Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Candypig skrev:Man kan ju ställa sig själv frågan: Vill jag ha vattenplaning/sladd men framdäcken ELLER vill jag ha vattenplaning/sladd med bakdäcken??
Jag själv svarar alltid ja på första frågan så: Bästa däcken alltid BAK :arrow:
Helt klart hellre vattenplaning bak än fram. Planar bakdäcken kan jag ju styra och bromsa bilen med framdäcken som har grepp, planar framhjulen kan man ju inte göra ett sk*t...bilen går rakt fram och befinner jag mig då i en högersväng på landsväg så är ju risken att fronta med mötande överhängande.

Jag håller med eccy234, jag alternerar alltid däcken så att skillnaden är väldigt liten. Dock kollar jag så att de däck som har lite bättre mönster hamnar fram. Sen handlar det ju alltid om att ha BRA mönster på alla däck!
av Fred
Candypig skrev:Förresten nån som vet varför det står däckkrängare här till höger under Candypig??
Den "titeln" genererar forumet automatiskt, ju fler inlägg desto "högre" titel får man...
Fred skrev:
Candypig skrev:Man kan ju ställa sig själv frågan: Vill jag ha vattenplaning/sladd men framdäcken ELLER vill jag ha vattenplaning/sladd med bakdäcken??
Jag själv svarar alltid ja på första frågan så: Bästa däcken alltid BAK :arrow:
Helt klart hellre vattenplaning bak än fram. Planar bakdäcken kan jag ju styra och bromsa bilen med framdäcken som har grepp, planar framhjulen kan man ju inte göra ett sk*t...bilen går rakt fram och befinner jag mig då i en högersväng på landsväg så är ju risken att fronta med mötande överhängande.
En typisk vattenplaningssituation är i högre hastigheter på relativt rak väg. Vad du INTE vill få är bredställ med mötande trafik. Så länge du har bakdäcken i backen håller du kurs, det är bättre än sladd på bakdäcken.

Men med antisladd system är det inte lika känsligt, fram / bak-slitaget.
av Candypig
Håller med, Bra mönster på alla däck, men jag sätter nog ändå mina bästa däck bak, men å andra sidan så kör jag inte ner mina däck till minsta mönsterdjup utan byter tidigare än de 1,6mm som är minimum på sommardäck. :)
och nu har jag ju 4 nya så de blir lika bra runtom ;-//

Gött att jag stigit i graderna förresten :lol:
av Fred
StringerBell skrev:En typisk vattenplaningssituation är i högre hastigheter på relativt rak väg. Vad du INTE vill få är bredställ med mötande trafik. Så länge du har bakdäcken i backen håller du kurs, det är bättre än sladd på bakdäcken.
Så du menar att man inte får vattenplaning i svängar då...? Precis då man inte vill att bilen håller kurs?
av Candypig
Har själv aldrig råkat ut för "full" vattenplaning men "tänker" nog mest på det vid motorvägsfart, och då går det ju oftast på "rak" väg :roll: Framdäcken har ju släppt ibland när man kört genom en riktig pööl, men så fort man passerat kom greppet tillbaks.

Har inte riktigt de tankarna när jag kör på mindre, "krokiga" vägar.

Fast Hakank, hur mycket mönsterdjup har du på däcken :?:
Fred skrev:
StringerBell skrev:En typisk vattenplaningssituation är i högre hastigheter på relativt rak väg. Vad du INTE vill få är bredställ med mötande trafik. Så länge du har bakdäcken i backen håller du kurs, det är bättre än sladd på bakdäcken.
Så du menar att man inte får vattenplaning i svängar då...? Precis då man inte vill att bilen håller kurs?
Jag vet inte vad du håller för fart i svängar. Exemplet känns teoretiskt.
av Fred
StringerBell skrev:Jag vet inte vad du håller för fart i svängar. Exemplet känns teoretiskt.
Eftersom jag aldrig råkat ut för något allvarligt tillbud med vattenplaning så är det ju självklart att exemplet är teoretiskt (eller hypotetiskt om man ska vara korrekt).

Dock har jag varit med om att tvingats utföra en väldigt svår undanmanöver på motorväg för att undvika att frontalkrocka med sidan av en plogbil som gjorde en u-sväng. Visst släppte bakdelen av bilen efter att jag lyckats styra bilen genom snösträngar och modd men jag tappade aldrig kontrollen helt. Hade jag haft dåliga framdäck är jag tveksam till om jag lyckats byta fil för att kunna passera mellan plogbilens bakdel och mitträcket utan då hade nog bilen fortsatt rakt fram och mosats mot sidoplogen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Fred skrev:Jag har inga vetenskapliga belägg för hur jag gör utan jag går på mitt logiska tänkande
/Fred
Jag vill inte vara oförskämd eller tyken.
Men ditt logiska tänkande är inte helt korrekt. :wink:

Men fortsätt använda ditt logiska tänkande. Om du struntar i att betala skatt så får du mer kvar i plånboken.
Men ändå är du förhoppningvis laglydig, och gör det rätta och betalar din skatt.

Men som självutnämnd "logisk tänkare", så gör du tvärs emot vad alla tester visar att bästa däcken bak.
Det är ju inte alltid allt händer rakt fram. Man kan ju hamna i en situation där det måste göras en hastig undanmanöver. I samband med denna, så vill vill man inte att bakändan kommer farande och kör om en själv.

Logiskt tänkande Fred. :wink:

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]