Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kar
#399099
Jag har en Volvo V70II. Jag överväger att dra om elsystemet i släpvagnen då funktionen är tveksam när man blinkar. När jag ändå är i farten tänkte jag använda inkapslade/helgjutna diodlampor i största möjliga utsträckning. Mot bakgrund av diodernas livslängd hoppas jag att därefter aldrig behöva byta nån lampa. Emellertid noterar jag att lyktglasen är spruckna och tydligen har utsatts för ett visst yttre våld och det lär ju inte heller diodlamporna uppskatta. Detta slitage talar för att man skall stanna kvar vid enkla lampor och byta glas med ett enkelt snäpp när de blir slitna.

Hur är det nu med dioder på släp bakom nya bilar. Den känner av om en lampa är trasig men var går gränsen? tror den att en diodlampa är trasig? om ja så lär jag få ett felmeddelande men det kanske man kan leva med men tar den dessutom och stänger av strömmen till trasig lampa?

Finns det någon vits med att ha en stor värmekälla för avisning av lyktglaset och torrhållning i lampan?

Finns det några släpvagnskontakter av bättre kvalite tex med guldpläterade kontaktbläck?

Hur är det med pol 54 som skall ha 12 v från batteri eller dimljus. På min bil kommer det aldrig nån ström där oavsett om dimljuset är på eller ej. Borde det finnas el där? Helst skulle jag vilka ha dimljus där för då kunde jag tända nån extralampa på släpet innifrån när jag backar.

E-godkänd. Vad är det? För att vara på den säktra sidan har jag inte tagit nån lampa som inte är Egodkänd.

Mvh
Karl

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]