Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikzon
Hej, monterade mina 18" nebula idag. Har aldrig kört bilen med dom tidigare eftersom den köptes i vintras och stog då på 16" plåt som har varit väldigt trevliga att köra.
Problemet är att den känns väldigt vinglig och drar gärna åt höger eller vänster när jag kör efter landsväg.
Kan detta bero på att framdäcken är väldigt nött(nya beställda)? Eller är det däcktryck (2,8)?
Däcken har dimension 235-40-18

Har kört med 18" på min förra bil som var en mercedes c-klass och den var inte alls på samma sätt
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan vara länkarmsbussningarna som behöver bytas, dämapre kanske? Våra volvos är mycket spårkänsliga tycker jag med sådana profiler som 45/40-profil. Vad är det för däck?
av Erikzon
Däcken är maxxis. Det konstiga är ju att jag inte kände något innan jag bytte, så tycker inte det ska vara några bussningar eller så, fast det kanske blir mer påfrestningar med större däck.
av 2komma4T
har oxå upplevt detta sympton när jag lade på mina 18" för första gången i år, vad är egentligen rätt däcktryck på 225/40/18 då jag funderar på om det är detta som ställer till det.
av Solin
Jag har också lagt på 18" Nebula idag, samma dimension som dig. 235/40, och även jag köpte min bil i vintras så det är första gången jag kör en v70 med 18" idag. Jag tyckte också att den spårade lite. Men det kanske är att man helt enkelt inte är van att köra med 235´or.

Jag visste heller inte vilket lufttryck det skall vara, så jag nöjde mig med 2,5kilo, rätt eller fel...ingen aning. :?:

Men det som gör mig mest brydd är att däcken tar i mot väggen intill motor utrymmet, det samma gäller även med 16" vinterfälgar. Är det stoppet som är slitet eller vad kan det tänkas vara? :???:
Användarvisningsbild
av uno83
Jag har också precis lagt på 18" med 225/40-18 för första gången (hade dem på min tidigare S70). Det spårar en del som sagt, och även jag undrar vad korrekt däcktryck är. Kör med 2.8 nu efter däckfirmans rekommendationer då jag köpte däcken.

Solin: Jag bytte utslagsbegränsare samtidigt som jag lade på sommardäcken, och det tar inte i alls. Köpte på meca http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Användarvisningsbild
av isak
börja med att använda MAXTRYCK som står på de flesta däck!
isak
av Solin
uno83 skrev:Jag har också precis lagt på 18" med 225/40-18 för första gången (hade dem på min tidigare S70). Det spårar en del som sagt, och även jag undrar vad korrekt däcktryck är. Kör med 2.8 nu efter däckfirmans rekommendationer då jag köpte däcken.

Solin: Jag bytte utslagsbegränsare samtidigt som jag lade på sommardäcken, och det tar inte i alls. Köpte på meca http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Då ska jag ta och köpa mig ett par jag med, så kanske man slipper att det ska ta i något mer.. :)

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]