VolvoB20 skrev:Tack för era fina utläggningar men mina frågor kvarstår....
Visst fattar jag att man tappar effekt om det ser så djävligt ut inne i motorn men....
-Inte fasiken har den där ventilen bränts ned pga att faster Agda aldrig varvat över 2500 rpm eller kört över 65 km/h .......
-Och inte fixar man väl det problemet med en rejäl "Blås ur motorn" och att helt plötslig tok-varva till 18000 rpm med boogiehuvagnen bakom i 25 minuter som rena Fittipaldi.
Eller ?????? Alla här som rapporterar enorma effektbortfall som sedan fixas genom urblåsning måste ju ha andra orsaker.
Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter gällande "urblåsning" också..
För runt tio år sedan "praoade" jag på en auktoriserad Ford-verkstad här i Sthlmstrakten. En dag fick de in en Mondeo med bara något år på nacken, inlämnad av en äldre herre. Felet - Den gick inte på samtliga cylindrar = gick kasst.
Den rutinerade Ford-mecken tog med sig praktikanten (mig) på en provtur i bilen, drog upp den i 120km/h (på en 50-sträcka) till min skräckblandade förtjusning. Och felet? Det blåstes all världens väg!
Så visst verkar det kunna hjälpa att "blåsa ur" sin bil ibland
