Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vålvå
Om man studerar specen mellan BMW 525D(204hk) och V70 D5 205hk skiljer det inte mycket i förbrukning.
BMW anger 0,64(man&auto) och Volvo 0,69(auto) 0,64(man).
av perhall
Vålvå skrev:Om man studerar specen mellan BMW 525D(204hk) och V70 D5 205hk skiljer det inte mycket i förbrukning.
Det är sant. Dock var det gamla D5 185 som var aningen långsammare än 520d 177.
Men BMW:s 6-cyl är markant törstigare än den riktigt snåla 520d
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:Om man studerar specen mellan BMW 525D(204hk) och V70 D5 205hk skiljer det inte mycket i förbrukning.
Japp men då måste man ultra-mega-senil-köra och acca typ 0-50 på 23 sekunder enligt EU-cyckeln, gasar du en millimeter mer så taggar automaten ned och förbrukningen skenar.

Igentligen helt i onödan då det mäktiga vridet hos D5 räcker till duktigt bra acc utan att behöva varva.
av Beges
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Att trimma en bil för att den ska dra mindre kan du glömma. Allt hänger på din körning.
Håller inte med helt och hållet just i detta fallet om man åker D5a med automat så finns det väl en hel del att göra. Både motorn och automaten är skitbra (automaten mekaniskt).

Dock har automaten original 3 fel på 2006 - 2009

-Den växlar upp alldeles för sent och tokvarvar motorn.
-Den växlar ned alldeles för för tidigt och tokvarvar
-Den är alldeles för sen att slå i LockUp och slirar massor i konveteren.

Med ny mjukvara i automatlådan kan man minska förbrukningen massor genom att nyare mjukvara använder D5ans massiva vrid i stället för att varva motorn.

Det finns massor av trådar om nya mjukvaran till lådan, dock får du den inte automatiskt vid service utan måste säga till.
Ok tack jag skall kolla upp det med en ny programvara.
Det kan vara nått för mig låter bra . Ringer bilia o kollar, återkommer med mer info om vad som hänt. :D
av perhall
Programmeringen av D5 automat känns som ett desperat försök av Volvo att få D5 att bli sportig. Men D5 är inte en sportig motor på det sättet att den ska varvas, det blir bara störigt, obehagligt, miljöovänligt, ryckigt och dyrt. Motorn är ju ganska ljudlig också när den ryter till efter ett litet gaspådrag. Att lådor numera är adaptiva gör inte saken bättre. Jag gillade Mercas gamla automater med ett E- och ett S-program. På E-programmet gick bilen väldigt harmoniskt och skulle man nån gång vilja köra sportigt med sin stora merca fanns ju S-programmet... /PH
Användarvisningsbild
av kave
Nä, de borde bara finnas ett val för Sport istället för den sk adaptionen, som jag är skeptisk till både resultatmässigt och huruvida den alls "adapterar" sig.
Dessvärre ger även bayrarna runt 1dl/mil mer med automatlåda.
Ska man köra snålt med automat är det väl prius som gäller :)
av carlos
Om man gör en optimering, oavsett märke så höjer man vridmomentet på bilen. Det är det som gör att bilens motorn och växellåda (Aut.) jobbar på ett annat vis. Man får inte hänga upp sig på hästkrafter. Om jag vill ha en bil med en massa hästkrafter, så köper jag inte en diesel.

Carlos
Användarvisningsbild
av VolvoB20
carlos skrev:Om man gör en optimering, oavsett märke så höjer man vridmomentet på bilen.
Inte på bilen utan på motorn :D Du kan optimera olika saker, effekt / vrid / förbrukning / utsläpp / hållbarhet, du kan inte få alla på en gång.
carlos skrev: Det är det som gör att bilens motorn och växellåda (Aut.) jobbar på ett annat vis. Man får inte hänga upp sig på hästkrafter. Om jag vill ha en bil med en massa hästkrafter, så köper jag inte en diesel.
Oftast låter man motorn vara "original hela vägen upp" och optimerar bara över den tidigare spärren tex 205hk/420 Nm , så länge jag gasar mindre än detta går motor original.

För att få växellåda att växla upp tidgare mpst eman byta mjukvara i lådan också, inte bara i motorn.

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]