Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag köpte min S70 funkade inte knapparna för tanklock och baklucka, då var det kontakten som lossnat på insidan av dörren. Men om inte heller centrallåsknappen vid fönsterhissarna funkar så är det nog inte det som är problemet.
c-lås & tanklucka andvänder samma styrenhet, därför kan knapparna ligga o blokera varandras funktioner, kolla alltid att knapparna är i korekt läge (det finns ju säkringar i bilen också)
Claes74 skrev:om det nu är en v70 97 - 00
mest sannolikt så har låskolven frusit fast så har du ett varm garage så kanske den släpper av sig själv inom några timmar.
jag hade försiktigt brutit upp luckan utan att skada lacken, den låses nämligen av en plastbit som är lätt att byta och kostar 20 - 40 spänn på volvo har jag för mig (bröt sönde min med slangen till bensinpumpen i somras),
Jag har också problem med tankluckan på min V70 -98. Dock verkar själva låsningen fungera för jag kan normalt inte öppna luckan för hand men om något trycker på öppningsknappen så kan jag samtidigt trycka i högerkanten respektive peta/dra i vänsterkanten och då går luckan upp. Det började bli pinsamt att be om hjälp varenda gång jag skulle tanka så nu tog jag bort plastbygen uppe i hörnet på luckan tillsvidare. Det som inte fungerar är att luckan väl ska knuffas upp eller hur fungerar det? Jag ska försöka bifoga en bild. Det röda, är det en låskolv som ska knuffa upp luckan, eller? På min gamla bil satt den som en fjäder som hela tiden försökte trycka luckan utåt. När man tryckte på låsknappen så drogs en sprint undan och luckan spoingade ut. Är det kanske samma med Volvon, att en fjäder eller något ska spänna ut den eller öppnas den elektriskt? Det sitter en ståltrådsbygel vid gångjärnet men den ser ut att vara okej. Den verkar mest vara till för att luckan inte ska "blåsa igen" liksom, d v s ser till att luckan hålls öppen. Jag vet inte, någon som förklara?

PS. Om något tycker bilden ser underlig ut så beror det på att jag har en bi-fuel.

Bild
Jag har samma problem.
Har kollat låsmotorn på tankluckan och den är ok. Bakluckan går att öppna med fjärrkontrollen så den motorn är också hel. Låsningen av dörrarna fungerar på passagerarsidan men inte på förasidan.
Bilen är en XC70 -00.
Är det någon som har löst problemet och hur gjorde du?
Tacksam för svar.
miniseven skrev:Jag har samma problem.
Jag vet inte om du menar att du har samma problem som jag men jag kan ju berätta hur det löste sig för mig. Jag bytte gångjärnet till tankluckan (inte själva tankluckan) och efter det fungerade allt. Tyvärr är jag inte hemma nu så jag vet inte artikelnumret men observera att det tydligen finns två gångjärn som passar men bara det ena fungerar. Vad jag förstår finns det nämligen två typer av luckor. Den ena är helt slät och den andra har liksom en utbuktning där man kan sticka in fingret. Den senare låses med centrallåset och öppnas manuellt med handen. Den förra öppnas med en tanklucksöppningsknapp, min sitter vid kartfacket på förardörren. Har du "min" modell, d v s den som öppnas med en särskild knapp, måste du ha gångjärnet som fjädrar ut luckan. Lite svårt att förklara men jag hoppas någon begriper.

Ett alternativ, för din del, kan ju vara att din bil (i originalutförande) ska ha tankluckan med en utbuktning men att någon tidigare ägare bytt till den släta luckan. Många tycker det är snyggare men då blir man tvungen att pilla lite varje gång det ska tankas. Lättast är då att trycka i högerkanten och samtidigt dra lite i vänsterkanten.

Hoppas det löser sig och Gott Nytt År allihopa!
Volvofever skrev:Hej
Jag börjar att få lite panik.
När jag skulle tanka igår så gick det inte att öppna tankluckan!
Jag har kollat att säkringarna i motorrummet är hela. Centrallås+larm funkar helt normalt.
I förardörren funkar varken att öppna tankluckan, bakluckan samt knappen som låser/öppnar alla dörrar.
Kan felet vara i dörren?
Eller sitter det säkringar någon annnanstans än i motorummet?
Mvh Hasse

Har exakt samma fel på min V70 -98..
Har provat koppla loss knappen på passagerar sidan.. Hjälpte inte..
Har precis satt i ny c-låsstyrenhet och har testat med ny kontrollpanel i förardörren. Inget funkar.

Någon som har något bra tips på var man kan felsöka vidare?
Känns som att det är kabelbrott. Var ska man leta? Någon spec kabel som kan vara bra att kolla upp när det är c-låset invändigt, tanklock, bagageluckan samt att det går inte att låsa upp bilen med nyckeln utifrån. C-lås knappen funkar inte på passagerardörren heller men allting funkar med fjärren.. :(
Har nu lokaliserat vilken kabel det är som spökar. Det är den röd och gråa.
När jag rycker lite i kontakten i dörren så kan jag få dörren till att låsa sig samt låsa upp sig. Men inte panelen att funka.

Nu är min fråga. Har kollat kontakten från dörren och den ser bra ut. Men hur kommer jag åt kontakten i stoplen?
Kommer inte riktigt åt den inifrån. Skulle behöva lite tips på det. Hayens verkar det inte stå något i om det heller..

Tacksam för snabba svar.
Lyckades tillslut få ut kontakten ur stolpen..
Men allting ser friskt ut..
Det intressanta är att när jag nu mäter vid kontakten i dörren så får jag fina utslag på 2 av 3 kablar. Den 3e ger bara ett svagt.
Den Röd/gråa.

Provade koppla en kabel direkt från styrenheten till kontakten för att se om det funkade då.. Ingen skillnad.. Samma resultat..

Är det verkligen ingen som har någon koll på vad det kan vara för fel?
Är det kanske någon kabel in till styrenheten som inte ger ström till c-låset?
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]