- fre 17 feb 2006, 23:59
man vi far efter samma sak.
Jag pratar inte om bilprovningens löjligt generösa avgaskrav, uten hela bilens emisions krav som den är typa för.
trimar du bile & den fortfarende uppfyller dessa så är det lagligt, men jag skulle vilja se den som kan göra detta = går ej.
911RS skrev:JAg ahr inte fel !CarMan skrev:Jag tror nog att du har fel där det är olagligt att trimma en bil eftersom den bara är godkänd i det utförande den är typat och det gäller oavsett om den klarar avgas och miljökrav.Jaco skrev: Nej, och de får ju ALDRIG köra över hastighetsbegränsningar, inte ens vid fara för liv!!! (Not) Det var ett av de naivaste resonemang hittills. Det är inte olagligt att chippa eller trimma en bil. Garantin gäller om det görs på fabrik.det är inte olagligt så länge bilen fortfarande uppfyller dom miljökrav bilen är typad för & effekteni inte ökas med 10-20% eller vad det är.
det finns inget chipp som klarar bilens miljökrav!
framförallt så vill polisen har driftsäkra biler, om man trimmar en bil så belastar man ofta drivlinan med mer Nm än vad den ska tåla.
Jag servar dagligen polisbilar & andra utryckningsfordon & dom har orginal motorer !
man vi far efter samma sak.
Jag pratar inte om bilprovningens löjligt generösa avgaskrav, uten hela bilens emisions krav som den är typa för.
trimar du bile & den fortfarende uppfyller dessa så är det lagligt, men jag skulle vilja se den som kan göra detta = går ej.