Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snoddasD5
Testade idag när det regna tipset rengöra torkarna med t-röd vilken skillnad det blev så det är ett tips som funkar jävligt bra.
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag köpte torkare från skruvat nu i våras. Var nöjd till en början tills jag upptäckte att de har repat hela rutan för mig. Torkarmarna är det inget fel på, de ser ut som de ska och ligger inte an med högt tryck. Har dessutom aldrig kört torkarna när rutan varit torr och om rutan bara lite våt så kör jag med spolarvätska just för att rutan aldrig ska bli torr och därmed ge repor. Och ja, de rengörs när jag tvättar bilen.

Någon annan som fått repor av dessa torkare?
av *pettson*
Men repor får man av allt. Glas av idag är inte vad det var för 20år sedan. Livslängden under optimala förhållanden på glaset är beräknad till ca 3år, dom flesta har dom 3-5år. Backar vi bara lite grand bakåt i tiden var livslängden beräknad till 10år för en vindruta, glaset var alltså betydligt hårdare och motståndskraftigare. Det kommer alltså inte att spela nån som helst roll vilken torkarbladsuppsättning du har. Och spolarvätskan i sej lyfter inte smuts som ett tvättskum gör. Den löser bara upp smutsen så den kan följa med bladet.
Användarvisningsbild
av isak
snoddasD5 skrev:Finns ju inte blad till V70 -08 på skruvat vilken bluff sida. enligt dom ska man ha 610mm men orginal är det 660mm 50mm sämre torkyta som jag sa tidigare billigt och bra brukar inte gå hand i hand.
hej
f-låt att jag bryter.
eller 25 mm, det i nederkant har alldrig jag haft någon nytta av?
men håller med dig du kanske har 50 mm kvar till listen i överkant av rutan tycker jag är mera värt. vilket betyder att du kanske kunde gå upp ett steg i längd istället?
kollar alltid om det inte går att välja ett längre blad på mina bilar. i de flesta fall har det gått med längre!
isak
av Riche
*pettson* skrev:Nu blev ju jag intresserad av hur många härinne som har koll på sina torkararmar? Det är ytterst vanligt att torkararmarna vrider sej vid infästningarna. Alltså gjutningen vrider sej på grund av en kombination av mjukt material/värme/tryck.
Tack för "tipset". Bör man ju kunna listat ut själv, men icke då :)
Nu slipper jag sitta på passagerarsitsen för att se ut genom rutan! :-)-)

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]