NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
jackoo skrev:
frippe87 skrev:Hur mycket sänker dom? vad har du för fälgar? inga problem med drivaxlar osv? tillsist vad kostar en gäng såna?
Vi har redan konstaterat i en annan tråd att drivaxlarna går sönder....
Så alla som har en sänkt bil har fått trasiga axlar?
av jackoo
frippe87 skrev:
jackoo skrev:
frippe87 skrev:Hur mycket sänker dom? vad har du för fälgar? inga problem med drivaxlar osv? tillsist vad kostar en gäng såna?
Vi har redan konstaterat i en annan tråd att drivaxlarna går sönder....
Så alla som har en sänkt bil har fått trasiga axlar?
Läs tråden och du får svar.

Jag kommer inte sänka min bil pga risken att få byta driv axlar
av frippe87
Dom har haft problem med axlar, det vet jag oxå. Men nu frågade jag ju fakt om han fått problem, Är ytterst tveksam till att precis alla får problem med axlarna iom sänkning...
Användarvisningsbild
av opA
frippe87 och jackoo:

Eftersom dessa två trådar innan denna tråd som handlat delvis om att sänka min bil, eller rättare sagt det har blivit så att min sänkning av min bil hoppat in i tråden :P, får jag väl säga min åsikt om att sänka bilen.

Jag har varit i kontakt med 6 st personer på Garaget.org om dom fått några, överhuvudtaget, problem med sina V50 efter dom sänkt bilarna med H&R sänkningssats.. alla 6 svarar att INGEN av dom har fått minsta problem efter att dom sänkt bilen.

Dom har alla haft sänkningssatserna i några månader till flera år och som jag skrev precis; Inga problem överhuvudtaget.

.. den ena ville dock varna för att sänka sin V50 om den tillhör årsmodell 04-06 och då endast tidiga 06:or då dessa tillhörde en riskgrupp för krånglande drivaxlar.

Jag citerar:
Har inte haft några som helst problem efter sänkning. Men jag vet att årsmodell 04-06 och då endast tidigt byggda 06:or fått problem med drivaxlar. Finns dock ett räddningspaket hos Volvo för just detta, för nätta 28000KR.

MVH Stefan
Nu kommer ni reagera på detta räddningspaket för 28.000 kr men som Fellow sa i en annan tråd så kostar ett par ny-begagnade drivaxlar runt 1500 kr.. så att köpa ett helt räddningspaket på Volvo för 28.000 kr när man istället kan byta drivaxlar för 1500 + arbete.. ja, vad finns det att tveka över ?

Min bil tillhör årsmodell -06 dock byggd sent -06 och jag kommer inte tveka att sätta på sänkningsfjädrar.. för vad är de roliga att ha en V50 med 17" eller större som gör att bilen ser ut som en XC90 höjdmässigt ?

Vill du sänka din bil; SÄNK DEN !

EDIT:
Här har du min fråga jag ställde till dom olika personerna på Garaget:
Tjena !

Jag har planeringar på att sänka min bil med H&R sänkningssats men har från olika håll, både verkstadssnubbar och vanligt folk hört att de sliter på olika delar i bilen så jag tänkte höra med dig som sänkt din bil om du stött på några problem efter byte av fjädrar ?

Vad har isåfall hänt ?

Skulle vara väldigt snällt om jag kunde få lite kött på benen med eventuella problem som ni stött på eller om ni helt enkelt klarat er undan problem överhuvudtaget ! smile

Mvh
// Christian
.. och här har du svaren:
Hej!

Nej då inga problem, bara viktigt att göra en ordentlig 4-hjulinställning efter ett tag.
Kör en ca 20 mil så fjädrarna sätter sig ordentligt först.

Mvh chris
Har inte haft några som helst problem efter sänkning. Men jag vet att årsmodell 04-06 och då endast tidigt byggda 06:or fått problem med drivaxlar. Finns dock ett räddningspaket hos Volvo för just detta, för nätta 28000KR.

MVH Stefan
Vet om att folk sagt det du precis skriver om, men för min del så har jag inte stött på några promblem alls.

dom säger att det sliter på bilen, att sakerna inte är gjorda för att "tåla" till det nya man byter till, men om man är intresserad av bilar och lägger en del pengar på det, så är det klart att du ska sänka bilen, grejjerna slits, men det gör dom med orginal fjädrar också, bara att dom slits "lite" fortare.

Mvh Ville
Jag har haft min sänkt i 2 år nu, och inte haft några problem! Då kör jag 2 km grusväg, 2 ggr om dagen=)
otroligt bra fjädrar!
mvh kim
Tjena! Klart att du ska sänka bilen..

Plus+
Den blir mkt snyggare
Enorm skillnad på väghållning. (Köp ett fjäderbenstag på volvo för ca 600kr så blir det ännu bättre)

Minus-
Jag hade 20tum o det skaver lite i plasten i hjulhuset så det blir hål. Nu har jag 19tum o tror det är bättre
Sen om det kommer gupp på motorvägen o bilen e tungt lastat och man kör lite fort kan det slå i lite, men det e ingen fara.
MVH
/Jimmy
Hoppas detta ska ge dig lite mer klarhet över det hela :)
av jackoo
OPA:

Min v50 t5 är av -05 års modell och då som du själv har citerat "Men jag vet att årsmodell 04-06 och då endast tidigt byggda 06:or fått problem med drivaxlar"

Det finns ett problem med drivaxlarna!
följande från den andra tråden:
"Nu har jag varit i kontakt med en avdelningschef på Volvo i Falun som hjälpte mig med pris och kunskap. Han personligen rekommenderade att köra med originalsänkning då dessa testats ut noggrant! Det var inte bara för försäljning då jag jobbar med honom på brandkåren också = vän. "

1 Personlig rekomendation av en ska vi kalla honom "kunnig?

Fellow skrev detta:

Kan säga så här att folk får bekymmer med drivaxlarna efter sänkning beror inte på sänkningen. Utan att drivaxlarna på 04-05 och kanske tidigt 06 är dåliga.
Jag har redan bytt 1 och kommer byta den andra också och jag har INGA bekymmer som helst med detta. Jag hade samma undran innan autotech skulle ta min bil och jag fick svaret att när du byter fjädrar så MÄRKER du problemet mer än innan, men det har hela tiden funnits där! Drivaxlarna ska man byta och det kostar inga 28 000 kr utan ca 10 000 kr (pris från Volvoverkstad). Men jag köper en lätt begagnad från 07 och framåt för 1800 kr och lämnar med autotech vid trimning. Bra mycket billigare än att gå till Volvo.

2st kunniga personer?

Mackan_gbg skrev:

Ja, Det är problem med drivaxlarna och man märker det när man sänker bilen då drivaxlarna får en annan vinkel. Är en hel del som haft problem med detta enligt "min" servicetekniker som bytt ett antal drivaxlar det sista.

En servicetekniker är vell kunnig?

3 kunniga personer...

Daol skrev:

Jag har en V50 T5 -05 med Volvos sportchassi (20mm sänkning)
Jag märker av en vibration vid ca 1800-2000rpm och antar att det är drivaxlarna som är kass. Jag funderar på H&R 35mm, men frågan är hur mycket mer vibrationer det blir..

3 kunniga personer och 1 med drivaxel problem

Ja listan kan säkert göras längre, Min personliga åsikt är:

Jag är inte berädd att köpa en sänkning som kostar 2-3 lök, antingen montera sj eller lämna in den, Göra hjulinställing ca 2 lök(lokal uppgift) Och sen få byta drivaxlar för 6-8lök?
För min del är det en för stor chansning som kan kosta mycket pengar då min inte växer på träd, för den som har pengar som växer på träd, SÄNK BILEN!

Problem med drivaxlarna är det, de har vi redan konstaterat!
Användarvisningsbild
av opA
Jag har aldrig sagt att det INTE är problem med drivaxlarna.. frippe87 säger: "Är ytterst tveksam till att precis alla får problem med axlarna iom sänkning..." och på dig låter de mer som att ALLA får problem med drivaxlarna.. då skrev jag det att av dom personerna jag frågade var det ingen som hade fått problem :)
Användarvisningsbild
av opA
Eter att jag idag varit inne på min Volvoverkstad och beställt tid för service så passade jag på att fråga om detta med att sänka bilarna..

Enligt honom på verkstaden så är de absolut INGA problem att sänka sina bilar sålänge vi pratar om "normal" sänkningar på 20-35 mm då Volvobilarna klarar detta.

Drivknutarna är gjorda för att klara av en sådan sänkning då dom ändå ska "glappa" ( kan inte prata verkstadsspråk, sorry :D ).. men som sagt, sålänge man håller sig inom rimliga sänkningsgränser. För ligger den här "knuten" och slår emot "vad-det-nu-va" så är de självklart att det kan krasa ihop men detta ska bara hända vid grövre sänkningar som t.ex 50mm sänkningar.. och det är ju inte det vi pratar om i denna tråd :)

Även detta med drivaxlarna.. inga problem.. det enda du skulle kunna märka är vibrationer vid gaspådrag.. thats it. Inget i drivaxlarna i sig som kan gå sönder... han har aldrig hört talas om att någon drivaxel eller något annat gått sönder vid sänkning av Volvo-bilar.

Det enda man kunde behöva byta var dämparna då det kan vara lite kiligt att sätta på fjädrar på org.dämparna men inget som kunde orsaka problem sålänge man kollat upp sina dämpare innan.

Så.. jag har absolut inget som ligger och knager i nacken "Ska jag sänka.. ska jag inte sänka" då jag har rent samvete.

700 kr för 4-hjulsinställning efteråt kändes som ett helt Ok pris med.. låt de bli vår nu så man kan sänka bilen.. woho !

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]