Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hej alla!

Jag tänkte höra med er vad ni tycker om att köra slut en uppsättning dubbfria vinterdäck (som är på upphällningen) under sommaren för att spara på sommardäcken?

Mina vinterdäck har som minst 4 mm kvar av mönstret så det får bli en uppsättning nya till vintern. Dock är ju mönstret tillräckligt för sommarväglag. Jag är fullt medveten om att vinterdäcken har mjukare gummiblandning vilket gör att de kommer slitas fort så det får jag givetvis hålla koll på under sommaren.

Finns det någon anledning att inte göra på detta sätt? Läste på någon sida från däckbranschen att dubbfria däck har ett mönster anpassat för vinterväglag...detta tycker jag verkar väldigt tveksamt. Dubbfria däck är ju specifikt framtagna för miljöer med vintervägar som bjuder på allt från snö och snömodd till enbart vatten och helt torra vägbanor. Vad skiljer en torr vinterväg från en torr sommarväg resp. en blöt vinterväg från en blöt sommarväg?

Mjukare gummiblandning är ju alltid bättre på torra/blöta vägar när man talar om grepp. Dock slits de ju som sagt snabbare...

Mvh
/Fred
av llesrof
"Dubbfria däck är ju specifikt framtagna för miljöer med vintervägar som bjuder på allt från snö och snömodd till enbart vatten och helt torra vägbanor."
Jepp, men de är också framtagna för att fungera i lägre temperaturer än sommardäck. Ett sommardäck är till exempel kasst i temperaturer under 6 grader, eller vad det nu brukar handla om. Ett friktionsdäck är förmodligen optimerat för vintertemperaturer, förmodligen från 6 grader och lägre. Hör du en högre temperatur så påverkas däckets egenskaper negativt. En gissning är att ett friktionsdäck är avsevärt sämre på sommarväg än vad ett sommardäck är. Jag vill minnas att jag läst något test på just detta där man testat vinterklassade året-runt-däck mot riktiga sommardäck och konstaterat att riktiga sommardäck utklassar året-runt-däcken.

Ett mjukt däck ger bättre grepp än ett hårt däck, ja. Men ett för mjukt däck ger garanterat sämre grepp än ett lagom mjukt däck. Det bästa vore väl om du körde med sommardäcken under sommardäcken och lade på dina friktionsdäck i god tid innan vintern och körde slut på dem då för att köpa nya och fräscha vinterdäck lagom till vintern, eller..?
Användarvisningsbild
av isak
kör slut på dem du fred.
de minskar fort på dem när den riktiga värmen kommer = högt luftryck så håller du ner tempen i dem. är ju det optimala istället för att kasta dem.
taxiåkare kör ofta den där varianten! okay något högre förbrukning får du täcka in?
Isak
av erc
Idiotiskt. Borde vara olagligt. Speciellt om det handlar om mjuka Q-klassade nordiska vinterdäck. De blir inte bara läskigt mjuka i värmen utan även snorhala vid värme och väta.

För att spara på sommardäcken? Vad är det att spara på?
erc skrev: För att spara på sommardäcken? Vad är det att spara på?
Har man lite bredare fälgar och "mjuka" kvalitetsdäck med hög hastighetsklassning sparar man gärna varje meter...
av Fred
~Kalle~ skrev:Ökad bränsleförbrukning?
Den är ju mycket marginell och jämfört med att slänga ett set däck som inte klarar vinterklassning men väl sommarklassning så är besparingen troligen negativ.
llesrof skrev:Ett friktionsdäck är förmodligen optimerat för vintertemperaturer, förmodligen från 6 grader och lägre. Hör du en högre temperatur så påverkas däckets egenskaper negativt. En gissning är att ett friktionsdäck är avsevärt sämre på sommarväg än vad ett sommardäck är. Jag vill minnas att jag läst något test på just detta där man testat vinterklassade året-runt-däck mot riktiga sommardäck och konstaterat att riktiga sommardäck utklassar året-runt-däcken.
"Förmodligen" räcker inte som argument för mig. Om jag kunde läsa testet kanske det skulle kunna övertyga mig.
llesrof skrev:Det bästa vore väl om du körde med sommardäcken under sommardäcken och lade på dina friktionsdäck i god tid innan vintern och körde slut på dem då för att köpa nya och fräscha vinterdäck lagom till vintern, eller..?

Vad är skillnaden menar du? Ingen av oss vet ju hur sommaren kommer bli...det kanske är jättekallt fram till augusti...
isak skrev:kör slut på dem du fred.
de minskar fort på dem när den riktiga värmen kommer = högt luftryck så håller du ner tempen i dem. är ju det optimala istället för att kasta dem.
taxiåkare kör ofta den där varianten! okay något högre förbrukning får du täcka in?
Isak
Ja, ännu så länge har inget konkret framkommit som gör att jag inte kommer använda denna taktik.
erc skrev:Idiotiskt. Borde vara olagligt. Speciellt om det handlar om mjuka Q-klassade nordiska vinterdäck. De blir inte bara läskigt mjuka i värmen utan även snorhala vid värme och väta.

För att spara på sommardäcken? Vad är det att spara på?
Läskigt mjuka och snorhala...? Så om solen ligger på starkt en vinterdag i Skåne så halkar skåningarna runt som galningar då? Nej, jag behöver bättre argument än så... :wink:

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Rådlös skrev:Till det som har sagt här om bränsleförbrukning, annat väggrepp etc. kan du lägga en högre ljudnivå.
Nä. mina dubbfria vinterdäck är tystare än mina sommardäck som är hårdare. Jag åker tystare och bekvämare under vinten
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Ökad bränsleförbrukning?
Nä, min sommarsular är bredare än vintedäcken så jag kan inte köra snålare med sommardäcken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare