I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av mog1
#399439
hej,

Jag och min kusin turbokonverterade han 740 glt 16ventilare i helgen och det vart ju lite mer skjut i den..
Men skulle vara kul att optimera lite nu med just lyder receptet såhär:

T4 turbo med wg
laddar ca 0.9-1.0 bar
ökat bränsletryck med linjär btr till ca 3,8-3,9
2,5" downpipe
öppet filter
95 oktan

Någon som har lite mer optimerat recept till detta? Detta är vad vi har skruvat oss fram till som vi tycker har gått bäst, Men finns det något vi bör ändra på?

Och hur mycket effekt ök tror ni det blir? Efter konverteringen så slirar kopplingen som bambi på hal is :) och det har den inte gjort tidigare :D

Kan eventuellt lägga in lite bilder imorgon

Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#399473
Ett hett tips kan ju vara att inte ställa upp trycket bara med en linjär btr om man vill ha lite hållbarhet. Detta på grund av 2 saker: Den kommer gå för fett med risk att spola cylinderväggarna och dessutom så blir trycket i bränslesystemet onödigt högt om man kör med original pumpar som får svårt att få fram rätt flöde. Större spridare + lmmhus och original bränsletryck är en vettigare lösning, möjligen att man kan köra med en icke-linjär btr för att ge den mer bränsle ändå om det skulle råka behövas.

Sen skulle jag väl för säkerhets skull köra 98 oktan, men spikar det inte så går det ju med 95 med även om det lär va på gränsen. Nu är det inte listat men jag utgår ifrån att det sitter en vettig intercooler på den?

Effektökningen är svår att tippa på, och var kopplingen kass innan så är ju inte det någon bra måttstock heller.

Vad man ser bör ändra på beror ju på vad man ska använda bilen till? För att få den att gå så bra som möjligt så får man ju antingen skaffa chip till en B204FT/GT och kanske labba lite med soppatryck för att få till nåt vettigare. Eller byta ut motorstyrning + tändning och mappa riktigt vilket ju ger bästa resultatet men kostar en hel del och som dessutom kanske inte är den nybörjarvänligaste varianten. Desutom är den lösningen inte alltid nån riktig höjdare i en bil somgår året runt om man inte kan justera mapparna efter årstiden själv eller har nån i bekantskapskretsen som kan.

En sån där motor kan bli riktigt rolig, men det är ju en fråga om användningsområde och budget för att kunna säga nåt riktigt vettigt om nästa steg.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#399505
Antar att det är gjort redan, men annars så är det bara att klippa balansaxelremmen för att få lite extra. Och sen svarra 16V bra på om man byter till en elfläkt om man pratar om pang per krona modifieringar :)
av mog1
#399535
Marlboroman skrev:Ett hett tips kan ju vara att inte ställa upp trycket bara med en linjär btr om man vill ha lite hållbarhet. Detta på grund av 2 saker: Den kommer gå för fett med risk att spola cylinderväggarna och dessutom så blir trycket i bränslesystemet onödigt högt om man kör med original pumpar som får svårt att få fram rätt flöde. Större spridare + lmmhus och original bränsletryck är en vettigare lösning, möjligen att man kan köra med en icke-linjär btr för att ge den mer bränsle ändå om det skulle råka behövas.

Sen skulle jag väl för säkerhets skull köra 98 oktan, men spikar det inte så går det ju med 95 med även om det lär va på gränsen. Nu är det inte listat men jag utgår ifrån att det sitter en vettig intercooler på den?

Effektökningen är svår att tippa på, och var kopplingen kass innan så är ju inte det någon bra måttstock heller.

Vad man ser bör ändra på beror ju på vad man ska använda bilen till? För att få den att gå så bra som möjligt så får man ju antingen skaffa chip till en B204FT/GT och kanske labba lite med soppatryck för att få till nåt vettigare. Eller byta ut motorstyrning + tändning och mappa riktigt vilket ju ger bästa resultatet men kostar en hel del och som dessutom kanske inte är den nybörjarvänligaste varianten. Desutom är den lösningen inte alltid nån riktig höjdare i en bil somgår året runt om man inte kan justera mapparna efter årstiden själv eller har nån i bekantskapskretsen som kan.

En sån där motor kan bli riktigt rolig, men det är ju en fråga om användningsområde och budget för att kunna säga nåt riktigt vettigt om nästa steg.
Hej, Vi körde först med original bt och den gick relativt bra då med utan spikningar, men betydligt bättre med btr. och ja att den slukar betydligt mer bränsle har vi märkt. Och ja intercooler sitter det en i frå en volvo 940 då det passade väldigt bra ihop. Vad ska man satsa på för lmm och spridare då för att få det att lira ihop? Finns det något smidigt sätt där att räkna ut vilket som lirar ihop med vilket?
Mja bilen går väl mest som busbil och frammåt tebax till ica och jobb, :) Några stora mängder pengar är väl inte tanken att lägga ut mer, kopplingen ska bytas till en bättre, men om en ny lmm och andra spridare kan göra susen är väl det kanske intressant. Vad gör 98 oktanen för skillnad mot motorn? kan vi skippa btr om vi häller i 98?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#399542
Att den gick bättre med högre tryck är ju för att den då fick det bränsle som behövs för att kunna utveckla nån effekt, speciellt under laddtryck. En progressiv hade ju varit att föredra då man kan få till en vettigare gång över hela registret om man ska göra på det viset.

Titta man på alternativ annars så kan amn ju gå upp till ett 80mm lmm-hus och då behöver man spridare på 415cc vid 3 bar (original regulator alltså). arean i lmm-huset tvärsnitt och spridarnas storlek ska öka lika mycket.

95 börjar spika tidigare än 98.
av mog1
#399624
Marlboroman skrev:Att den gick bättre med högre tryck är ju för att den då fick det bränsle som behövs för att kunna utveckla nån effekt, speciellt under laddtryck. En progressiv hade ju varit att föredra då man kan få till en vettigare gång över hela registret om man ska göra på det viset.

Titta man på alternativ annars så kan amn ju gå upp till ett 80mm lmm-hus och då behöver man spridare på 415cc vid 3 bar (original regulator alltså). arean i lmm-huset tvärsnitt och spridarnas storlek ska öka lika mycket.

95 börjar spika tidigare än 98.
Okej bra att veta :) har klurat på budgeten och kommit fram till det att så lite pengar som möjligt ska läggas ut därför hoppar vi spridare och kör på en progresiv btr istället.

Har suttit och kikat på en Malpassi Progressiv btr som Ökar bränsletrycket 1:1,2 som passar rakt på fuelrailen på bilen dessutom, Vad tror du om detta?

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]