Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GWS
Är helt ny medlem som har strul med min S80 från -00, 2,4 140hp. Har haft larm för "Emmisioner" och "Motorsystem service erfodras" och började ta tag i problemen. Har kollat felkoder med Biltemas läsare och får fram felkoderna: P0130 och P1610. Är jag inte fel på det så betyder P0130 att främre lambdan är slut (Bank 1). Är detta en 5V lambda?

Har lyckats få fram att felkod P1601 kommer från spjällhuset och verkar vara ett typiskt fel som beror på utsliten potentiometer. Tog loss spjällhuset och rengjorde utan att det blev bättre, verkar vara kört och dags för ett byte.

Symptomen visar sig genom ojämn tomgång, stänger jag av motorn och starar direkt igen kan det fenomenet försvinna för ett tag. Verkar också ha blivit känslig för "kärringstopp".

Har inte jobbat med det här innan och allt inom det här är nytt för mig, är lite osäker på om jag är på rätt spår. Är tacksam för alla tips och råd. Hur kan jag säkert veta vad som är sönder, vad jag behöver och var jag köper bra delar till vettiga priser.
av zamberg
ett bra förslag att du åker till volvo och de utläser felkoder,samt förklarar de vad koderna betyder.det är bäst att börja där,sen kan man hålla på med egen felkodsläsare.
billiga delar finns på biltema,skruvat.se, osv.
kolla koderna först,så vet du var felet ligger 8)
av GWS
Tänkte nog mest att kunskapen om koderna och symptomen kanske fanns här bland medlemmarna men följer nog ditt råd att åka till Volvo. Tack för tipset om Biltema, det verkar som de har en Lambdasond som passar.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]