Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ÄRRet
"Här kommer en liten instruktionsvideo i "hur man blåser ur motorn" till er som undrar hur man går tillväga, är dock en MC men man kan ju gör så med bilen också....."

Har idioten snott bågen? Vilken tönt...
Senast redigerad av 1 ÄRRet, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av isak
finns ju folk till allt!
han surar väl ner den mera än blåser ur den! alla hästar kanske inte är med?
isak
Användarvisningsbild
av modin
VolvoB20 skrev:Tack för era fina utläggningar men mina frågor kvarstår....

Visst fattar jag att man tappar effekt om det ser så djävligt ut inne i motorn men....

-Inte fasiken har den där ventilen bränts ned pga att faster Agda aldrig varvat över 2500 rpm eller kört över 65 km/h .......

-Och inte fixar man väl det problemet med en rejäl "Blås ur motorn" och att helt plötslig tok-varva till 18000 rpm med boogiehuvagnen bakom i 25 minuter som rena Fittipaldi.

Eller ?????? Alla här som rapporterar enorma effektbortfall som sedan fixas genom urblåsning måste ju ha andra orsaker.

Jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter gällande "urblåsning" också..

För runt tio år sedan "praoade" jag på en auktoriserad Ford-verkstad här i Sthlmstrakten. En dag fick de in en Mondeo med bara något år på nacken, inlämnad av en äldre herre. Felet - Den gick inte på samtliga cylindrar = gick kasst.

Den rutinerade Ford-mecken tog med sig praktikanten (mig) på en provtur i bilen, drog upp den i 120km/h (på en 50-sträcka) till min skräckblandade förtjusning. Och felet? Det blåstes all världens väg!

Så visst verkar det kunna hjälpa att "blåsa ur" sin bil ibland :wink:
av *pettson*
Eftersom sot kan bildas på ställen där det är mera känsligt. T.ex på ventilskaftens yta mot styrningarna så finns det faktiskt även en metod som används för att *Blåsa ur* motorn på opel. Notera att jag lärde mej metoden på just opels verkstads skola. Man hade problem med att en del modeller kärvar i ventilstyrningarna. Kärvningen beror alltså på sot. Metoden som används är (när all urvarvning är misslyckad, det är nämligen första metoden).
Upp med motorn på 4500rpm. Tillför ATF olja i ett vacumuttag. Mata motorn med ca 0,5-1 liter. Håll motorn så konstant du kan på varvet medans den *dricker* , håll på 5000rpm nån minut. Sen tar du och låter motorn suga i sej lika mycket vatten. Låt motorn gå ned på tomgång. Kontrollera att bilen går normalt igen. Låt bilen kallna några minuter. Byt avgasupphängningar (dom brukar smälta). Gör ett avgastest och kör sen ut bilen till kund.
ATF oljan bildar ännu mera sot på skaften. Superhet ånga gör att sotet sprängs bort. Det tar då med sej ursprungs sotet som satt på skaften. Motorn går felfritt. Samtidigt har man fått katalysatorn ångrengjord med samma metod.

Återkommer problemet inom en kort tid. DÅ som först tas topplocket bort och styrningen brotschas till bättre funktion då det klarligen efter föregående åtgärd är feldimensionerat.
Användarvisningsbild
av isak
på 50 talet fanns undermedlet REDEX kosta visst 50 KR, dyrt på den tiden men hade samma verkan, ryckte något grymt utomhushantering stod det visst på förpackningen.
isak
Användarvisningsbild
av StringerBell
Väcker liv i tråden igen.

Är det någon skillnad på bensin och diesel vad gäller nyttan att varva ur?

Kan säga att jag rätt sällan varvar ur eftersom det finns så mycket kraft under 3000. Däremot går bilen fyra mil motorväg tio ggr i veckan.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]