Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mra
Däcken är 235/40/18
Så frågan är vad gör man om dessa tar i litegrann i innerskärmen vid full svängradie?
Är det något att fixa eller bara köra vidare? Vad kan hända om man fortsätter köra så här?
Original "klackarna" är kvar, ska man montera större eller vad tycker ni?
Är spacer något för detta?

Tips och tricks någon?
Användarvisningsbild
av Funk
Det beror lite på hur mycket det tar i men med 235/40-18 på fälgar med offset som original eller nära så behöver du ha de största styrstoppen om det inte skall ta i. Du skall ha samma som på S60R. Är det mindre offset (ET) så kan det räcka med att palla under ett par planbrickor på varje bult till styrstoppen.

/Thomas
av mra
Funk skrev:Det beror lite på hur mycket det tar i men med 235/40-18 på fälgar med offset som original eller nära så behöver du ha de största styrstoppen om det inte skall ta i. Du skall ha samma som på S60R. Är det mindre offset (ET) så kan det räcka med att palla under ett par planbrickor på varje bult till styrstoppen.

/Thomas
Har ingen aning om vad det är för ET, men jag märker bara detta när man nästan har fullt utslag. Skulle kunna tänka mig att det gäller max någon cm som tar i.
Kan det räcka med någon bricka då?
Vad händer om man monterar spacers?
av mra
snoddasD5 skrev:Bara köra det tystnar när det nött till sig börja inte med nå styrstoppar volvo svänger ju redan dåligt.
Blir det inte skador på innerskärmen då?
av mra
Daddan skrev:Största styrstopparna kostar c:a 60:-/st på tex. Meca och tar någon minut att byta.
Om jag skall byta styrstopparna så skulle jag vilja ha bara lite större än original eftersom det inte tar i så jätte mycket. Finns det sånna eller är det bara 2st strl?
Användarvisningsbild
av Funk
snoddasD5 skrev:Bara köra det tystnar när det nött till sig börja inte med nå styrstoppar volvo svänger ju redan dåligt.
Tja om du inte har något emot ett hål i innerskärmen eller punktering.... det skiljer ganska mycket mellan de olika styrstopparna..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
mra skrev:
Daddan skrev:Största styrstopparna kostar c:a 60:-/st på tex. Meca och tar någon minut att byta.
Om jag skall byta styrstopparna så skulle jag vilja ha bara lite större än original eftersom det inte tar i så jätte mycket. Finns det sånna eller är det bara 2st strl?
Det finns minst 3 sycken olika, kanske fler... men börja med att byta höger stopp mot vänster för att kompensera för slitaget. Palla även upp med ett par planbrickor på bultarna, det är gratis...

/Thomas
av Daddan
Jag köpte svarta, största storleken av 3. Det satt mindre blå innan som var utslitna.

1725-854977 Bärarmsrulle
• styrningsbegränsare svart, för fordon med 15"/16"/17" hjul, däckdim. 225/45, 225/50, 225/55, 235/45

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]