Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Hej!

Även om jag har min egen bestämda uppfattning om var jag nu i däckbytartider sätter mina däck med mest mönsterdjup vill jag höra forummedlemmarnas åsikter. (Har haft långa och intensiva debatter på jobbet om detta)

Förutsättnigar.

1: Bilen är framhjulsdriven. (Vad annars på en S60 :-) )

2: Däcken är inköpta samtidigt, samma fabrikat och modell. Eftersom bilen är framhjulsriven så slits ju de par som sitter fram mer än de som sitter bak och får då snabbt mindre mönsterdjup.

A) Var skalll jag sätta de däck med mest mönsterdjup, fram eller bak?

B) Motivera varför.

Tack på förhand!

/Håkan
av III
Lika enkelt och klart som korvspad. Oavsett drivning alltid bästa däcken bak. Inga undantag eller om och när och tycker. Varför? Jo för att bilen i alla lägen skall vara kurstabil. Det blir den inte med bästa däcken fram. Finns otal med tester om detta i motortidningar, inte så längesedan jag läste om detta. Sen har det testats på mera vetnskapliga grunder med. bl.a. så går till och med trasportstyrelsen ut med en rekomendation om detta. Tsfs 2009:19 §10 där finns ett allmänt råd om att dubbdäck med bästa dubbutstick bör sitta bak.
I vvfs 2003:22 (omtryck2007:307) 21 § Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (dia-gonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.
Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.
av Fred
Det är mycket "bör" i formuleringarna...

Jag har inga vetenskapliga belägg för hur jag gör utan jag går på mitt logiska tänkande:

Bromsverkan är större fram än bak= bäst mönster fram.
Bilen styrs med framänden= bäst mönster fram.
En överstyrning är mycket lättare att häva än en understyrning= bäst mönster fram.
Viktfördelningen i bilen ligger framför mitten= bäst mönster fram.
På en framhjulsdriven bil slits framdäcken mer än bakdäcken så vill man ha jämnt slitage på setet däck= bäst mönster fram.

Som sagt, inga vetenskapliga bevis men logiken är solklar enligt mig.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av leiwi
Fred skrev:Det är mycket "bör" i formuleringarna...

Jag har inga vetenskapliga belägg för hur jag gör utan jag går på mitt logiska tänkande:

Bromsverkan är större fram än bak= bäst mönster fram.
Bilen styrs med framänden= bäst mönster fram.
En överstyrning är mycket lättare att häva än en understyrning= bäst mönster fram.
Viktfördelningen i bilen ligger framför mitten= bäst mönster fram.
På en framhjulsdriven bil slits framdäcken mer än bakdäcken så vill man ha jämnt slitage på setet däck= bäst mönster fram.

Som sagt, inga vetenskapliga bevis men logiken är solklar enligt mig.

Mvh
/Fred
Precis som du skriver så är bromskraften större fram, därför är det ännu viktigare att ha bättre väggrepp BAK för att förhindra sladd.

Bästa däcken BAK!!!!!
Senast redigerad av 1 leiwi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Precis som du skriver så är bromskraften större bak, därför är det ännu viktigare att ha bättre väggrepp BAK för att förhindra sladd.
Hmm du är nog ute och seglar nu, bromskraften är störst fram , skit samma bäst däck bak.
av Candypig
Man kan ju ställa sig själv frågan: Vill jag ha vattenplaning/sladd men framdäcken ELLER vill jag ha vattenplaning/sladd med bakdäcken??
Jag själv svarar alltid ja på första frågan så: Bästa däcken alltid BAK :arrow:
Candypig skrev:Man kan ju ställa sig själv frågan: Vill jag ha vattenplaning/sladd men framdäcken ELLER vill jag ha vattenplaning/sladd med bakdäcken??
Jag själv svarar alltid ja på första frågan så: Bästa däcken alltid BAK :arrow:
Om skillnaden inte är så stor kan man alltid chansa på att antisladd tar hand om bakvagnen. Jag föredrar att byta fyra hjul samtidigt.
av Candypig
Håller med, så imorgon åker 4 flong nya däck på, en annan har ju inte antisladd mer än själva blyfoten då :wink:

Förresten nån som vet varför det står däckkrängare här till höger under Candypig??
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag brukar försöka alternera. På en sommar sliter man kanske 2 mm fram. Bak kanske 0,5-1 mm. För att få ett jämt däckslitage när det skiljer så lite, så kan man sätta dom bästa fram, förutsatt att det inte skiljer mer än ca 2-3 mm mellan däcken. Om det skiljer mer, kanske man ska överväga att sätta dom bästa bak ändå.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]