- sön 11 apr 2010, 15:53
Hej!
Jag har de senaste dagarna lackat mina lister på en s60. Jag har de listerna som är ojämna, gropiga. Så tänkte ge lite tips. Det är inte alls roligt att demontera listerna på bilen, av får man dom ju alltid men många av listerna sitter med en dubbelhäftande tejp och denna är riktigt svår att få bort när man sedan ska sätta på ny för att montera dom igen. Den måste ju bort, annars kommer tejpen bli för tjock och listerna ligger liksom inte plant mot karossen. Iofs kanske det finns något medel som löser upp tejpen. Men iaf, listerna sitter fast som berget. Det bästa är nog om du får tag på någon lackeringsfirma som gör hela jobbet. Man får då maskera hela bilen förutom listerna men det blir jävligt mycket lättare för dig. Om detta inte är möjligt så visst kan man demontera dom, men se till att få tag på något medel så du får bort den gamla tejpen. Och vad du än gör, om du inte gjort det själv förut någon gång, ge dig inte på detta själv för det är ett helvete att få det bra. Det var det för mig iaf. Jag maskerade hela bilen, tog 4 timmar tror jag. Sedan la jag en plastprimer och på det en slipgrund. Slipade listerna med grovt sandpapper. Sedan la jag på en slipgrund ytterligare en gång och sen gick jag på med finare våtslip. När det var dags för lackering så fick jag ta av all maskering och maskera på nytt pga att det var så mycket damm. Basfärgen ville inte riktigt fästa på vissa ställen utan det blev som sprickor lite här och där. Anledningen till detta vet jag inte men det borde vara att jag hade slipat igenom slipgrunden. Sen efter lite mer slip och mer basfärg så la jag klarlacken. Usch vilket jobb, har hållt på i 4 dygn.