Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbs123
Hej!

Köpt en sv-såld 850 GLT -97 som gått 13000 mil, med fullstämplad s-bok och 1 ägare sen ny, i princip blanka papper på alla besiktningar som gjorts sen ny, bortsett från någon lampa här och där, trots det fina exemplaret så har det börjat att läcka olja från motorn (verkar som att det är mellan motor och låda, pölen är som 2-3 femkronor, är det ok att köra med bilen?!), bilen va inne på verkstad i början på året, detta står på kvittot:

Rep oljeläckage motor
Undersökning rentvättning byte packbox kamaxel bakre
Packbox
Rengörningsspray

Så till min fråga, vad har verkstaden gjort egentligen om den börjar läcka igen?! Kommer vid tillfälle att besöka verkstaden och höra med dom (har även hällt i Omega 917 packningsskydd för en dag sedan, detta ska tydligen börja verka efter 2-3 dagar och kan avhjälpa problemet om jag har förstått det hela rätt?!), men tänka höra med Er först då folket här verkar vara mer kunniga än verkstäderna.

Tacksam för all hjälp ni kan bidra med
Användarvisningsbild
av js1
Det är en klassiker att motorerna läcker vid utgående axeln mellan motor/vxl-låda. Oljan sipprar fram i det lilla hålet som du ser undertill där motor och vxl-lådan är hopbultade. Hör med förra ägaren om den packboxen är bytt. Om inte har du orsaken där. OM packningen är bytt kan läckaget bero på för högt tryck i vevhuset, orsakat av igensatt vevhusventilation. Jag gissar på det första. Kostnaden för byte av packboxen ligger i storleksordningen 10tkr. Jag fick bytt min på motorskadeförsäkringen för länge sen. Det lär vara en bättre packning än den som satt original. Vidare så ska flamskyddet tas bort i vevhusventen. Min 96:a håller peppar peppar fortfarande tätt.
av jbs123
Tack för ditt svar!

Bilen var inne hos verkstaden pga vevhusventilation hade frusit, så den rengjordes och så vitt jag kan förstå har packboxen också byts. Men det låter inte rimligt att den bakra bytes, då detta kostar betydligt mer än 1300 kr (vilket reparationen kostade) Men hur ser du på att köra bilen samt vad tror du om omega oljan?
Användarvisningsbild
av js1
Alltså, den packbox som bytts är för ena kamaxeln och inte den jag menar. Du vet vad vevaxel resp kamaxel är för ngt?

Det är väl iofs ingen fara på taket med att låta den läcka. Bilprovningen gnäller möjligtvis om det blir för mkt. Du får väl hålla koll på oljenivån och tratta på lite vid behov. Har du manuell vxl-låda kan du får olja på kopplingslamellerna om du har otur, men det lär du märka. Ang Omega har jag ingen aning.
av jbs123
vevaxeln är väl den som går rakt igenom motorn?! jag är verkligen ingen expert, så har inte 100 % koll på vart respektive sitter.

Stämmer har en manuell vxl-låda, antar att jag ev kan få byta kopplingen också om det vill sig illa, på vilket sätt lär jag märka de? bilen har ju bara gått 1000 mil/år sen ny.
Senast redigerad av 1 jbs123, redigerad totalt 0 gånger.
Olja på lamellerna så kommer kopplingen att börja slira för dig när du ska åka iväg inte bra.
För att byta den packboxen som sitter på vevaxeln måste de demontera v-lådan och det är en del jobb därav det priset har just bytt på min bil packboxrn kosta 130 kr bara de resterande 9870 tar de för arbete ungefär. Vet att det är dyrt att lämna in på verkstad för den packboxen.
Den som de har bytt för dig är uppe i toppen lätt att komma åt.
av Tigern
Jag har läckage vid vevaxeln, den som kommer ut ur vlådan.
Kollat med verkstad och det hela går på 6papp.
Sitter och klurar på ett tattar-lösning på detta, kanske inte ska ha bilen kvar så länge till och måste besikta i juni.
Kan man på något sätt "limma" igen skiten med extreme repair lim eller liknande och få det att hålla ett tag?
Tänkte isf tömma på olja först då och försöka göra rent och sedan fusk-limma.

Vad tror ni?

??:-/
av *pettson*
Tigern skrev:Jag har läckage vid vevaxeln, den som kommer ut ur vlådan.
Kollat med verkstad och det hela går på 6papp.
Sitter och klurar på ett tattar-lösning på detta, kanske inte ska ha bilen kvar så länge till och måste besikta i juni.
Kan man på något sätt "limma" igen skiten med extreme repair lim eller liknande och få det att hålla ett tag?
Tänkte isf tömma på olja först då och försöka göra rent och sedan fusk-limma.

Vad tror ni?

??:-/
Även om du inte ska ha bilen kvar så kommer förmodligen nästa ägare att bli glad över en icke läckande bil. Att tattarlaga en bil är det absolut värsta som finns. Eller hade du tänkt att informera nästa ägare om att den är tattarlagad och att den behöver repararas för minst 6000 vid försäljningen?
Alternativet du har är att laga den på verkstaden och sen berätta det stolt vid försäljningen så får du säkerligen ut dom pengarna igen av nästa köpare.
Inte mitt bord att undervisa i moralkakor även om jag finner det nedrigt att ens fundera på lösningen ifråga.

Men för att svara på dina frågor...
NEJ.. det går inte att limma igen.. eller silicona igen eller på andra sätt häva oljeläcket utan att reparera.
Hur du ens tänkt dej att försöka limma på en packbox du inte ens kommer åt med mindre än att just riva ned växellådan förstår jag inte riktigt ??:-/ Priset på jobbet är ju för att det är bökigt att komma åt.
NEJ.. det går inte med omega eller andra produkter då packboxen är sliten och inte hård. Det finns inga undermedel som bygger upp packboxar, växellådor och annat.
Tyvärr.
av Tigern
Domfälld,
*jag bugar mej i stoftet så askan ryker*

Jo, jag är ingen person som gör fuskgrejer annars, men kändes bara som att det är dax att sluta kosta på bilen nu.
Kopplingen är ju bytt för 2 år sen, misstänker att dem inte bytte den saken då. Dumt att man inte visste detta då och sa till att verkstaden byter
det här också.
Står bara kopplingssats- lamell,tryckplatta och urtramplager på kvittot.
Annars hade man ju gärna reklamerat arbetet?

Enda andra som man kan tänkas sig är ju att avbetala på volvo kortet, så känns det hela lite mildare på nått konstigt sätt.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]