Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#398103
-Höga skatter har man på allt som är onyttigt, farligt och skadligt för miljö och hälsa.

-Höga skatter har man för att minska det som beskattas så mycket det går som tex utsläpp.

-Därför har vi högst skatter i världen på arbete.
av DrY
#398110
Diesel är fortfarande det överlägset mest subventionerade bränslet.

Energimyndigheten publicerade just idag siffrorna - det mest subventionerade bränslet är Diesel - 9,94 miljarder förra året i lägre bränsleskatt, ca 1 miljard tas tillbaks på att fordonsskatten är högre => Netto ca 9 miljarder kr subvention.

Det näst mest subventionerade "bränslet" är naturgas, ca 4 miljarder per år (då räknas all naturgasanvändning in), därefter troligen biogas (det är svårt att räkna eftersom det mest handlar om investeringsstöd = engångsstöd som ska slås ut på 20 år? 30 år?), därefter bensin med drygt 1 miljard subvention till låginblandning, sen kommer E85 med ca 400 miljoner.

Dieselsubvention är lite slående - ett bränsle som funnits över 100 år på marknaden och fortfarande behöver subventioneras för att folk ska köpa det...
Användarvisningsbild
av erikn
#398115
Sharkbait skrev:Att tillverka rena E85 fordon skulle sätta press på länder runt oss att skaffa E85 på mackarn!
Vilken biltillverkare ser du som skulle satsa på Sverige som föregångsland och tillverka bilar med en marknad på max 9 milj invånare? Vi är för få för att det ska löna sig, annars håller jag med dig.
av MattiasD
#398123
DrY skrev:Diesel är fortfarande det överlägset mest subventionerade bränslet.

Energimyndigheten publicerade just idag siffrorna - det mest subventionerade bränslet är Diesel - 9,94 miljarder förra året i lägre bränsleskatt, ca 1 miljard tas tillbaks på att fordonsskatten är högre => Netto ca 9 miljarder kr subvention.

Det näst mest subventionerade "bränslet" är naturgas, ca 4 miljarder per år (då räknas all naturgasanvändning in), därefter troligen biogas (det är svårt att räkna eftersom det mest handlar om investeringsstöd = engångsstöd som ska slås ut på 20 år? 30 år?), därefter bensin med drygt 1 miljard subvention till låginblandning, sen kommer E85 med ca 400 miljoner.

Dieselsubvention är lite slående - ett bränsle som funnits över 100 år på marknaden och fortfarande behöver subventioneras för att folk ska köpa det...
Har du länk till rapporten? Det är siffror som vi kommit fram till förut men kan vara bra att ha länk när tjatet om etanolsubventioner sätter igång. Men visst är det märkligt, det bränsle som undanhåller minst skatteintäkter anklagas av bilmedia som värst. Man kan ju undra vart de får allt ifrån.
av erc
#398131
Ska det vara så svårt att uppskatta den mångfald av bränslen vi faktiskt kan välja mellan här i lilla Sverige? I vilka andra länder kan du enkelt och praktiskt välja mellan så många olika bränslen? Vilka andra länder har snabbare anpassat sin vagnpark?

De som inte gillar flexifuelbilarna är fullt fria att slå till på en traditionell bensinbil. Eller en diesel. Eller en gasbil.

Urmärklig motsättningshysteri. Måste det ena utesluta det andra? Med en halvsund inställning till miljöanpassningen har sveriges vagnpark faktiskt ändrats markant de senaste fem åren. Mer än man kan säga om många andra marknaders vagnparker.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#398132
Totalsumman är ju rätt ointressant såvida man inte jämför dem med antalet fordon och dess tillryggalagda sträcka över tid..

Det påminner mig om när jag sålde mobiltelefoner under NOKIA 3210-eran.. Då kom det in en kund som skulle köpa en telefon och jag rekommenderade en 3210, men det ville han inte ha med motiveringen att han hade hört från en Anovo (som lagar telefoner) att det var den telefonen de fick in flest till antalet av. Men att det under den tiden var den mest sålda telefonen och att den procentuellt sett var bättre än genomsnittet, ja det ville han inte lyssna på...

Ett sidospår, men förhoppningsvis fick jag fram andemeningen med inlägget, att siffrorna beträffande subventionen inte säger något såvida man inte jämför den med mängden fordon och körsträcka..
av erc
#398133
DrY skrev:Diesel är fortfarande det överlägset mest subventionerade bränslet.

Energimyndigheten publicerade just idag siffrorna - det mest subventionerade bränslet är Diesel - 9,94 miljarder förra året i lägre bränsleskatt, ca 1 miljard tas tillbaks på att fordonsskatten är högre => Netto ca 9 miljarder kr subvention.

Det näst mest subventionerade "bränslet" är naturgas, ca 4 miljarder per år (då räknas all naturgasanvändning in), därefter troligen biogas (det är svårt att räkna eftersom det mest handlar om investeringsstöd = engångsstöd som ska slås ut på 20 år? 30 år?), därefter bensin med drygt 1 miljard subvention till låginblandning, sen kommer E85 med ca 400 miljoner.

Dieselsubvention är lite slående - ett bränsle som funnits över 100 år på marknaden och fortfarande behöver subventioneras för att folk ska köpa det...
Om man har som utgångspunkt att allt ska kosta lika mycket är alla negativa skillnader subventioner...
av Lövet
#398137
MattiasD skrev:
DrY skrev:Diesel är fortfarande det överlägset mest subventionerade bränslet.

Energimyndigheten publicerade just idag siffrorna - det mest subventionerade bränslet är Diesel - 9,94 miljarder förra året i lägre bränsleskatt, ca 1 miljard tas tillbaks på att fordonsskatten är högre => Netto ca 9 miljarder kr subvention.

Det näst mest subventionerade "bränslet" är naturgas, ca 4 miljarder per år (då räknas all naturgasanvändning in), därefter troligen biogas (det är svårt att räkna eftersom det mest handlar om investeringsstöd = engångsstöd som ska slås ut på 20 år? 30 år?), därefter bensin med drygt 1 miljard subvention till låginblandning, sen kommer E85 med ca 400 miljoner.

Dieselsubvention är lite slående - ett bränsle som funnits över 100 år på marknaden och fortfarande behöver subventioneras för att folk ska köpa det...
Har du länk till rapporten? Det är siffror som vi kommit fram till förut men kan vara bra att ha länk när tjatet om etanolsubventioner sätter igång. Men visst är det märkligt, det bränsle som undanhåller minst skatteintäkter anklagas av bilmedia som värst. Man kan ju undra vart de får allt ifrån.
En liter diesel beskattas med 6,56kr per liter. En liter bensin beskattas med 7.78kr. En liter etanol beskattas med 1.17kr.

Endast en riktigt etanol(bidrags?)fanatiker får det till att diesel är subventionerat. Skatten på etanol är 15% av vad den är på diesel. Dessutom är det högre vägskatt på dieselbilar. Etanol är ett bidragsbränsle som inte har i Sverige att göra.
av RCE
#398141
Sharkbait skrev:
Hur kan det kännas osäkert att köra E85 i större delen utav Sverige? När E85 är utbrett i landet. Kör du enbart på E85 eller väljer du det som är billigast oavsett?
Vart skrev jag att det kännas osäkert att köra E85 i större delen utav Sverige?
Ja E85 är tämligen utbrett i Sverige men man kan ju också köra sin bil utanför rikets gränser, eller?

Även frugans förra V50 var en flexi och den tankades med E85 till 90% och den nya V70FT har enbart fått E85 i tanken såhär långt.
Så det är bara dieselälskarna som vill att Flexifuel ägarna skall enbart åka på E85?
Har man köpt en miljöbil som är Flexifuel så finner jag ingen anledning att tanka BF95 här i Sverige! Tankar man annat än E85 i sin Flexifuel så är man bara ute efter subventioner och inte hjälpa miljön som det är tänkt med miljöbilar!
Topic: "Varför köper man flexifuel?"
Alla köper kanske inte en flexifuel bara för att det är en miljöbil utan för att de normalt kör så lite på ett år att den ger en bättre totalekonomi (hur många gånger behöver man upprepa den raden?). Man kan även tänka sig att de som inte vill köpa en diesel utan föredrar en helt vanlig bensinare köper flexi istället, eftersom det kan kännas mer framtidssäkert.
Och Ford skall leverera 50 000 Ford Police Interceptor E85 till polisen i USA så att de skall kunna välja om de vill tanka E85 eller vanlig bensin
Så de kan också fortsätta att åka på det fossila bränslet som vanligt!
Det är ett antagande som får stå för dig. Men trots all är det ju ett steg i rätt riktning när polisen i USA bestämt sig för att byta ut sina Ford Crown Victoria mot nya E85 bilar.
Tyvär så har jag inte skrivit att jag älskar diesel och de är bränslet! Men när man tar upp frågetecken angående E85 så blir man direkt kallad för dieselälskare & så vidare. Trodde att man kunde hålla denna diskussion på en högre nivå än så men tydligen inte!
Man måste kunna fråga & diskutera om tex E85 hur det framställs och hur det har för påverkan på miljön & vårat samhälle i sin helhet utan att vissa tar fram sandlådenivå!!
Jag skrev att det idag bedrivs intensiv forskning på alternativa framställningsmetoder samt utbyggnad av framställningsanläggningar runt om i världen. Tanken är att man hoppas kunna få mer närproducerad E85 samt hitta komplement eller ersättning till den etanol som framställs på livsmedelsråvara.

Det var följande som för mig lät som ett citat från en dieselälskande motorjournalist på aftonbladet eller expressen:
...Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Den del Brasilianska sockerrörsetanolen som vi importerar till E85 har kontrollerats och certifierats. Sen bedrivs det ju som tidigare nämnt forskning på att framställa etanol från andra källor än odlat livsmedel. Sverige har för närvarande två framställningsanläggningar, en i Norrköping och en i Örnsköldsvik. De framställer utifrån överskott/avfall från spannmål samt avfallslut från en pappersmassafabrik. En tredje anläggning är på gång i Karlshamn som beräknas ha en årsframställning på 20% av Sveriges totala behov. Det byggs även nya moderna anläggningar i våra grannländer såsom t.ex. Polen och Tyskland.

Det var inte någon mening att detta skulle bli sandlådenivå, men det känns lite som att du inte läser vad man skrivit och gör en massa lösryckta antaganden.


Sen om människor står och tankar BF95 i sina flexibilar är ju problemet egentligen att att det miljöskadliga bränslet blir billigare än det miljövänliga. Folk kommer alltid att se till sin privatekonomi först, det är så man får pengarna att räcka och det är så man får pengarna att växa.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]