Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Busterina skrev:
Tartryffel skrev:21 inlägg i tråden nu och 90 % snömos :)

Man kan tycka vad man vill om vad en hantverkare eller mekaniker debiterar. Men lämnar man bort ett arbete är det väl självklart att man gör upp om priset? "Jaså, jag trodde det var gratis" är väldigt naivt.

Att många verkstäder sedan är schysta nog att göra såna här mindre jobb gratis i samband med andra jobb är förstås dels för att de är människor själva, dels för att det skapar goodwill för just deras verkstad. Men att köpa en lampa för några tior och tro att bytet ingår... Som sagt, naivt.

Tänk också på att verkstadsdebiteringen inkluderar tiden för meken att gå ut och hämta bilen, köra in den, utföra arbetet och köra ut den på parkeringen igen. Ska lampan bytas ute på parkeringen (vilket meken verkligen inte måste ställa upp på) så får man finna sig i att åtminstone betala för tiden det tar för honom att traska ut, byta lampan och traska in igen. Nio minuter är verkligen INGENTING i sammanhanget. Tror ni verkligen han gör sex sådana byten på en timme, inkluderat då att gå ut till bilen och tillbaka? En ren förlustaffär för arbetsgivaren tror jag.

Tycker man nu ändå att det är ocker och överdebitering så skulle jag vilja höra hur man tänker kring timdebiteringen. Mek A utför servicejobb hela dagarna och kan debitera sina 8 h/dag. Mek B får byta glödlampor och torkarblad åt folk som vill ha det gjort gratis. Båda kostar lika mycket i lön. Vem tror ni drar in pengar för arbetsgivaren, och vem är en kostnad?

Vi kanske ska ha ett par killar på varje mack som tankar och kollar oljan också? Gratis förstås, utan höjt bensinpris.

Nä, fan. Antingen gör man jobbet själv, eller så anlitar man någon. Anlitar man, så betalar man.
Nej du, jag trodde verkligen inte att det skulle vara gratis bara för att jag fått det gratis vid andra verkstäder. Men hälften av 115 kr hade varit lagom iaf!
Men vadå? Tog det inte nio minuter?
Användarvisningsbild
av isak
kanske har missat en väsentlig sak av trådskaparen?
bör ju tala om biltyp o VILKEN lampa som det gäller?
Isak
av Tartryffel
isak skrev:kanske har missat en väsentlig sak av trådskaparen?
Isak
Mycket bra fråga. Med tanke på att det är en V70 så har man ju sina aningar.
Användarvisningsbild
av Scania
Ja, om det var övre bromsljuset bak så var det extremt snabbt gjort... :wink:

Själv bytte jag bakre hörgra positionslampan häromdagen. Riktigt trångt och man ser ingenting. Tog säkert minst en kvart innan jag fick till det med mina dasslockshänder samt kostade blodiga knogar...
av Busterina
isak skrev:kanske har missat en väsentlig sak av trådskaparen?
Isak
Nu ska vi se.. höger fram, en H7, på en V70 -06.
av Busterina
Tartryffel skrev:
Busterina skrev:
Tartryffel skrev:21 inlägg i tråden nu och 90 % snömos :)

Man kan tycka vad man vill om vad en hantverkare eller mekaniker debiterar. Men lämnar man bort ett arbete är det väl självklart att man gör upp om priset? "Jaså, jag trodde det var gratis" är väldigt naivt.

Att många verkstäder sedan är schysta nog att göra såna här mindre jobb gratis i samband med andra jobb är förstås dels för att de är människor själva, dels för att det skapar goodwill för just deras verkstad. Men att köpa en lampa för några tior och tro att bytet ingår... Som sagt, naivt.

Tänk också på att verkstadsdebiteringen inkluderar tiden för meken att gå ut och hämta bilen, köra in den, utföra arbetet och köra ut den på parkeringen igen. Ska lampan bytas ute på parkeringen (vilket meken verkligen inte måste ställa upp på) så får man finna sig i att åtminstone betala för tiden det tar för honom att traska ut, byta lampan och traska in igen. Nio minuter är verkligen INGENTING i sammanhanget. Tror ni verkligen han gör sex sådana byten på en timme, inkluderat då att gå ut till bilen och tillbaka? En ren förlustaffär för arbetsgivaren tror jag.

Tycker man nu ändå att det är ocker och överdebitering så skulle jag vilja höra hur man tänker kring timdebiteringen. Mek A utför servicejobb hela dagarna och kan debitera sina 8 h/dag. Mek B får byta glödlampor och torkarblad åt folk som vill ha det gjort gratis. Båda kostar lika mycket i lön. Vem tror ni drar in pengar för arbetsgivaren, och vem är en kostnad?

Vi kanske ska ha ett par killar på varje mack som tankar och kollar oljan också? Gratis förstås, utan höjt bensinpris.

Nä, fan. Antingen gör man jobbet själv, eller så anlitar man någon. Anlitar man, så betalar man.
Nej du, jag trodde verkligen inte att det skulle vara gratis bara för att jag fått det gratis vid andra verkstäder. Men hälften av 115 kr hade varit lagom iaf!
Men vadå? Tog det inte nio minuter?
Jodå, du har så rätt. Nio minuter. Men jag måste ju vara enfaldig som trodde att verkstaden hade ett färdigt pris på glödlampsbyte liksom många andra har på arbeten. Frågar jag om ett pris på ett arbete så ser de på datorn, jo, det kostar si och så. Då är det inte tal om minuter. Varför då inte ha ett fast pris på lampbyte?
av Tartryffel
Och du tror verkligen att fastpriset hade varit mindre än nio minuters debitering? :)
Eventuella spydigheter beror nog på att de flesta uppfattar dig som att du tycker att lampbytet borde vara gratis.
av Busterina
Tartryffel skrev:Och du tror verkligen att fastpriset hade varit mindre än nio minuters debitering? :)
Eventuella spydigheter beror nog på att de flesta uppfattar dig som att du tycker att lampbytet borde vara gratis.
Ja, det tror jag, eftersom jag har betalt mindre på andra ställen. OM jag nu hade tyckt att det skulle vara gratis (vilket jag faktiskt inte gör) så är det iaf ingen anledning till att vara spydig. :roll:
av Fred
Sen tror jag att det handlar om att för vissa på ett volvoforum så är allt som kan tolkas som kritik mot Volvo eller Bilia något som måste bemötas och tillrättavisas till varje pris. Det finns otaliga trådar som spårar ur fullständigt när en del kommer med helt berättigad kritik mot verkstäder, prissättning av reservdelar eller bristande kvalité. Det dyker alltid upp inlägg som hoppar på detta. Det är som om Volvo/Bilia vore oantastligt och aldrig kan göra fel...ibland är det nästan så det gränsar till sektkänsla.

Så är det nog, och kommer nog alltid vara, vissa försvarar blint medan andra sunt ifrågasätter...det är bara att leva med på dessa forum. Personligen har jag slutat vara aktiv på systerforumet på grund av den hårda attityd som råder där. Kritik mot Volvo resulterar nästan i mobbning och rena uppmaningar att försvinna...sånt sätter jag mig över och försvinner med den kunskap jag kan delge andra någon annanstans. Här till exempel! :D

Mvh
/Fred
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Nu har jag jobbat lite mer med bilen, bytt vakumsl[…]

Kan det vara så att det är problem med[…]