Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Har kontakten till höger på bilden nedan ansluten till en kabelstam liggandes i skuffen på min bil, det finns även en BNC kontakt med tillhörande antenn. Tror själv att det kan vara någon typ av kommunikationsutrustning.
Bild

Om ingen här kan ge svar så får jag helt enkelt ta kontakt med Bertil Åhs *# här i stan och se om dom kan hjälpa mig lösa problemet.
Den vänstra, lilla kontakten är en kontakt väldigt lik ingången till en USB-skrivare/skanner, men ändå lite special för den har en "kam" på ovansidan som en vanlig skrivarkabel inte har. Den andra kontakten är en vanlig 25-polig D-sub, hane. Den kan sitta i vilken elektronik som helst. D.v.s. Den är ju i detta fallet avsedd för något speciellt, men det går inte att säga mer än så.
Om man vill fördjupa sig i olika kontakter kan man titta i Clas Ohlson, Kjell & Co eller ELFA. Med dom kommer man långt.
Idasvolvo745: Vet du om din bil gått inom VV eller liknande (alltså ex Banverket, TT, Telia eller PTS)
Nej de vet ja faktist inte,men ja ha haft nivå reglage för höj o sänk bakänden..Måste ju vart nån firma då kanske.
Har fem olika tjocka kablar som går från samma ställe till jämte framsätet. :?: (avklippta)
Det gällde bara den högra d-sub kontakten ?!! och en antenn med BNC ?!.
En sån tillsammans med en antennsladd borde ha varit till nån äldre NMT- telefon med tanke på åldern på bilarna!.
Det sitter möjligen inte nån kontakt framme vid konsollen nånstans?, och kanske en mic eller en avklippt sladd uppe i taket fram?.

Kanske lite borrhål efter en lurhållare nånstans, uppfilade hål att dra igenom kabel i och så?.
Jag har inte undersökt främre delen av bilen. Men tittade i motorrummet där sitter en säkringsdosa där både +o- är säkrade :/ det sitter en 8a säkring på båda.

Men det ska väl inte vara så svårt att titta på det andra heller. Kan ju slå en kik på B-Stoplen.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]