Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
erc skrev:Idiotiskt. Borde vara olagligt. Speciellt om det handlar om mjuka Q-klassade nordiska vinterdäck. De blir inte bara läskigt mjuka i värmen utan även snorhala vid värme och väta.
Som fattig student så körde jag slut på vinterdäck under sommaren.

Vinterdäcken hade ju rullat några tusen mil och började bli slitna, det gjorde att gummit börjat hårdna och mönstret var inte så djupt längre. Så det var ingen större skillnad mot riktiga sommardäck.

Skilland om man slänger på sprillans nya friktionsvinterdäck mitt i sommaren är nog större.
av Fred
VolvoB20 skrev:Skilland om man slänger på sprillans nya friktionsvinterdäck mitt i sommaren är nog större.
Hehe...det verkar ju inte så smart...! :wink:
av llesrof
StringerBell skrev:
erc skrev: För att spara på sommardäcken? Vad är det att spara på?
Har man lite bredare fälgar och "mjuka" kvalitetsdäck med hög hastighetsklassning sparar man gärna varje meter...
Tsssss... köp hjul du har råd att använda i så fall, till exempel 16-tummare med bra däck. Eller åk buss. :mrgreen:
av llesrof
Fred skrev:
"Förmodligen" räcker inte som argument för mig. Om jag kunde läsa testet kanske det skulle kunna övertyga mig.
När jag läser mellan raderna så är det uppenbart att du redan bestämt dig men bara är ute efter några ryggdunkar och att få höra att det är okej att göra som du bestämt dig för. Sedan vill du inte riktigt lyssna på de som säger att du har fel. För du har nämligen fel. Sedan kan man ju alltid fråga sig vem man skall lita på, en seriös motortidnings test eller vad någon förståsigpåare på ett bilforum säger.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=49859

http://www.automotorsport.se/news/4303/ ... d%C3%A4ck/

http://www.nokiantyres.se/friktionsdack
av Fred
llesrof,

Akta dig för att tala om för mig eller någon annan att denna "har fel"! Om du läst lite psykologi så borde du veta att det är totalt kontraproduktivt. Det du gör när du talar om att "du har minsann fel" är att få den andre att bara befästa sin åsikt ännu mer. Jag har ingenstans i denna tråd lagt fram några fakta utan jag har kommit med ett antal frågeställningar och funderingar. Därför kan jag per definition inte "ha fel".

Att sedan "läsa mellan raderna" och påstå att jag redan bestämt mig i samma inlägg är bara oförskämt!

Jag har nu läst testerna som du länkade till och de har fått mig att luta mer åt att inte köra slut vinterdäcken under sommaren, men bestämt mig har jag ännu inte. Den som läst tråden angående bäst mönster fram eller bak vet min inställning till alla dessa tester som utförs av olika tidningar och organisationer. Så länge man inte vet vem beställaren är, och vilka marknadskrafter som ligger bakom, ska man alltid ta dem med en nypa salt.
av llesrof
Fred skrev: . Det du gör när du talar om att "du har minsann fel" är att få den andre att bara befästa sin åsikt ännu mer.
Okej, du menar så som småbarn reagerar när man upplyser dem om att de gör fel? ;-//
Fred skrev:Att sedan "läsa mellan raderna" och påstå att jag redan bestämt mig i samma inlägg är bara oförskämt!
Kan leva med att vara oförskämd, men om jag sårat dig så ber jag om ursäkt. Min uppfattningn när jag läste dina olika svar var att du faktiskt redan hade en bestämd uppfattning och att du bara ville få den bekräftad. Men jag hade fel i så fall.
Fred skrev:Jag har nu läst testerna som du länkade till och de har fått mig att luta mer åt att inte köra slut vinterdäcken under sommaren, men bestämt mig har jag ännu inte. Den som läst tråden angående bäst mönster fram eller bak vet min inställning till alla dessa tester som utförs av olika tidningar och organisationer. Så länge man inte vet vem beställaren är, och vilka marknadskrafter som ligger bakom, ska man alltid ta dem med en nypa salt.
Jag har inte läst tråden och det glädjer mig att du är källkritisk. Det är få personer som är det i dessa internettider där kunskap är samma sak som med några musklick få fram den information som för stunden behövs.Jag är dock skeptisk till att någon med intressen i däckbranschen beställer tester av större biltidningar i avsikt att få fram ett visst önskat resultat.
av Fred
Jag släpper diskussionen med dig nu, llesrof. Jag gillar inte riktigt ditt sätt...

Dock ser jag gärna att andra kommer med sina synpunkter i ämnet. Det är så som ämnen blir intressanta! :D
Användarvisningsbild
av isak
jo du fred.
en del av oss besökare har klarat oss med sunt förnuft i vårt bilägande, i alla fall jag och tänker fortsätta med det! sen får andra som ligger mera åt det akademiska planet ha sina åsikter?
skit i de som hoppar på dig angående ekonomi snålhet OSV det är ditt läder som gäller! journalister i allmänhet o motor DO i synnerhet är jag väldigt kritisk mot! f-n vet vilken som köper dem?
Isak
Användarvisningsbild
av DogWalker
Jag hade Michelin Maxi Ice på min 745 som jag körde över sommaren med(för några år sen), av samma anledning du har, d.v.s. de var slut och nya skulle inhandlas nästa vintersäsong, och jag ville spara på sommardäcken.
Upplevde aldrig att de blev sladdriga eller hala, ej heller onormalt varma.

Kör lugnt och vettigt så tror jag inte det blir några problem.

:D
av Fred
Tack Isak! Du och jag verkar ha lite samma inställning när det gäller mycket på det är forumet! :D

DogWalker,

Du har helt rätt, mycket handlar om vad man har för körsätt. Jag körde min gamla SAAB med friktionsdäck över sommaren och inte kunde jag känna någon skillnad mot sommardäcken. Jag kör aldrig så jag riskerar vattenplaning och är alltid mycket uppmärksam på hur bilen beter sig.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]