Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#399115
Men hur sjutton kan en Polestar-trimmad bil dra mindre? Det är ju Volvo som i så fall borde göra samma modifieringar på övriga bilar.
Enligt tyska ams är 520d och V70 D5 jämnsnabba men BMW:n mycket snålare (minns inte exakt, typ 1,5 dl), dock missar BMW:n som vanligt EU-mixen mer. Och säkert skulle 520d få ett tuffare jobb med en XC70 som är rätt tung.
Ska man ha en snål bil så ligger BMW faktiskt grymt bra till. Och Merca.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#399131
perhall skrev:Men hur sjutton kan en Polestar-trimmad bil dra mindre? Det är ju Volvo som i så fall borde göra samma modifieringar på övriga bilar.
Enligt tyska ams är 520d och V70 D5 jämnsnabba men BMW:n mycket snålare (minns inte exakt, typ 1,5 dl), dock missar BMW:n som vanligt EU-mixen mer. Och säkert skulle 520d få ett tuffare jobb med en XC70 som är rätt tung.
Ska man ha en snål bil så ligger BMW faktiskt grymt bra till. Och Merca.
I intyget från Volvo/Polestar står det ju att bilen INTE drar mindre med ny mjukvara (det står att förbrukningen är oförändrade utsläpp). Många med automat har dock uppgraderat mjukvaran i automaten på samma gång det polestar optimerat och därigenom sänkt förbrukningen

Däremot kan ju tex BSR/Rica mfl få motorn snålare om man tillåter mera NOxi avgaserna, genom andra inspruttider, avga-recirk och högre förbränningstemp och turbotryck

KCR däremot med sina boxa vräker ju bara in mera diesel vilket inte minskar förbrukningen

Vill du åka snålt behöver du inte byta till BMW, åk manuellt så går Volvo också skitsnålt.
av perhall
#399153
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Men hur sjutton kan en Polestar-trimmad bil dra mindre? Det är ju Volvo som i så fall borde göra samma modifieringar på övriga bilar.
Enligt tyska ams är 520d och V70 D5 jämnsnabba men BMW:n mycket snålare (minns inte exakt, typ 1,5 dl), dock missar BMW:n som vanligt EU-mixen mer. Och säkert skulle 520d få ett tuffare jobb med en XC70 som är rätt tung.
Ska man ha en snål bil så ligger BMW faktiskt grymt bra till. Och Merca.
I intyget från Volvo/Polestar står det ju att bilen INTE drar mindre med ny mjukvara (det står att förbrukningen är oförändrade utsläpp). Många med automat har dock uppgraderat mjukvaran i automaten på samma gång det polestar optimerat och därigenom sänkt förbrukningen

Däremot kan ju tex BSR/Rica mfl få motorn snålare om man tillåter mera NOxi avgaserna, genom andra inspruttider, avga-recirk och högre förbränningstemp och turbotryck

KCR däremot med sina boxa vräker ju bara in mera diesel vilket inte minskar förbrukningen

Vill du åka snålt behöver du inte byta till BMW, åk manuellt så går Volvo också skitsnålt.
Jag är alldeles övertygad om att BMW (eller Merca) fortfarande är kanske 10 procent snålare än Volvo. Kanske lite mindre manuell och mer med automat.
Men totalekonomiskt är ju BMW mycket dyrare att ha. Dyrare försäkring - ofta 50 procent dyrare - 100 000 extra i inköpspris och 20 000 extra tillbaka efter fyra år, dieselmotorerna håller mycket sämre än Volvos. Går man in på tyska bmw-treff.de så är 2-4 av träffarna per sida fel på dieselmotorer, oftast 530d. Vet inte hur de nya håller men även 04:or med 13 000 mil ochippade har ofta lagats för 50-70 000, inte direkt vanligt på en D5... /PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
#399174
VolvoB20 skrev: Vill du åka snålt behöver du inte byta till BMW, åk manuellt så går Volvo också skitsnålt.
Och det trista är att Geartronic fortsätter in i framtiden med nya S60.

Så är det att vara ett litet bilföretag: man har inte råd att utvecklas i samma takt som de stora tyskarna. Man kan bara hoppas att Volvo satsat på en smartare programmering.
av perhall
#399175
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Vill du åka snålt behöver du inte byta till BMW, åk manuellt så går Volvo också skitsnålt.
Och det trista är att Geartronic fortsätter in i framtiden med nya S60.

Så är det att vara ett litet bilföretag: man har inte råd att utvecklas i samma takt som de stora tyskarna. Man kan bara hoppas att Volvo satsat på en smartare programmering.
Det lär ju - för Volvo tyvärr - vara fler och fler som åker automat.

Minns 2002, jag jobbade i Tyskland och Saab kom med sin 3,0 Isuzu-diesel. 177 hk var ok men bilen fanns inte med automat, inte xenonljus (det kom under året), inte med GPS... och automat+GPS+xenon var självklart för alla som köpte en 3-litersdiesel... förutom att motorn var törstig och bullrig.

Men Volvo ligger ju lite bättre till än Saab. Nya PowerShift verkar ju bra i de modeller den finns och har fått bra kritik av mina tyska journalistkolleger.
PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
#399179
De behöver plocka in en Powershift som klarar ordentligt med vrid. Det är uppenbarligen det som är hindret just nu.

Men som sagt, det går säkert kapa 1dl på en stadskörningsmil med en mer konservativ växlingsprofil på Geartronic. Vid moderat gaspådrag skall den växla upp tämligen omedelbart. Skall bli intressant med rapporter från nya S60 med G-tronic.
av perhall
#399182
StringerBell skrev:De behöver plocka in en Powershift som klarar ordentligt med vrid. Det är uppenbarligen det som är hindret just nu.

Men som sagt, det går säkert kapa 1dl på en stadskörningsmil med en mer konservativ växlingsprofil på Geartronic. Vid moderat gaspådrag skall den växla upp tämligen omedelbart. Skall bli intressant med rapporter från nya S60 med G-tronic.
Ja, de påstår ju att den manuella har 5,2 i EU-mix vilket är best in class. Så hoppas lådan fått en omprogrammeringsomgång också.
PH
Användarvisningsbild
av kave
#399229
Steff 99 skrev:
Vill bara rätta en felaktighet:
En BMW 520DT automat drar blandat 5.8l/milen , kör man den snällt 90 kmh på landsväg, är det inga problem att ligga på 0,5l /milen...
En 530d touring en sexa på 235hk också aut. klarar lät en marchfart på 130-140 i jämnfart på under 0.65l/milen.
Nu talar vi om de deklarerade uppgifterna som du kan få ut hos ex Vägverket. Tittar du på motsvarande årsmodell, dvs 07-08.
Jag kan få min XC70 att gå under 0.6L/Mil också om vi talar långsam LV körning, men det är ju ointressant.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#399241
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Vill du åka snålt behöver du inte byta till BMW, åk manuellt så går Volvo också skitsnålt.
Och det trista är att Geartronic fortsätter in i framtiden med nya S60.

Så är det att vara ett litet bilföretag: man har inte råd att utvecklas i samma takt som de stora tyskarna. Man kan bara hoppas att Volvo satsat på en smartare programmering.
Äsch, att flytta ned växlingspunkten några 100 rpm och låsa Lock-Up tidigare i mjukvaran tar ju bara 5 minuter. Det gäller bara att få tummen ur :-)-)

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]