- ons 05 maj 2010, 19:31
nå starter bilen selv når den er varm! :D
det sitter faktisk ett vakuumstyrt "gass-spjeld" på denne dieselmotoren. Har ikke funnet noe bilde av 2,0D motoren noe sted, men skal prøve å forklare så godt jeg kan. I fremkant av motoren, der røret fra intercooler kommer inn til innsugsmanifolden, sitter det en slangeklemme. Løsne denne, ta av to kontakter og løsne 3 stk torxskruer. Da sitter du med ett spjeldhus i hånda. Jeg renset dette spjeldet med forgasser-rens (mye), og lot det få tørke igjen og sjekket at spjeldet beveget seg fritt. Skrudde fast igjen, og bilen har nå i 2 dager startet perfekt igjen, selv med korte stopp som feks butikkbesøk, fylle drivstoff og også etter å ha stått ca en time ved besøk på lokale treningssenteret. Så jeg krysser fingrene for at denne enkle operasjonen kurerte mitt problem hvertfall. Jeg har i tillegg oppdaget at bilen ikke er fullt så rask som den har vært tidligere. Før kunne jeg lett dra den til 200 , før den sakte men sikkert dro seg til 210 som den er sperret på. Nå i det siste dør den ut allerede fra 160, og har ingen sjans til å passere 180 km/t.
Vi fikk ingen feilkoder på EGR som jeg mistenkte, men når vi startet bilen med feilkodeleser plugget i, og sjekket parametrene for EGR, stod den alltid ca 30% åpen. Den skal stå ca 30% åpen de første 2 minuttene på kald motor, men så stenge og ligge på 0-2% åpen på varm motor. Dette viser at EGR ikke stenger ordentlig, antagelig pga sot/koks. Så har bestilt ny EGR nå, skal bytte den til uka å se om jeg får tilbake racerbilen min ;)
-05 V50 2,0D Momentum++ 019 Black Stone Keyless, RTI, TLF, BiXenon, soltak, DalaTec * bodykit * svarte hovedlamper * takspoiler * sportgrill * 17" Stylla * 19" Futera * SportChassi