Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av InvR
#398864
Har med tiden lagt märke till att laddtrycket inte riktigt vill ligga stabilt på min 850 T-5R 1995.

Symptomen är dessa: Bilen går ganska oroligt & ryckigt vid alla sorters körning,
gasar jag halvgas så ser jag tydligt hur laddtrycket går upp till ~ 0,6b BAR för att sedan hastigt sjunka ner till 0,3 och fortsätta stiga.
Gasar jag fullgas (3,4,5an) så stiger det istället till ca 1,2 (som det skall ligga på) för att sedan lika snabbt sjunka till 0,7 och sakta stiga upp till 0,9.
Utöver orginal har bilen: GLT kammar, Öppen dumpventil, Motornord Chip, 3" från katt och ett något större avgashus från 16T.
Motorn är också nyrenoverad med: H-profilstakar, nya lager, nya packningar, packboxar (osv osv osv) & en turbo som endast gått ca 3xxx mil.

Startade därför en felsökning och har bytt eller kollat följande:

- Magnetventil
- Kollat eller bytt ALLA vakumslangar jag kunde hitta (en slang på vänster sida insuget hade ett stort hål, men felet försvann endå inte efter denna blev bytt)
- Kollat dumpventil så att den håller tätt
- Bytt Rotor, Fördelarlock & tändkablar (dessa pga misständningar)
- Känt på Wg-staget (känns ej trött, armen går lagom tungt)
- Spänt Wg-staget 2 varv utan vidare resultat, nu tillbakaskruvat. (GLT = 0,4-0,5 BAR)
- Knackat på katalysatorn för att upptäcka ev. fel i denna, men den låter solid & hel.

När jag kollar felkoderna så får jag dessa på sockel A2: 2-1-2 och 5-3-5
Värt att nämna är också att Lambdalampan tändes efter senaste nollningen av felkoderna, slocknade sedan igen efter 2 minuter.

Nu känner jag att jag börjar gå bet på detta, så snälla säg att det är NÅGON som har några fler förslag?
Det som finns kvar att misstänka enligt mig är: LMM & Katalysator, men verkar det verkligen rimligt? Är lambdasonden trasig måntro?

HJÄLP :(
av wexe
#399623
Har du testat att ta bort batteripolen för att nolla adaptionerna. Vissa bilar blir nollade nästan direkt vissa kräver flera timmar utan batteri så prova ta bort polen under natten.
av InvR
#399714
wexe skrev:Har du testat att ta bort batteripolen för att nolla adaptionerna. Vissa bilar blir nollade nästan direkt vissa kräver flera timmar utan batteri så prova ta bort polen under natten.
Jag har nollat felkoderna via avläsaren i bilen, även tagit bort batteripolen i ~2 timmar. Det borde väll räcka?
Men har nog antagligen hittat felet nu, men vet inte säkert förens jag åtgärdat misstanken.
Verkar inte bättre än att det är en slut turbo som sitter där, den var ganska glapp :)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]