Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felet med Freds inställning är att man givetvis måste respektera resultatet riktiga tester under kontrollerade former, och inte tro att man själv vet bättre. Nu låg det mera i Freds ståndpunkt än vad jag själv trodde, men det beror ju just på att R&R testet bekräftar en hel del av det han säger - inte på Freds logiska tänkande.
av Fred
Så man ska lita blint på alla tester man hör talas om alltså?

Jag litar alltid i första hand på mitt egna logiska tänkande (sunda förnuft) tills någon kunnat visa mig att jag har fel. Media bombarderar oss med olika tester och forskningsresultat som visar allt från att det är Rocagil i chips och alla som ätit ett chips i livet kommer dö i nervskador, att man får cancer av att dricka mjölk/om man dricker för lite mjölk, att ett glas vin är bra för hjärtat/gör en till alkoholist med skrumplever som följd...exemplen kan räknas upp i oändlighet.

Mitt logiska tänkande i fallet med däcken visade sig nu inte vara så galet som många var snabba att påpeka. Dessutom vill jag återigen poängtera att jag aldrig skrev vad som var rätt eller fel att göra...utan jag redogjorde bara för hur jag resonerade i fallet...vissa här på forumet kanske skulle ta efter det och ta en funderare på hur ni uttrycker er...

När det gäller tester ska man alltid vara vaksam på vem som beställt testet och vad det finns för marknadskrafter bakom. Nu vill jag verkligen inte påstå att det ligger någon konspiration bakom däckstesterna men när jag hör att rekommendationerna är att ha bästa däcken bak (där de bevisligen slits minst) i kombination med att man aldrig ska köpa bara ett par däck så drar jag öronen åt mig. Självklart är ju detta testresultat rena guldet för däckshandlarna. Kör slut på framdäcken så fort det går så blir du tvungen att köpa fyra nya, trots att du har massor av mönsterdjup kvar på backdäcken...luktar lite skumt tycker jag...men för att inte bli påhoppad igen så skriver jag en gång till att jag inte tror att det ligger någon konspiration bakom! Dock uppmanar jag alla att vara källkritiska och ta tester, där man inte vet vem beställaren är, med en nypa salt.
Jag tror vi kan vara hyffsat säkra på att Råd & Rön inte går i någons ledband. Det är konsumentverkets tidning och de har inte ens annonser i sin tidning. Därmed inte sagt att de bedriver exakt och ofelbar vetenskap.

Sedan måste alltid ta det egna logiska tänkandet med en nypa salt. "Jorden kan inte vara rund, då skulle vi ju trilla av" - så löd det logiska tänkande för alla människor för inte SÅ många hundra år sedan.
uno83 skrev:Jag brukar växla fram/bak varje år, så blir det hyfsat jämnt slitage och man slipper har däck bak som hinner bli för gamla innan de är utslitna :)
Allra bäst blir det om man byter under säsongen också, ett par, tre gånger beroende på hur mycket man kör.

"För bästa körbarhet och jämnare slitage på däcken rekommenderas att skifta fram- och bakdäcken med varandra regelbundet. Första skiftet bör ske efter 5000 km och sedan med intervall om 10000 km, detta för att und- vika skillnader i mönsterdjup. " (V50 manualen, MY08)

Det är intressant att ALLA (även manualen) talar om risken för sladd och inte den betydligt försämrade bromsförmågan och vattenplaningsrisken med de sämre däcken fram.
av Fred
StringerBell skrev:Jag tror vi kan vara hyffsat säkra på att Råd & Rön inte går i någons ledband. Det är konsumentverkets tidning och de har inte ens annonser i sin tidning. Därmed inte sagt att de bedriver exakt och ofelbar vetenskap.

Sedan måste alltid ta det egna logiska tänkandet med en nypa salt. "Jorden kan inte vara rund, då skulle vi ju trilla av" - så löd det logiska tänkande för alla människor för inte SÅ många hundra år sedan.
Men snälla du...på den tiden var det en vetenskap att jorden var platt. Det var också vetenskap att åderlåtning botade alla möjliga åkommor och att kvicksilver var hälsosamt. Då fanns inte tidningar, böcker, Internet, TV och alla andra informationskällor som lär oss saker. Detta utvecklar vårt sunda förnuft. Vi kan nog vara överens om att mitt (och alla andra som lever nu) sunda förnuft är extremt mycket mer utvecklat än de som levde på den tiden.

Råd & Rön är säkert en mycket bra tidning och kan nog anses vara relativt opartiska. Deras test gav ju dessutom stöd för mitt resonemang när det gäller däcken så jag förstår inte riktigt vad vi tjafsar om...
Användarvisningsbild
av hakank
Är det nån som har fler tester att referera till. Helst redosvisade i formen man ser exakt hur dom gått till? Vissa tester är helt enkelt inte så bra gjorda, menar inte att Råd och Rön's test är dåligt men det är alltid bra att få in fler för att jämföra med. Dessutom så har det från Råd och Rön's test hittills "berott på" som jag ser det.

/Håkan
Sökte lite på engelska, men får bara fram tyckanden och inga tester.

All heder till R & R att det publicerade testet eftersom den delvis talar mot standardrekommendationen. Vad de borde tryckt på tydligare är att om man har relativt färska däck med liten skillnad så är det allra bästa att trots allt sätta de bästa fram, eftersom annars kommer bara skillnaden fram / bak att bli större, vilket gör att man måste byta fyra däck i förtid. Det tycker säkert handlarna är jättebra, och gör säkert allt för att ena däckparet slits ut så fort som möjligt så de får skäl att argumentera för nyinköp av fyra nya sulor.
av turtle
hakank skrev:Är det nån som har fler tester att referera till. Helst redosvisade i formen man ser exakt hur dom gått till? Vissa tester är helt enkelt inte så bra gjorda, menar inte att Råd och Rön's test är dåligt men det är alltid bra att få in fler för att jämföra med. Dessutom så har det från Råd och Rön's test hittills "berott på" som jag ser det.

/Håkan
Läste en broschyr idag hos Bilia som hänvisade till denna sida:
http://www.dackinfo.nu
Klicka på Trafiksäkerhet

Står bla:
I den mån det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed också risken att du eller dina medtrafikanter skadas. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

På samma sida kan man också läsa om däckrazzia ifrån 2007 med bla medelmönsterdjup i landet (sid 14):
http://www.dackinfo.nu/dack/infobasedl. ... 91&meid=83
turtle skrev: http://www.dackinfo.nu
Däckbranschens informationsråds hemsida.

Givetvis är det intresserade av att man sliter ut ett däckpar så fort som möjligt och att man sedan skaffar fyra nya.

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]