Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av RCE
Varför köpte vi en flexi när vi bytte vår andrabil?

* Vi kan välja på 2 olika bränsle och det känns tryggare om något oförutsett händer.

* Bättre totalekonomi

* MP har förklarat krig mot diesel, vad händer efter valet?

* Det mesta (läs: allt) talar för att dieselpriset kommer att öka markant under kommande år.

* Fler och fler fordonstillverkare börjar på allvar satsa på flexi

* Forskning /framställning av E85 ökar otroligt i hela världen (fler framställningsmetoder, fler framställningsanläggningar, St1 med fler storsatsar på Etanol, osv)

* När etanolvindarna nu börjat avta i sverige har de istället tilltagit i omvärlden

* Om man är intresserad av miljöindex så har det publicerats ett som ser ut på följande sett:

(Resurser/Miljö/Hälsa, 0 = min och 30 = max)
Etanol: 16 och då har man inte tagit hänsyn till dagens framställningsmetoder.
Diesel: 27
av Sharkbait
MattiasD skrev:
Variosboy skrev: -2.5FT kostade lika mycket att köpa.
-Dieseln fick dra mer, (jag drar mycket släp)
-Slippa tanka lika ofta.
-Bränslevärmare
-Billigare i drift
Hur har du kommit fram till att 2.4D är billigare i drift? Vilket dieselpris har du använt i dina uträkningar? Att använda ett pris som råder i lågkonjunktur på en bil, som man ska använda under flera år, och sannolikt även under högkonjunktur är inte så klokt. Förra högkonjunkturen låg dieselpriset som högst på ca 14.50 kr/l. Sedan dess är skatten höjd med ca 22 öre. Nästa år ska skatten höjas ytterligare 20 öre, och 20 öre 2013. Det betyder 62 öre i bara höjd skatt framöver. Lägg till det faktum att fler kör diesel och oljan är fortfarande en begränsad resurs, gör att ett pris på 17-18 kr/l inte är otänkbart bara om något eller några år. Därför bör man vid ett bilköp försöka uppskatta ett tänkbart snittpris i sina kalkyler. Ska man köpa en dieselbil idag och använda den i 3 år framåt, bör man nog räkna med ett snittpris på minst 14 kr/l.
Du tar gärna upp dieselpris och väldigt ofta! Självklart är det en variabel i en kalkyl. Men det kanske dags att ta upp en till variabel som är ganska viktig!
Hur långt kommer man på 10L E85, BF95 & Diesel? Skall man inte ta med även det i en kalkyl eller skall man bara stirra sig blind på literpriset som du ständigt gör?

Mvh
av Sharkbait
RCE skrev:Varför köpte vi en flexi när vi bytte vår andrabil?

* Vi kan välja på 2 olika bränsle och det känns tryggare om något oförutsett händer.

* Bättre totalekonomi
Återigen subvention och kunna tanka det billigaste oavsett om det är E85 eller BF95, inte för att tanka enbart E85 och tänka på miljön!

* MP har förklarat krig mot diesel, vad händer efter valet?

* Det mesta (läs: allt) talar för att dieselpriset kommer att öka markant under kommande år.
Så MP för enbart krig mot diesel nu? Trodde att MP alltid har fört krig emot fossila bränslen!!

* Fler och fler fordonstillverkare börjar på allvar satsa på flexi
Tillverkare satsar på Flexifuel för att människor kan välja mellan E85 eller BF95. Sverige klassas Flexifuel konstigt nog som miljöbil fast att man kan fortsätta att enbart köra bilen på BF95. Det kan man inte kalla för miljöbil! En ren E85 bil är en miljöbil.

* Forskning /framställning av E85 ökar otroligt i hela världen (fler framställningsmetoder, fler framställningsanläggningar, St1 med fler storsatsar på Etanol, osv)
Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.

* När etanolvindarna nu börjat avta i sverige har de istället tilltagit i omvärlden
Så du menar att omvärlden börjar få upp ögona för E85 bilar eller är det dessa Flexifuel bilar som man har ena foten i E85 och andra i BF95 beroende på hur priset är för dagen som du menar?

* Om man är intresserad av miljöindex så har det publicerats ett som ser ut på följande sett:

(Resurser/Miljö/Hälsa, 0 = min och 30 = max)
Etanol: 16 och då har man inte tagit hänsyn till dagens framställningsmetoder.
Diesel: 27
Har du källa på detta?

Mvh
Användarvisningsbild
av erikn
Så när kan Sverige försörja våra egen bilar med E85? Så vi inte behöver importera bort åt 80% av E85 från tex Brasilien. Och hur man framställer E85 där bort verkar vara en skum sak för miljön.
Gör du samma ställningstagande vad gäller olja/bensin/diesel? Eftersom det börjar bli svårt att hitta fyndigheter under mark så bryter man numer även ovan mark. Många oljestater är diktaturer som man indirekt stödjer genom att köpa bensin. Nu är jag egentligen en lika god kålsupare som alla andra, för jag kör mycket bil på bensin, men jag blir lite irriterad när man sågar etanolen av en anledning och struntar i att fossilbränslet har samma nackdelar. Vägrar du köpa etanol av den anledningen ska du banne mig vägra köpa bensin/diesel också.

Jag anser inte direkt att det här är miljövänligt.

Bild Utvinning av tjärsand i Kanada.

Det finns en anledning att jag har satt dit en Flexitune AutoX4 i sugisen och ska chiptrimma turbon och samtidigt konvertera till E85. Jag tror på att framställningsmöjligheterna av etanol kommer att växa. Det är många företag som har forskat fram enzymer så att man kan framställa etanol via trämassa t.ex.

En annan sak, många klagar på att man gör etanol av grödor, men biogas hyllas just nu trots att den också tillverkas av grödor, dessutom släpper man ut metan som är en kraftig växthusgas. Jag har inget emot biogas, men jag blir irriterad när man klagar på ett bränsle men inte det andra, när anledningen till att man klagar gäller båda. Och gamla bilar är svåra att konvertera till gasdrift. Dessutom räcker den inte till, så man fyller på med naturgas (fossil) utan att man vet vad man tankar.

Däremot har jag ingen aning om (och tror det nog inte heller) etanol är framtidens bränsle. Men det är en väg just nu att komma ifrån oljeberoendet. Det är enkelt att konvertera gamla bilar, man måste inte byta ut hela vagnparken. Och det är bra både för miljö (tillverkningsresurser) och samhället (kapital).

Erik, som är lite trött på att etanolen bara sågas överallt, kommer det en negativ rapport (t.ex. Sören Wibe) så tas den upp på massor av ställen, kommer en positiv rapport så är det bara ett fåtal som tar upp den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Variosboy skrev: -2.5FT kostade lika mycket att köpa.
-Dieseln fick dra mer, (jag drar mycket släp)
-Slippa tanka lika ofta.
-Bränslevärmare
-Billigare i drift
Hur har du kommit fram till att 2.4D är billigare i drift? Vilket dieselpris har du använt i dina uträkningar? Att använda ett pris som råder i lågkonjunktur på en bil, som man ska använda under flera år, och sannolikt även under högkonjunktur är inte så klokt. Förra högkonjunkturen låg dieselpriset som högst på ca 14.50 kr/l. Sedan dess är skatten höjd med ca 22 öre. Nästa år ska skatten höjas ytterligare 20 öre, och 20 öre 2013. Det betyder 62 öre i bara höjd skatt framöver. Lägg till det faktum att fler kör diesel och oljan är fortfarande en begränsad resurs, gör att ett pris på 17-18 kr/l inte är otänkbart bara om något eller några år. Därför bör man vid ett bilköp försöka uppskatta ett tänkbart snittpris i sina kalkyler. Ska man köpa en dieselbil idag och använda den i 3 år framåt, bör man nog räkna med ett snittpris på minst 14 kr/l.
När jag gjort min kalkyl över vad det kostar MIG kontra alternativet så har jag använt mig av GÄLLANDE bränslepriser som beräkningsgrund! Jag tycker det är helt uppåt väggarna att räkna på något som KANSKE kommer att ske framöver, och dessutom långt framöver..
Och sedan jag hämtade ut bilen för snart två år sedan så har dieseln legat allt mellan 1 kr och 1,5kr under bensinen..
Tydligen är dieselefterfrågan väldigt låg här i Kristinehamn, för jag har inte en enda gång tankat för priser ens i närheten av 14,50:- som du nämner..

Skillnaden i förbrukning mellan diesel, bensin och Etanol blir väldigt markant när man som jag mestadels kör stadskörning.
Och har man dessutom -som jag- ofta ett släp bakom eller kanske en husvagn, ja då blir skillnaden ännu större!
Ska man gå rakt av på Volvos angivna siffror så skiljer det tex: 4.4 dl/mil mellan 2.4D och 2.5FT vid stadskörning..
Sen glömmer du som vanligt att ange kostnaden för mellanservicen för en Etanolare.. med de uppgifter som man kan läsa lite här å där i forumet så gör det ca 1:- extra per mil för min del.. = Inte försumbart i kalkylen..

Efterssom det tydligen är fullt tillåtet att tro massa saker för att ens beräkningar ska stämma så TROR jag att bensinpriset kommer att följa efter Dieselpriset, kanske inte på kronan lika mycket, men så mycket att break even kommer att dröja längre än du TROR..
Att oljan är en begränsad produkt är någon som man idag TROR. Efterssom beräkningsmodellerna för oljemängden och dess framställning naturligt är baserade på antagande från höger å vänster så ger jag inte så mycket för den informationen faktiskt.. Men tyvärr är det ju så att de forskare som kommit fram till att oljan kan framställas naturligt mycket fortare än vad som varit allmänt vedertaget ofta blir nedtystade av både Etanolivrare och Oljebolagen, och detta på grund av att Etanolfolket hatar oljebränslen (med full rätt) och att oljebolagen tjänar pengar på att hålla nere tillgången..
Min personliga övertygelse baserat på det jag vet idag är att Etanol INTE är framtiden..
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller framställning av bränslen så lär det ju inom en snar framtid finnas miljödiesel som är värd namnet, och med tanke på antalet dieselfordon på marknaden så kan man ju undra hur Etanolen står sig då, när diesel inte är att räkna som ett fossilt bränsle längre!?

Detta inlägg är ju rena spekulationer från min sida, men det är ju populärt idag att TRO å GISSA saker så då gör jag också det! :wink:
av bilgalen
När ni jämför en dieselmotor kontra en bensinmotor med samma vrid och pratar om vilken som "känns" snabbast, missar ni inte en grej då? Det jag far efter är att en diesel varvar ju inte lika mycket. Av den anledningen borde ju utväxlingen i växellådan kunna vara lägre på alla växlar? Borde då inte de ge diseselnfördel av högre moment ut på drivhjulen jämfört med motsvarande bensinbil? Är det inte därför man uppfattar en diesel så snabb och rapp på låga varv jämfört med framförallt större bensinturbomotorer som känns hopplöst "tröga igång" i många fall.
av Arese
Ofta är det faktiskt precis tvärt om. Eftersom bensin/etanolmotorn har ett mycket bredare användbart varvtalsintervall så kan man ha en lägre utväxling och därmed utjämna vridmomentskillnaden.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av erikn
Variosboy skrev:Vad det gäller framställning av bränslen så lär det ju inom en snar framtid finnas miljödiesel som är värd namnet, och med tanke på antalet dieselfordon på marknaden så kan man ju undra hur Etanolen står sig då, när diesel inte är att räkna som ett fossilt bränsle längre!?
Det hoppas jag verkligen, alltså att man kan få fram fungerande biodiesel, det vore jättebra. Problemet är att dagens dieslar inte får köras på miljödiesel, för då pajar partikelfiltret. Men äldre går utmärkt, har läst om många som tar hand om frityrolja från restauranger och behandlar den med kaliumhydroxid och metanol och kör på det som blir kvar. Men det förutsätter som sagt en gammal diesel utan modernt partikelfilter.

Men biodiesel går inte att köra på enkelt i en gammal bensinbil, så etanolen kommer att ha sin framtid i alla fall så länge gamla bilar med Otto-motorer finns kvar. Dessutom går det att köra på etanol med tändförstärkare i nuvarande dieselmotorer.

Den dagen biltillverkare beslutar sig för att ta fram en motor enbart för etanol (om de gör det) så tror jag att det kommer att bli en diesel (alltså motortypen, Otto/Diesel) optimerad för etanol.
Användarvisningsbild
av Variosboy
DAGENS dieslar går in att köra på DAGENS miljödiesel nej, men det är ju med det som med allt annat, utvecklingen går framåt!
Så det är ingen omöjlighet att dagens dieslar går att köra på morgondagens bränsle.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20
Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90