Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
#397205
I höstas blev det nogåt fel i min 245 under natten den stod still, funkade fel fritt kvällen före. Men på morgonen ville den inte starta. Jag fick igång den då med startgas men den gick bara någon sekund. Nu har den stått över vintern och jag har bytt tändstift, fördelarlock och tändkablar. Nu startar den men går bara på högre varv, inte alls på tomgång. Tycker att den inte svarar direkt på gasen utan det kommer lite efter. Jag har haft problem med den för ganska längesen med att den gick som en kratta och var mycket svår startad men det gick över av sej själv. Det är en -86:a med b230e. Jag har bytt huvud pumpen i den 1,5 år sen.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#397513
Kollat färgen på tändstiften efter att du kört? Dom talar om vad du har för bränsleblandning...

Tror att felet ligger i luftmängdmätaren om du har friska pumpar och filter. Mätaren är ganska känslig om nåt går snett. Du kan ju lufta av gummit över den och se så skivan löper fritt och inte ligger snett eller så...
av Toni
#398145
Stiften är blöta. Den var ganska törstig sista tiden den var i trafik. Men jag ska ta lös gummit och kolla luftmängdmätaren.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#398469
Ja då går den fett. Kan eventuellt vara så att kallstartmunstycket är öppet hela tiden ( den är blå och sitter på mitten av insuget ), den ska ge extra sås vid kallstart och den styrs direkt av en tempgivare som sitter på blocket...

Sen har du ju en tillsatslufts-slid som sitter skruvad på ventiulkåpan, den gör så att din bil får tomgång innan den blir varm. Vet inte hur man felsöker den dock, har inte listat ut de på min än ;)
av Toni
#399728
Har kollat skivan i luftmängdmätaren, verkade okej. Kallstartventilen och tillsatsluftsliden har jag kollat tidigare när jag tyckte att den var törstig. Jag har för mej att skruvar lös den och kopplar ström på den så ska öppningen i den stängas på ett tag. Har haft igång den idag och flyttat den till en annan parkering. Men man måste pumpa på gasen och höga varv för att den ska gå på alla burkar, annars börjar den bluddra. Jag ska prova far och gasa på med den i morgon kväll.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#400775
Skulle gissa på tjuvluft, kolla så att slangarna på tillsatsluftsliden (sitter på ventilkåpan) sitter på ordentligt.
Lätt att man trycker loss slangarna vid baktändning mm då dom sitter utan klämmor.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]