- sön 11 apr 2010, 09:39
#398647
Hej!
Har länge försökt att få ordning på oljeförbrukningen vilken är ca 1 liter på 100mil.
Tråkigt nog har jag gjort en renovering med övertygelsen att det skulle bli bra.(ca 4000mil sen)
Motorn går bra med bra avgasvärden och ingen blårök bakom bilen.
Snustorrt runtom men trycker lite runt packboxarna till kammarna och vid oljelocket, inga stora mängder.
Vevhusventilationen är inte igensatt kontrollerat säkert 20 gånger nu.
Jag tror att loppen är något slitna och att en del av oljan åker med in i förbränningen
samt att något för mycket av förbränningsgaserna kan passera ner i vevhuset vilket trycker
ut lite olja. Men det är bara min teori som amatör, andra hypoteser är välkomna!
Det som gjordes var: Renovering av topp(hos motorrenoverare), samtliga delar mättes upp,
ventiler slipades in, tätningarna byttes och nya tryckare monterades.
Blocket hornades(hos motorrenoverare), nya kolvringar sattes i, alla lager och packningar
är bytta. Passade även på att byta koppling m.m.
Jag har säkert missat nånting, blir lättare att räkna upp det som INTE är gjort.
Blocket är inte borrat och kolvar är samma som innan. Ventilstyrningarna byttes INTE.
Nu funderar jag på att ta tag i det här i sommar, frågan är om det är värt det.
Vill ha tips på vart jag kan få tag på kolvar till bästa pris och vill även ha tips
på vart jag köper ventilstyrningar billigast eller om det blir billigare att låta motorrenoveraren
fixa fram delarna.
Börjar lessna på att fylla på olja med jämna mellanrum, ganska dyrt att behöva köpa 1 liter på
statoil då och då.
Har länge försökt att få ordning på oljeförbrukningen vilken är ca 1 liter på 100mil.
Tråkigt nog har jag gjort en renovering med övertygelsen att det skulle bli bra.(ca 4000mil sen)
Motorn går bra med bra avgasvärden och ingen blårök bakom bilen.
Snustorrt runtom men trycker lite runt packboxarna till kammarna och vid oljelocket, inga stora mängder.
Vevhusventilationen är inte igensatt kontrollerat säkert 20 gånger nu.
Jag tror att loppen är något slitna och att en del av oljan åker med in i förbränningen
samt att något för mycket av förbränningsgaserna kan passera ner i vevhuset vilket trycker
ut lite olja. Men det är bara min teori som amatör, andra hypoteser är välkomna!
Det som gjordes var: Renovering av topp(hos motorrenoverare), samtliga delar mättes upp,
ventiler slipades in, tätningarna byttes och nya tryckare monterades.
Blocket hornades(hos motorrenoverare), nya kolvringar sattes i, alla lager och packningar
är bytta. Passade även på att byta koppling m.m.
Jag har säkert missat nånting, blir lättare att räkna upp det som INTE är gjort.
Blocket är inte borrat och kolvar är samma som innan. Ventilstyrningarna byttes INTE.
Nu funderar jag på att ta tag i det här i sommar, frågan är om det är värt det.
Vill ha tips på vart jag kan få tag på kolvar till bästa pris och vill även ha tips
på vart jag köper ventilstyrningar billigast eller om det blir billigare att låta motorrenoveraren
fixa fram delarna.
Börjar lessna på att fylla på olja med jämna mellanrum, ganska dyrt att behöva köpa 1 liter på
statoil då och då.