Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jumu01
rosenlorden skrev:
Nike81 skrev: Hade lite sämre grepp vid regn. Men tog det lite lugnare då och testade inte maximalt.
Jag lovar dig, efter du fått en go vattenplaning och varit i diket o rullat några varv köper man inte "skitdäck"! Självklart hänger mkt på hastigheten, föraren, men också på däcken... Billig livförsäkring, klarade mig precis undan en frontalkrock mot mötande på vägen ner i diket i 90km/h o snålar inte mer med däck :roll:[/quote
GalneGurra skrev:En del av lågpris sortimentet borde inte få kallas för däck utan för fälgskydd...
perhall skrev:Generellt så innebär ett billigt däck:
- ojämnt testresultat (typ Kuhmo som ibland kommer högt, ibland lågt) = ojämn kvalitet
- högre rullmotstånd
- kortare livslängd (detta gäller dock inte Kina-däck, som håller länge)
- sämre våtgrepp
- mindre runda
- sämre komfort

Om man inte har en dyr däckdimension är skillnaden i pris ofta liten. Som sagt, tester är bra! /PH
Man får vad man betalar för!
Tragiskt när folk "tullar" på sin säkerhet!
Jag skulle inte använda dessa ens som reservdäck!
Användarvisningsbild
av Silver477
Blir inga konstiga däck,har bestämt mig för Good Year F1 asy 235/35-19 :D
Bättre platt plånbok än platt bil :twisted:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag fick på mina midir 235 40 18 på min v50a nu i veckan med sportchassie. Blev väl sådär, tar inte i nån stans i vart fall. Tycker det går tugnt. En vanesak kanske
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är så. Har 215/55 16" friktionsdäck på C70in på vintern och 235/40 18" på sommarn. Man märker att det går 'lättare' på vinter. Den känns (och är) snabbare då, plus att ratten blir lättare! :wink:
Användarvisningsbild
av Silver477
Ju mer gummi som greppar tag i asfalten gör ju bilen tungrullad.

Men vill man ha bilen fin får man lida pin :shock:

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]