NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

krämbulle skrev: ...
Vidare knallar ju 1,6:an på helt okej. Vid omkörningar från 120 på femman kanske det inte direkt svartnar för ögonen men vid normal körning känns den helt okej. Får roa mig med att gasa i entusiastbilen istället.
...
//Johan
Har nu kört min V50 Drive i snart 5000mil sedan jag hämtade ut den 13Feb-09. Är mycket nöjd, men som föregående talare tyckte jag den var för "slö" vid omkörningar...
Införskaffade därför en dieselbox från Fordonsoptimering i Lidköping och nu går bilen som en dröm! Omkörningar är numera en fröjd! Så jag kan bara rekomendera att införskaffa boxen!
Boxen lurar motorstyrningen och gör att bilen matar in mera diesel. Ingen höjdare vare sig för motor eller partikelfilter.
andreas_lofgren skrev:Boxen lurar motorstyrningen och gör att bilen matar in mera diesel. Ingen höjdare vare sig för motor eller partikelfilter.
Jag kan bara säga att den box jag har är den modernaste digital box som är TUV godkönd, dvs att den varken ger mer utsläpp, drar mer bränsle eller förstör partikelfiltret. Har du kört med box själv så du vet vad du pratar om?
Att Tüv godkännandet skulle garantera att utsläppen är oförändrade kan du bara drömma om.

Vad tror du själv att boxen gör?

Det den gör är att lura bränslesignalen så att motorn tror att den får mindre bränsle än den egentligen får. Motorn kompenserar då "bortfallet" genom att öka trycket i pumpen och spruta i mer diesel. Resultatet av detta är att effekten ökar (och att utsläppen går i taket, pumpen slits ut i förtid, och partikelfiltrets regenerering inte funkar).

Box är sämsta sortens bonntrim och naturligtvis har jag inte varit ens i närheten av att stoppa det i min bil.

Däremot har jag chiptrimmat flera bilar men då ändrar man motorstyrningen vilket är en helt annan frånga.
andreas_lofgren skrev:Att Tüv godkännandet skulle garantera att utsläppen är oförändrade kan du bara drömma om.

Vad tror du själv att boxen gör?

Det den gör är att lura bränslesignalen så att motorn tror att den får mindre bränsle än den egentligen får. Motorn kompenserar då "bortfallet" genom att öka trycket i pumpen och spruta i mer diesel. Resultatet av detta är att effekten ökar (och att utsläppen går i taket, pumpen slits ut i förtid, och partikelfiltrets regenerering inte funkar).

Box är sämsta sortens bonntrim och naturligtvis har jag inte varit ens i närheten av att stoppa det i min bil.

Däremot har jag chiptrimmat flera bilar men då ändrar man motorstyrningen vilket är en helt annan frånga.

De flesta nybilsförsäljare som säljer boxar, gör det av den enkla anledningen att det inte förstör diagnossystemet.
Det är också bara boxar som fungerar på en del nya bilar. Där är det omöjlig att programmera om dem.
Detta gäller också alla Toyota, Nissan och Mitsubishi.

TÜV-godkännandet garanterar för utsläppet, detta är testat av TÜV, och kan inte bestridas av en ”upplyst” person.

Med en fulldigital modul ökar inte trycket i pumpen över maxtryck, detta gäller också i commonrail-systemet.

Däremot de billiga boxarna, de ökar trycket över max, och därmed ökar slitage och risk för motorskador.

Om box-trim är ” sämsta sortens bonntrim” är det väl märkligt att Toyota, Mitsubishi, Lorinser, Mercedes, Brabus osv använder detta?
Du har verkligen svalt reklambladet för din box med hull och hår. Alla boxar är digitala, det finns ingen skillnad på en "fulldigital" och en "vanlig". Tror du det är fjädrar och kugghjul i de övriga boxarna eller?

Mercedes, Toyota, Mitsubishi använder inga dieselboxar överhuvudtaget, vart har du fått det ifrån?

Ta en titt istället på vad Polestar och Heico använder för att trimma Volvo på ett seriöst sätt. Enbart omprogrammering av ECU är det som gäller så att du kan ändra alla parametrar och inte bara dieseltrycket. http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=203
andreas_lofgren skrev:Du har verkligen svalt reklambladet för din box med hull och hår. Alla boxar är digitala, det finns ingen skillnad på en "fulldigital" och en "vanlig". Tror du det är fjädrar och kugghjul i de övriga boxarna eller?

Mercedes, Toyota, Mitsubishi använder inga dieselboxar överhuvudtaget, vart har du fått det ifrån?

Ta en titt istället på vad Polestar och Heico använder för att trimma Volvo på ett seriöst sätt. Enbart omprogrammering av ECU är det som gäller så att du kan ändra alla parametrar och inte bara dieseltrycket. http://www.heicosportiv.de/mainframe.asp?lang=en&e1=203
Tänkte jag bara ska visa dig BRABUS Dieselboxar ;-)
http://www.brabus.se/news.asp
keerik skrev:
Jag kan bara säga att den box jag har är den modernaste digital box som är TUV godkönd, dvs att den varken ger mer utsläpp, drar mer bränsle eller förstör partikelfiltret. Har du kört med box själv så du vet vad du pratar om?
Jag har en undran. 1.6D DrivE får ju bra omdömmen, inte minst här på forumet. Det enda som framkommer är att den är slö. Om det nu är så lätt att avhjälpa det utan att bilen drar mer eller släpper ut mer (miljöbilsklassningen) eller blir "överbelastad" i övrigt, varför sitter inte detta på bilen från början eller åtminstone är opition? Nej jag tror mer på Andreas, bilen blir piggare, ja, men det frestar på. Och en annan fråga: Gäller garantierna?
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]