Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Bilen har rullat 20k mil och det börjar bli dags att byta stötdämparna fram. Tänkte att jag skulle försöka mig på detta själv och medan jag ändå har de nere så tänkte jag även passa på att byta övre fjäderbenslager och sätta dit gummiskål under fjädern.

Saknar dock en beskrivning med ordningsföljd på de olika demonteringsmomenten. Har provat att söka och skummat igenom 21 sidor utan att hitta något vettigt. Så om någon har gjort jobbet och vet med säkerhet vad som skall göras så vore det kalas med en utförlig beskrivning.

Har fjäderkomprimerare, tålamod och tid. :-)-)
Lossa kränghämmarstaget, lossa de 2 bultarna i underkant på fjäderbenet och stötta upp länkarmen, lossa de 3 bultarna som håller fjäderbenet ovanifrån och ta loss benet från bilen. Sätt fjädern i spänn sen lossar man muttern i toppen på dämoaren och tar bort brickan under och sen tar man bort propellermuttern. Det finns specialverktyg för detta, men en stor skiftnyckel går lika bra. Sen är benet isär. Montering i omvänd ordning och kom ihåg att lufta dämparen först och sedan hålla den lodrätt hela tiden efter det medans du monterar delarna igen.
av Wych
Tack för svaret!
Duger det att lossa propellermuttern (tallriken som håller i fjädern i överkant??)med en polygrip?
Kan du beskriva vilken infästning man skulle märka upp för att inte behöva göra ny hjulinställning?
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]