha, snålare motorer, vissa inställningsmöjligheter, bättre eftermarknadsservice i bilens kommunikations system eller vad nu kunderna önskar. Tror det är jätteviktigt att lyssna på de kunderna med och inte bara i första hand nybilskunderna som ofta är företag.
av Lövet
Nja, Volvo säljer bilar till nybilsköparna, inte till begagnatköparna. Fokusgrupperna hämtas således från den grupp som kommer att köpa bilarna från Volvo, inte från andra privatpersoner. Tror dock i och för sig att kraven på bilen inte skiljer sig jättemycket mellan ny- och begagnatköpare.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Nja, Volvo säljer bilar till nybilsköparna, inte till begagnatköparna. Fokusgrupperna hämtas således från den grupp som kommer att köpa bilarna från Volvo, inte från andra privatpersoner. Tror dock i och för sig att kraven på bilen inte skiljer sig jättemycket mellan ny- och begagnatköpare.
Precis så tänker jag också. Sedan tror jag inte att en köp av en begagnad bil står och faller med att en viss modell saknar en viss detalj. I synnerhet som att eftermarknaden brukar kunna hitta lösningar till det mesta. Jag håller också med om att kraven förmodligen är ungefär de samma för de som köper en lätt begagnad bil som en ny bil. Jag vet hur jag resonerade. Ville jag haft något annat med andra egenskaper så hade jag inte köpt min Volvo.

Vad Volvo skulle kunna behöva är en lyhörd eftermarknadsavdelning. Nu tycker jag i och för sig att Volvo är rätt duktiga på att komma med olika tillbehör och lösningar, men det är nog här de kan fånga upp ännu mer önskemål och därmed få in ännu flera kunder. Volvo gör ju bilar som rullar många mil och många år så eftermarknaden är enorm. Dessvärre är väl de svenska behoven små om man ser till Volvos globala marknad och frågan är om det internationellt sett är samma efterfrågan på eftermarknadsdelar som i Sverige? Tveksamt.

Som det är nu finns det en massa tredjepartsföretag som säljer en massa mer eller mindre balla tillbehör. Volvos styrka här skulle kunna vara att skapa delar som faktiskt ser snygga ut till skillnad från rätt mycket från tredje part. Jag tror också att det finns en slags "status" i att ha originaldelar istället för att köpa något från tredje part.
av Larzan
Visst är det så.
Men du behöver kanske inte se mer än till dig själv om ditt/dina köp.(Om det är begagnat du köper så klart) Skulle du inte också kanske kunna ställa om vissa parametrar i bilen så den fungerar efter just ditt behov, med hjälp av tillverkaren.

Idag går det inte att göra det. men om man redan från fabrik tillåter ändringar i parametrarna i bilens system så den kan anpassas t.ex. efter ägare 2-3.
Tror det skulle var bra bra med ett "lyssnarforum" hos i detta fall Volvo och höra vad det är som kunderna vill ha ny som begagnad.

Personligen skulle jag i och med höjda bränslepriser kunna tänka mig att offra några hästkrafter mot mindre förbrukning, om det gick att ställa om med tillverkarens goda vilja. Som fordon i övrigt, ser jag ingen anledning att byta ut eller att ändra på, just nu i alla fall. Just i sådant fall kanske man hade kunnat få fram en programvara, om det fanns kundunderlag för detta och man kunde höra vad folk är villiga att betala för.

Varför bygga bilar idag som kanske är omoderna imorgon?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]