Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Hej alla,

Jag är ny på detta forum, hittade sajten av en slump. Bra att det finns ett ställe man kan fråga om volvorelaterade saker!

Min fråga: Jag har haft problem med en "poppande" högtalare i dörren fram i min v40. Eftersom jag hade en annan lös stereo att prova med, kopplade jag in den och allt verkade funka - poppandet försvann. Åkte därför till min lokala volvobutik och skaffade en ny(renoverad) stereo av samma typ som innan.
Döm om min förvåning när det fortfarande poppade! Efter lite tänkande (och svärande) provade jag att koppla ur förstärkarsladden. Poppandet försvann. Ridå. Har alltså köpt en ny stereo som jag inte hade behövt. Tänkte lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, när jag såg lappen på påsen som stereon - "bruten förpackning bytes ej". Nu letade jag efter ett hål att sjunka genom... Elektronik har aldrig varit min starka sida...

Iaf, det verkar därför som att det är förstärkaren som strulat hela tiden... Har alltså en sån där HU-605 med en extra subbas i bagaget. Systemet ska också ha en förstärkare, och detta är min fråga:
Var finns den??
Tänkte rycka lite i sladdarna till den och se om det är nåt man kan göra.

Tacksam för lite hintar och hjälp.
Användarvisningsbild
av Gizz
Testa att gå tillbaka med stereon iaf. Du får väl säga att det inte gjorde någon skillnad och att du lika väl kan ha din gamla stereo som den nya du köpt. Man måste ju kunna se ifall det fungerar/passar med delarna man köper. Svårt att veta om det fungerar eller inte utan att öppna förpackningen.

Test du kan ju bara få ett nej. Jag hade stått på mig och försökt få ett återköp. Är man bara trevlig när man kommer in och vill lämna tillbaka den så brukar det lösa sig.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Gizz skrev:Testa att gå tillbaka med stereon iaf. Du får väl säga att det inte gjorde någon skillnad och att du lika väl kan ha din gamla stereo som den nya du köpt. Man måste ju kunna se ifall det fungerar/passar med delarna man köper. Svårt att veta om det fungerar eller inte utan att öppna förpackningen.
Försöka duger. Får se vad de säger.

Du visste inte var förstärkaren finns?
Användarvisningsbild
av frilins
I v70n sitter förstärkaren under passagerarstolen, förmodligen samma i din bil...
Användarvisningsbild
av Gizz
adrian_vg skrev:Försöka duger. Får se vad de säger.

Nä tyvärr vet jag inte det. Äger inte en V40 själv så jag har inte någon aning. Kolla under sätet som frilins säger eller fråga Volvo om du ändå ska dit för att se om du kan returnera stereon.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Gizz skrev:
adrian_vg skrev:Försöka duger. Får se vad de säger.

Nä tyvärr vet jag inte det. Äger inte en V40 själv så jag har inte någon aning. Kolla under sätet som frilins säger eller fråga Volvo om du ändå ska dit för att se om du kan returnera stereon.
No go. Förpackning bruten...

Kollar under sätet. Kan dock inte påminna mig om att jag sett nåt speciellt där när jag vårstädade ur bilen efter en polares svensexa häromdan. Är förstärkaren stor så att den sticker ut och syns?
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]