NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikhan
MickeTT skrev: En annan reflektion jag gjort är att färddatorn felar lite (eller så gör dieselpumparna det?) för när jag dividerar miltalen med litrarna jag tankar så ligger förbrukningen runt 0,02 över vad färddatorn säger. Inte mycket men skulle färddatorn säga 0,49 så har den verkligen dragit 0.51 och med den hysterin på centilitrarna det kan vara ibland så är det väl nog så viktig info? ;o)
Beror nog på bränslevärmaren det lilla den drar räknas inte med på förbrukningen i färddatorn.
av MickeTT
[quote="krämbulle]
Däremot är väl 10 km alltid 10 km oavsett vilken hastighet du kör i? Färddatorn vore ju idiotisk om den gick på någon form av tid kontra hastighetsrelation när den mäter avstånd. Eller?

Sen ska du väl alltid hålla dig till samma rullomkrets när du byter hjul? :wink:

Dessutom tror jag snarare på att rullmotståndet ökar när du kränger på större däck (genom både ökad kontaktyta med vägen och större vikt på fälgen/hjulet vilket ger ökad tröghet när det gäller acceleratione/retardation) och att det har betydligt mindre med ökat luftmotstånd att göra.

Dock har ingen kunnat svara mig än på varför DRIVe:n är sänkt 10mm. Är detta för att minska luftmotståndet på något vis (verkar märkligt tycker jag)? Och skulle isf. ett H&R-kit minska förbrukningen?

//Johan

För övrigt - väntar med spänning på att tanka upp min efter att ha kört ur första tanken för att se vad förbrukningen verkligen blir.[/quote]

Färddatorn och hastighetsmätaren tar infon om både hastighet och körd sträcka från samma givare (vanligast att den sitter på växelådan men kan även använda sensorn för ABS'en också. Vet inte hur det är på just V50?) och allt räknas ut på antalet varv hjulen snurrar. Så har man 5% felvisning av hastigheten så har man det på körd sträcka också.

I Regbeviset är V50 godkänd med däck från 15" upp till 17". När det blir 18" eller större måste man enligt lag programera om hastighetsmätaren då den då visar för lite. Men ett 17" däck har större omkrets än ett 15" så det blir olika resultat både på hastighet och körd sträcka. Ses enkelt i praktiken med hjälp av en GPS då de flesta märken har en felvisning på mindre än en km/h.

Sänkningen på 10mm är för att hjulen ska komma upp i karossen och då minska luftmotståndet. Ju mer frontyta av däcket du ser under bilen desto mer lutftmostånd. Det är i alla fall teorin. Har sänkt en del bilar förr, uppemot 5cm, men jag har aldrig märkt av någon sänkt förbrukning på dem. Jag tror snarare att man sänkt den för att den ska se lite sportigare ut med de små och snåla 15" hjulen och på så sätt få den lite mer lättsåld trots sin lilla motor! ;o)
av MickeTT
mikhan skrev:
MickeTT skrev: En annan reflektion jag gjort är att färddatorn felar lite (eller så gör dieselpumparna det?) för när jag dividerar miltalen med litrarna jag tankar så ligger förbrukningen runt 0,02 över vad färddatorn säger. Inte mycket men skulle färddatorn säga 0,49 så har den verkligen dragit 0.51 och med den hysterin på centilitrarna det kan vara ibland så är det väl nog så viktig info? ;o)
Beror nog på bränslevärmaren det lilla den drar räknas inte med på förbrukningen i färddatorn.

I vintras när motorvärmaren gick runt 20 min nästan varje morgon så låg skillnaden mellan färddatorns medelförbrukning och den uppmätta förbrukningen vid tankning på
nästan 1 dl/mil. Nu senaste veckorna när värmen kommit så är skillnaden mycket lägre. Sista tankningarna så har den legat på runt 2cl/mil och då har jag inte kört motorvärmaren manuellt och jag tror inte att den gått in mer än någon enstaka gång och hjälpt till att värma vid uppstart.
av MickeTT
andreaslinder skrev:S/S funkar inte när det är kallt ute eller? Gjorde inte de på den bilen jag provkörde...

S/S fungerar bara från 0 grader och upp till 30 grader. Är det för kallt så håller den igång motorn för att ge värme och blir det för varmt så är det för att klimatanläggningen inte ska stängas av.
av krämbulle
Tankade för första gången idag: 0,59 l/mil och 1000km på till tom tank på färddatorn efter tankning.

Andra tanken: 0,56 l/mil
Tredje tanken: 0,56 l/mil (nästen uteslutande stadskörning)
Fjärde tanken: 0,53 l/mil (inklusive mer än 25 mil med släpvagn, 125 mil till tom tank på färddatorn efter tankning)

//Johan
Senast redigerad av 3 krämbulle, redigerad totalt 0 gång.
av keerik
När jag åkte upp till Norra Jämtland i påskas med full last (172mil fram och tillbaka), och då menar jag fullt. Dubbade NF 15" på ALUfälg så låg förbrukningen enl färddatorn på 0,46l och då låg jag ändå på 100-110km/h mesta av vägen så jag är helnöjd! Visserligen har bilen rullat 5000mil till dags dato. Och nu har sommarhjulen åkt på igen. 15" specialfälgarna och energy däck så nu ska det bli intressant att se vad den tar vid nästa långresa :-)
av Vanhaniemi
Vad har ni för däcktryck (samt däck)
Jag har orginal 15" libra med eco däcken och säljaren sa att man får ut fler mil om man kör på 2,8Bar fram och 2,6Bar bak.
Om han syftade på fler mil per liter diesel eller fler mil på däcken låter jag vara osagt.
Vid leverans av bilen så var det ca 2-2,2 runt om, jag gick på säljarens inrådan och pumpade till 2,8 och 2,6.
av AndersLundin
Nu har jag kört 4.100 mil med min V50 DRIVe, och de sista 3.100 milen har jag tagit ut körjournal från min GPS.. Och det var ju lite kul, eller.. Inte….

Färddatorn visar på ett snitt på 4.8L/100 km, men i verkligheten har den dragit 5.63L/100 km… Ca: 25% mer än vad de säger i reklamen.

Efter 4.000 mil-servicen så laddade de ner ny mjukvara, och nu drar den ännu mer! :-O)

Vet inte riktigt vad jag ska säga.. Men, tur att man inte betalar bränslet själv iaf! :wink:

/Anders
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240