- fre 09 apr 2010, 23:17
#398160
[quote="andreas_lofgren
En liter diesel beskattas med 6,56kr per liter. En liter bensin beskattas med 7.78kr. En liter etanol beskattas med 1.17kr.
Endast en riktigt etanol(bidrags?)fanatiker får det till att diesel är subventionerat. Skatten på etanol är 15% av vad den är på diesel. Dessutom är det högre vägskatt på dieselbilar. Etanol är ett bidragsbränsle som inte har i Sverige att göra./quote]
Har du fortfarande lite svårt att skilja på liter och energi?
Ett tips - prata med en bantare i din närhet. De kan lära dig att det inte går att byta ut en liter nutrilett mot en liter öl eller en liter grädde - man måste räkna energiinnehåll...
- - -
Diesel beskattas med 4,335 kr + moms per liter, dvs 5,419 kr/l dvs 15 öre/MJ. Bensin beskattas med 5,50 kr +moms per liter = 6,875kr/l = 21,5 öre/MJ. En skillnad på 6,5 öre/MJ
År 2009 såldes 4 252 miljarder liter diesel = 153 000 miljarder MJ diesel - som staten alltså beskattade med 9,9 miljarder kr mindre än om det hade varit bensin. Sen fick staten tillbaka ca 1 miljard kr av dessa genom att dieselfordon betalar högre fordonsskatt än bensinfordon.
Ska man följa din logik så är diesel ett bidragsbränsle som inte har i Sverige att göra. Trots att vi försökt att få diesel att stå på egna ben i över 100 år, så behövs fortfarande 9 miljarder i subventioner varje år.
---------------------
Erc - Att en vara beskattas lägre än dess motsvarighet kallas normalt subvention om man räknar den andra varan som normalvaran. Klart är att det finns drygt 8 ggr fler bensinbilar än dieselbilar, så det är rimligt att kalla bensin för normalvaran och ersättningsbränslena diesel, biodiesel, etanol och biogas är då subventionerade. Men vill du vända på det och kalla något annat för normalvaran och därmed kalla bensin straffbeskattad så står det dig fritt.
Jag ville bara visa på orimligheten att kalla etanol det mest subventionerade bränslet, när skattelättnaden för diesel är 22 gånger större.
En liter diesel beskattas med 6,56kr per liter. En liter bensin beskattas med 7.78kr. En liter etanol beskattas med 1.17kr.
Endast en riktigt etanol(bidrags?)fanatiker får det till att diesel är subventionerat. Skatten på etanol är 15% av vad den är på diesel. Dessutom är det högre vägskatt på dieselbilar. Etanol är ett bidragsbränsle som inte har i Sverige att göra./quote]
Har du fortfarande lite svårt att skilja på liter och energi?
Ett tips - prata med en bantare i din närhet. De kan lära dig att det inte går att byta ut en liter nutrilett mot en liter öl eller en liter grädde - man måste räkna energiinnehåll...

- - -
Diesel beskattas med 4,335 kr + moms per liter, dvs 5,419 kr/l dvs 15 öre/MJ. Bensin beskattas med 5,50 kr +moms per liter = 6,875kr/l = 21,5 öre/MJ. En skillnad på 6,5 öre/MJ
År 2009 såldes 4 252 miljarder liter diesel = 153 000 miljarder MJ diesel - som staten alltså beskattade med 9,9 miljarder kr mindre än om det hade varit bensin. Sen fick staten tillbaka ca 1 miljard kr av dessa genom att dieselfordon betalar högre fordonsskatt än bensinfordon.
Ska man följa din logik så är diesel ett bidragsbränsle som inte har i Sverige att göra. Trots att vi försökt att få diesel att stå på egna ben i över 100 år, så behövs fortfarande 9 miljarder i subventioner varje år.
---------------------
Erc - Att en vara beskattas lägre än dess motsvarighet kallas normalt subvention om man räknar den andra varan som normalvaran. Klart är att det finns drygt 8 ggr fler bensinbilar än dieselbilar, så det är rimligt att kalla bensin för normalvaran och ersättningsbränslena diesel, biodiesel, etanol och biogas är då subventionerade. Men vill du vända på det och kalla något annat för normalvaran och därmed kalla bensin straffbeskattad så står det dig fritt.
Jag ville bara visa på orimligheten att kalla etanol det mest subventionerade bränslet, när skattelättnaden för diesel är 22 gånger större.