Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

erc skrev:
Steff 99 skrev:För mej är det oväsentligt om varan är tysk, svensk, eller kinesisk.Jag konstaterar bara att det är fel att jämföra en bil som V70 med tyskar som ligger i en helt annan basprisklass.
Ta en titt på http://www.volvocars.de, alltså Volvos tyska sida. Kika på prissättningen. Min V70 2.0F Momentum med lite extrautrustning passerar 400000. Här hemma landar den på precis över 300000.
Ja, det är väl ytterligare bevis på varför V70 säljer dåligt i Tyskland, när man prissätter som om man sålde något likvärdigt med Audi A6 , BMW 5-serien eller Mercedes E-klass.
Vem vill påstå att tyska bilköpare är dummare än svenska, man köper det där man får bäst valuta för pengarna.
I Sverige är Volvo prissatt efter vad man får om man köper snikmodellerna (260.000 för den billigaste, kanonbil för lite pegnar), men att komma o påstå att tycka o tro att en V70 spelar i samma liga som ovan nämda bilar, då är man en bit från verkligheten
Jag han bara konstatera , ju längre jag har haft min sista V70 (Jo det går att tolka på två sätt) desto större skillnader framkommer till V70:s nackdel mot det många vill jämföra V70 mot, de tre stora tyskamärkena ..ja även Lexus bör väl då också ingå, för Lexus brukar ju alltid jämföras med BMW och Mercedes.

Men jag har en bil som står sig väldigt bra emot, Ford Mondeo 280.000, Skoda Superb 260.000, VW Passat 270.000 Bl.a
Då talar vi om jämnbördiga konkurrenter.
av Arese
Perhall; vad är det för årsmodell på din E60? De första årsmodellerna höll inte sedvanlig BMW standard, efter facelift -07 var de mycket bättre.

Jag tycker V70II är helt ok, både material- och sammansättningsmässigt. Min BMW 3:a känns dock klart bättre hopskruvad, rattspakarna känns som gjutna i ett stycke med rattstången tex.

Mvh
Arese
Jag tycker att V70II känns sämre ihopskruvad än S80N och XC60, konstigt nog. Den S80 V8 Executive jag körde innan var galet "tight", helt utan missljud, allt var toppklass! Det är faktiskt likadant med XC60 R-design som jag kör nu. Den känns väldigt tight ihopskruvad - solid! Det blir liksom en annan känsla i hela bilen. Svårt att beskriva dock!
Jag kan bara jämföra med AudiA6 och BMW320d och då är det likvärdigt. 320:n är iofs mindre men är Tight ihopskruvad dock plastigare än Volvon etc. Det finns saker som är bättre på tyskarna och saker som är bättre på Volvon. Dock inte ljusår i skillnad. Beror mer på vad man är ute efter.
Emiljonsson7 skrev:Jag kan bara jämföra med AudiA6 och BMW320d och då är det likvärdigt. 320:n är iofs mindre men är Tight ihopskruvad dock plastigare än Volvon etc. Det finns saker som är bättre på tyskarna och saker som är bättre på Volvon. Dock inte ljusår i skillnad. Beror mer på vad man är ute efter.
Problem med denna diskussion är väl som jag skriver i flera av mina kommenater att man jämför med fel bilar, köper man V70 så är det inte istället för en Audi A6, BMW 5-serien eller Mercedes E-klass om vi nu talat om V70 konkurrenter.
Jag köpte inte en V70 igen istället för en ny 530d touring utan för att jag kände att jag ville ha en billigare bil för den typen av ändamål jag har bilen.
Då var jag helt klar klar över att detta är en bil som är billigare också har enklare lösningar, vilket V70 också har.
Det är därför jag skriver att det är inte rättvist mot V70 att bli jämförd med A6, 5-serien eller E-klass.
Läste testet i, jag tror det var AMS tär man testar A6, 5-serien, E-klass och S80...slutklämmen var att S80 inte spelar i samma liga.
Jag tror skillnaden är lika stor om man tar en V50 och jämför med A4, 3-serien eller C-klass.
Det är skillnad och skall vara skillnad, men skillnaden är inte så stor om man bara provkör och sitter i dom en stund, men när man kört några 10.000 tals mil i olika av dessa märken, då märker man vilken skillnad det är i verkligheten.
Precis som någon skriver .."det beror på vad man är ute efter"
Skall man transportera sig från punkt A till B ha med sig last o packning då är V70 ett suveränt transportmedel, men vill man ha en bil som är kul att köra som känns tight och där detaljerna ofta är genomtänkta då får man upp i prislistan.
Men då letar man efter annat än en V70.
Men detta är enbart min egen uppfattning och känsla av vad jag värderar och har som krav när jag beställer mina egna bilar.
Många andra tycker att V70:s nivå är helt tillräcklig för att tillfredsälla sina krav på "top of the line" och jag tycker att det finns högre nivåer.
Det är svaret om och hur plastig eller solid är en V70II, från mina värderingar
Steff 99 skrev:
Emiljonsson7 skrev:Jag kan bara jämföra med AudiA6 och BMW320d och då är det likvärdigt. 320:n är iofs mindre men är Tight ihopskruvad dock plastigare än Volvon etc. Det finns saker som är bättre på tyskarna och saker som är bättre på Volvon. Dock inte ljusår i skillnad. Beror mer på vad man är ute efter.
Problem med denna diskussion är väl som jag skriver i flera av mina kommenater att man jämför med fel bilar, köper man V70 så är det inte istället för en Audi A6
Där har du fel, för det var precis mellan V70II och Audi A6 det stod mellan när vi valde ny bil senast.
Volvons fördelar:

- Rejält billigare med snarlik utrustning.
- Mer lastutrymme
- Bättre serviceorganisation
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev:
Problem med denna diskussion är väl som jag skriver i flera av mina kommenater att man jämför med fel bilar, köper man V70 så är det inte istället för en Audi A6
Där har du fel, för det var precis mellan V70II och Audi A6 det stod mellan när vi valde ny bil senast.
Volvons fördelar:

- Rejält billigare med snarlik utrustning.
- Mer lastutrymme
- Bättre serviceorganisation
Kan bara instämma.
Steff 99 skrev:Läste testet i, jag tror det var AMS tär man testar A6, 5-serien, E-klass och S80...slutklämmen var att S80 inte spelar i samma liga.
Fast kollar man poängen brukar det kanske skilja 1-2 poäng max!
av Amli
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Läste testet i, jag tror det var AMS tär man testar A6, 5-serien, E-klass och S80...slutklämmen var att S80 inte spelar i samma liga.
Fast kollar man poängen brukar det kanske skilja 1-2 poäng max!
Mycket tack vare den bättre ekonomin.

Apropå dina väl ihop skruvade bilar. Tycker du samma sak om din förra XC90 och C70? Är det olika lika solida som din S80 och XC60?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!