Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Hej! Har nyligen börjat kika på Volvo och då framför allt begagnat, S60! I samband med detta hittade jag denna sajt som har en hel del nyttigt att läsa. :)

Jag sökte runt lite för att hitta vanliga fel och brister på just begagnade S60 som man bör se upp med. Ni kanske kan tipsa om vanliga fel som man som vanlig "Svensson" kan se själv vid en titt eller är det bara köra det där M-testet direkt om man är seriöst intresserad?

Jag sprang på nyligen på en bil som jag fastnade för via en bilsäljare. En S60 2,4T -01 som gått 8.500 mil i grön färg och med businesspaketet, denna skulle kosta 129.000 kr. Kikar man på bilpriser och bytbil.com så verkar priset vara okej, men känner mig ändå lite osäker?!

Mvh
Petsson
av Teemu
ett känt fel är växellådorna som strular till och från med att det är bök med att få i 1:an och backen. Går att fixas genom att lådan tas ner och fettas in igen - vilket jag antar inte är helt gratis.

Men som du själv var inne på så finns en massa info redan i forumet om man bara letar. Många fel ifrån V70 kan jag tänka mig yttrar sig även i S60:an. S60:an är annars en trevlig bil om man inte behöver ha baksätet. Jag är 191cm lång och det går att sitta bakom mig, men man vill inte göra det någon längre sträcka. Blir riktigt trångt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Upplever inte s60 som trång .
Som teemu sa växelådorna, kolla bromsskivorna
förar dörren låser upp sig när man låser
kolla gasspjället.
klonk i framvagn
av Petsson
Hej, tack för era svar. Växellådan är ju ett problem som jag har uppmärksammat tack vare detta forum. Verkar ju inte helt svårt att leta reda på ett sådan eventuellt fel heller. Men jag e lite mer nyfiken på felen som klonk i framvagn och att kolla på gasspjället, hur kollar man detta som lekman?

Alternativet är att köpa en liten bil men eftersom S60 verkar gå att få tag på för en schysst peng är det ett bra alternativ i mellanklassen. Är själv två meter lång och sorterade snabbt bort små japanare men vill ändå inte ha den största klassen.

Vad tror ni om priset på bilen jag sprang på då? Eftersom jag inte är så insatt i bilmodellen (förutom de sista dagarna förstås :P ) så värderar jag era kommentarer angående årsmodell, pris, mil, fel och / eller färg. Finns det några färger på S60 som är totalt utdömda?! :S

Mvh
Petsson
Användarvisningsbild
av greeeken
Klonk i framvagn kan man lättast höra när man kör över ojämnheter, smågupp, gropar m.m

Priset verkar ju bra tycker jag
av matzen10
Det är väldigt svårt att säga vad priset ska vara för en given bil. Beror så mycket på utrustningsnivån och skicket (yttre/inre).
Finns servicebok? Är det köp från märkeshandlare? Många ägare (= kan vara en "strulbil") o.s.v.
Jag kollade runt mkt på hemsidorna och försökte bilda mig en uppfattning på pris kontra utrustning. Färgen var jag redan på det klara med. För min del slutade det med köp hos Hans Persson Bil i första svängen och andra svängen hos en Mitshubishi återförsäljare ( även denna gången en S60). Så det är inte alldeles lätt, tycker jag, att ge råd.. Ha lite is i magen och låt det ta lite tid, är mitt råd! Och här på forumet kan du läsa ihjäl dig på matnyttig info och ställa ännu mera frågor!

M V H
---> Matz
av V Olovsson
Du undrar om färger och det jag märkt är att guldfärgade bilar är iskalla hos handlarna, finns hur många som helst... men jag köpte en svart, för jag vill inte heller ha en guldfärgad...
Användarvisningsbild
av G-kraft
Har också en svart, tröttnar aldrig på den färgen,,,men dock är det en känsligt färg för tvätt repor och smuts syns väldigt lätt....Men den gröna färgen du nämnde,, ägde en s80 en gång med den färgen,,,ångrade köpet endast pga färgen...dock blev det inte + - efter att jag sålde bilen , men fundera lite till på din bils färg...kolla efter marinblå, silver, svart, ser lite lyxigare ut....men det är endast min åsikt....

lycka till med bilen....
av Jaco
Jag tror precis som tidigare inlägg att man ska passa sig för vissa färger. Färger som jag vet är svåra att sälja vidare är vit, guld, grön och i vissa fall även vinröd och röd. Så se upp med dessa färger, sen tillkommer ju alla andra kriterier när man kollar med begagnad bil. Som sagt om du inte har tänkt att ha bilen tills den gåt till skrot, så tänk på vilken färg du väljer.
av Petsson
Jag har nu kollat runt ännu lite mer och priset verkar onekligen bra ändå trots färgen. Frågan jag nu ställer mig själv är hur många tusenlappar extra jag skulle vilja ge för en annan färg. Och en annan 2,4T med samma miltal från handlare går oftast runt 15-20.000 mer och den pengen kanske i alla fall ser till att jag inte förlorar pengar på affären.

Visst är inte guld(gul) min favorit men vit, grön och röd ligger nog värre till - speciellt om det inte är metallic! Personligen kan jag leva med färgen mot att få en lite lätt turbo istället. Eller spelar färgerna så stor roll på begagnatmarknaden? Damn, jag velar som småtjejerna på HM! :???:

Mvh
Petsson

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Efter mycket felsökning, testkörningar m[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]