Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag har ett lite märkligt fel på min v70 2.4T-01 med 19.000mil på mätaren.

För cirka 2-3 år sedan började den bete sig lite konstigt (då cirka 14.000mil på mätaren), den första kilometern efter att bilen stått över natten kändes det lite som bilen studsade i hastigheter över ~70km/h, som om hjulen var ovala, inte obalans utan mer som små små studsar. Men efter någon kilmoter avtog studsandet. Min fru observerade inte detta beteende förut så det var kanske inte jättetydligt.

När jag bytta till nya vinterdäck (på mina gamla fälgar) i höstas försvann beteendet och jag tänkte inte så mycket mer på det utan tänkte att det hade väl kanske något med däcken att göra trots allt. Men så förra helgen satte jag på sommardäcken igen, även de med nya däck på mina gamla fälgar. Då återkom beteendet med det vesäntliga skillnanden att den studsar i ~5-10km från start vilket gör att det är riktigt irriterande och tråkigt. Det känns både i ratten och i ryggstödet. Nu märker till och med min fru detta vilket i praktiken betyder att det är ganska tydligt.

De nya vinterdäcken är Michelin x-ice 205/55-16 och de nya sommardäcken är Pirelli P-Zero Rosso 225/45-17. Vad det gäller hjulupphägningar och chassiedelar är följande bytt sedan bilen var ny. Länkarmsbussningar fram vid 16.000mil, kulleder fram vid cirka 12.000mil och krängningshämmarstag vid ~10.000mil fram och ~18.000mil bak.

Min teori är att det inte är något fel på däcken eftersom beteendet var det samma med de nya sommardäcken och de gamla sommar och vinterdäcken. Att det nya vinterdäcken går bra tror jag har att göra med att de är nya mjuka med bra mönster så att de maskerar beteendet.
Jag tror heller inte att det är något fel på fälgarna, dels då det händer med både sommar och vinterfälgar, men framförallt eftersom det blir bra efter en tids körning. Fälgarna borde ju inte kunna förändras på något sätt efter dessa kilometers körning.

Den enda idé jag har kvar är att det skulle vara något fel på stötdämparna vilka ju faktiskt teoretiskt skulle kunna ändra beteende efter en tids körning då olja ändrar temperatur och därmed kan förändra sitt beteende. Det känns dock lite kostsamt att byta dom på vinst och förlust då de i övrigt verkar någorlunda okej. Finns det andra chassiedelar som skulle kunna ändra beteende efter en tids körning/uppvärmning?

Är det någon som har något förslag eller ideér vad det kan vara, jag är lite ställd och det känns tråkigt varje gång man kör iväg med bilen.

Mvh
Martin
av YoZ
Hej!

Har precis sammma beteende på min V70 T5 02. En fråga först, är dina nya sommardäck riktigt balanserade på fälgarna? "studsar i ~5-10km från start " ,och avtar vibrationern fortfarande efter en tids körning? Vibrerar bilen mer på morgonen eller när det stått still ett längre tag?

På min bil försvinner vibrationerna efter 5-10 min körning! Min teori och förklaring är nog sk "morgonsula" och temperaturen ute! Lågprofildäck 225 /45 17 " behöver nog lite värme genom körning innan dom formar till sig! Tänker att däcken blir lite ovala när bilen står över natten:=) Sedan varierar detta nog givetvis från däck till däck, bil till bil! Hur mycket däcktryck kör du med? Har själv 2,9 bar runtom!

Köper ditt resonemang att det kan vara nått med stötdämparna också. Men jag skulle vänta tills det blir lite varmare ute! Kanske behöver du åka till en däckfirma o kontrollera balansen i däcken igen? Lycka till!
Användarvisningsbild
av MartinS
YoZ skrev:Hej!

Har precis sammma beteende på min V70 T5 02. En fråga först, är dina nya sommardäck riktigt balanserade på fälgarna? "studsar i ~5-10km från start " ,och avtar vibrationern fortfarande efter en tids körning? Vibrerar bilen mer på morgonen eller när det stått still ett längre tag?

På min bil försvinner vibrationerna efter 5-10 min körning! Min teori och förklaring är nog sk "morgonsula" och temperaturen ute! Lågprofildäck 225 /45 17 " behöver nog lite värme genom körning innan dom formar till sig! Tänker att däcken blir lite ovala när bilen står över natten:=) Sedan varierar detta nog givetvis från däck till däck, bil till bil! Hur mycket däcktryck kör du med? Har själv 2,9 bar runtom!

Köper ditt resonemang att det kan vara nått med stötdämparna också. Men jag skulle vänta tills det blir lite varmare ute! Kanske behöver du åka till en däckfirma o kontrollera balansen i däcken igen? Lycka till!
På något sätt blir jag glad att du har samma beteende på din bil, förlåt :-)

Däcken är helt nya och precis balanserade så det är säkerligen helt schysst. Vibrationerna avtar efter 5-10kilometers körning (förra sommaren avtog de efter 1-2km). Detta händer när bilen stått ett tag, efter natten eller efter en dags parkering på jobbet.

Jag köper inte riktigt att däcken skulle få en sula efter bara 7-8 timmars parkering, det verkar märkligt tycker jag. Min hobbybil, en kadett med 205/40-17 däck har ingen sula efter att ha stått upp till en månad. Efter en vinter kan det dock ta några kilometer innan däcken ordnar till sig på den.

Jag kör med 2.8 i däcktryck runt om.

Finns det några hydraliska topplagringar för fjäderbenen eller något annat som kan påverkas av värmeförändringen efter en tids körning?

Känner du av studsarna både i ratt och stol? Hur pass tydligt är det, skulle även ointresserade märka av din bild studsar?

/Martin
av swenzzen
Och här har ni en till med "samma" problem. Är samma oavsett sommar(16") eller vinterdäck (16").
CA 5km sen försvinner det extrema sen är det "bara" vibrationer som känns i ryggstödet kvar.
Känns som man kör med däck som är ovala. Gjort balansering, bytt däck. (är väl inte troligt att
3 uppsättningar däck, 2 sommar och 1 vinter, och 2 uppsättningar fälgar har samma problem).
Sitter nya stabstag fram och bak, bilen var inne på 4 hjulsinställning i september + för 1 vecka sedan (den sista
behövdes dock inget justeras), original "slangar" till fjädrarna är monterade.
av V70_2005
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=40

Efter att ha bytt plats på hjul fram och tillbaka och balanserat säkert 4-5 gånger både på sommar och vinterdäcken samt tvingat Volvoverkstaden att byta till nya skivor bak är det bara att konstatera bilen liksom runt 80km/h småhoppar och det känns lite i ryggen/rumpan runt 80km/h. Nu när jag haft bilen några år har jag faktiskt slutat känna det om jag inte verkligen försöker.

Bilar har en egenmod där någonstans och på V70'n verkar den vara lite mer framträdande.
Användarvisningsbild
av isak
misstänker era bilar står långa perioder i kombination med rekommenderat lufttryck, då bildas så-kallade ståsulor! som ni så riktigt påpekar går bort efter en stunds körning.

har skrivit tidigare KÖR MED DÄCKSFABRIKANTENS REK- lufttryck skit i vad bilfabrikanten skriver!
kör själv 3,50 kg i mina 205-60-15 aldrig känt såna problem.
PS
lufttrycket finns i en ruta på de flesta däck där det anges maxbel i kg samt tryck på KALLA däck.
lycka till.
Isak
av swenzzen
Ska testa dra upp trycket enl däcktilverkaren. Men att det skulle bli "ståsula" över natten är väl lite långsökt eller?
av III
Hej gottfolk.

Tyvärr tror jag (nästan övertygad) att det ni drabbas av är såkallad "morgonsula". En natt eller en dag på jobbet räcker nog mer än väl. Har inget med stötdämpare eller andra chassidelar att göra om det är så att den vibrerar i vissa farter och detta försvinner efter en stunds körning, däcken har blivit varma och återtar rätt form. Gissar att om bilen står under kaffébesök så uppstår inte detta. Att detta märks mera i bilar med lågprofil beror på att det är mindre gummi mellan bil och vägbana som tar upp och förlåter för deffekter. Samma skäl som en asfaltsskarv märks mera i en bil med ex 225/45 17 än i en bil med 195/95 15. Givetvis har däcktillverkaren betydelse, olika kraftiga stommar och olika materialval. Man får nog gilla läget så länge det försvinner efter någon mil. Rätt dyrt och testa sig fram till rätt däck. Ett annat i praktiken omöjligt projekt är att palla upp bilen under natten. Tips. Förvara däcken som inte används liggandes då egentyngden kan påverka under ex vinterförvaringen. Balanserar man då så blir det ju inte bra när bilen åkt en bit. Trösten är att det förmodligen inte är fel på bilen i sig.
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Hade samma fel på min bil V70N-04 men då berodde det på att det var beläggningar på insidan av fälgarna (mellan bulthålen) vid anläggningsytan mot bilen. Fick hjälp av verkstan att köra med ståltrissa och på så sätt få bort beläggningarna. Beläggningarna gjorde att fälgen inte satt hundra procent perfekt. Studsandet försvann direkt!!! Så var det för mig ialla fall! Lycka till.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter som många har mer eller mindre problem med detta. Jag har kört med mer extrema dimensioner än 225/45 och aldrig haft problem förut, inte ens när bilen stått i flera veckor.

Jag var ute en sväng nu för en stund sedan (16.30) och upplevde problemet de första 5km, senast jag körde var 9 i morse.

Det är lite svårt att ställa upp bilen på bockar med dämparna i samma läge som om den vore parkerad, men jag tror jag skall göra ett försök framöver och se om samma problem uppstår då. Om det gör det kan man ju utesluta "sulan" som orsak. Om inte annat kan man ju parkera den på v-däck över natten och sätta på sommardäcken på morgonen som ju då borde va schyssta om man tog av dom varma.

/Martin som inte riktigt tror på sulan i detta fallet.....
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]